اخبار داغ

کسب جایگاه برتر دانشگاه های داخلی از سوی دانشگاه اصفهان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) روز یکشنبه رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اعلام کرد که در آن ۱۰۳ دانشگاه حضور دارند. به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در این رتبه‌بندی، اطلاعات ۱۰۳ دانشگاه بررسی، ارزیابی و بر اساس ماموریت، دسته‌بندی شد و مورد […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
63 بازدید
کد مطلب : 40595

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) روز یکشنبه رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اعلام کرد که در آن ۱۰۳ دانشگاه حضور دارند.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در این رتبه‌بندی، اطلاعات ۱۰۳ دانشگاه بررسی، ارزیابی و بر اساس ماموریت، دسته‌بندی شد و مورد رتبه بندی قرار گرفت.

محمدجان دهقانی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته درجه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی توسط گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می‌شد، افزود: سال ۹۹ رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با شاخص‌های جدید و روش‌شناسی متفاوت نسبت به قبل با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی وزرات علوم توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) انجام و نتایج آن اعلام شد.

وی یادآور شد: بر اساس این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش(با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن پنج درصد) انجام می‌شود.

دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی مذکور شامل ۷۲ دانشگاه جامع، ۲۳ دانشگاه صنعتی، چهار دانشگاه هنر و چهار دانشگاه کشاورزی است که دانشگاه های برتر در هر یک از این گروه‌ها معرفی شدند.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازها و رتبه‌های دانشگاه‌ها، انتخاب بازه‌های رتبه‌ای به‌ جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شد و همه دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی بصورت بازه مشخص محاسبه و اعلام شده بدین صورت که برای دانشگاه‌های جامع تا رتبه ۴۰، بازه‌های ۱۰ تایی و در گروه دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه‌ها در بازه‌های پنج تایی تعریف شده است.

بدین ترتیب در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع کشور، دانشگاه اصفهان با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبه‌ای برتر یک تا ۱۰ و دانشگاه کاشان در بازه رتبه ۱۱ تا ۲۰ قرار گرفته است.

دانشگاه های حاضر در بازه رتبه‌ای یک تا ۱۰ دانشگاه‌های جامع کشور شامل اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، شیراز، علامه طباطبایی و فردوسی مشهد است.

در گروه دانشگاه‌های صنعتی نیز دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه رتبه‌ای برتر یک تا پنج قرار گرفت و تنها دانشگاه غیرتهرانی است که در بالاترین رده بندی دانشگاه های صنعتی کشور قرار دارد.

دانشگاه های حاضر در بازه رتبه‌ای یک تا پنج دانشگاه‌های صنعتی کشور شامل صنعتی اصفهان، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف و علم و صنعت ایران است.

در بین چهار دانشگاه هنر حاضر در این رتبه بندی نیز رتبه نخست متعلق به دانشگاه هنر اصفهان است.

رییس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اصفهان درباره رتبه بندی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های اصفهان همواره در رتبه بندی های داخلی و خارجی در جایگاه های بالا و برتر قرار دارند و از مراکز علمی و پژوهشی تاثیرگذار در کشور بشمار می‌آیند.

هوشنگ طالبی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این استان با ۲۱۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پژوهشی، حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی در جایگاه دوم کشور در زمینه آموزش عالی و مراکز علمی و پژوهشی قرار دارد، افزود: این خطه حدود ۷ درصد از کل دانشجویان کشور را در خود دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور محسوب می شوند، اظهار داشت: دانشگاه‌های این استان با بیش از چهار هزار مقاله علمی بین المللی حدود ۱۰ درصد از مقاله های سالانه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های اصفهان در سال های اخیر با وجود محدودیت‌های مختلف، اقدامات و طرح های خوبی در بخش های آموزشی، پژوهشی و روابط بین الملل اجرا کرده اند، خاطرنشان کرد: عقد قراردادهای بزرگ با واحدهای صنعتی، اجرای طرح های پژوهشی و فناوری کلان و مشارکت در اجرای طرح های بین المللی از جمله این اقدامات است.

رییس دانشگاه اصفهان افزود: توسعه مراکز نوآوری و فناوری و شرکت های دانش بنیان، قرار گرفتن استادان در زُمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا و سرآمدان علمی کشور، حل مشکلات از طریق ارتباط با حوزه صنعت و جامعه، حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم و جامعه‌محور، راه اندازی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های مرجع و داشتن سهم قابل توجه در استادان و دانشجویان نمونه کشوری از دیگر دستاوردهای دانشگاه های این استان است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است و بعنوان یکی از دانشگاه‌های مُنتخب ایران در طرح تبدیل به پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین‌المللی، انتخاب و سال گذشته در جهت توسعه روابط بین‌الملل موفق به اخذ کد شناسه (PIC Number) از کمیسیون اروپا و به رسمیت شناخته شدن آن شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است و در اجرای طرح‌های بین‌المللی پژوهشی مانند سِرن(CERN)  و  سزامی (SESAME) همکاری دارد؛ این طرح ها در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و علوم و صنعت شتاب دهنده است.

دانشگاه هنر اصفهان نیز دارای حدود سه هزار دانشجو و ۱۰۵ عضو هیات علمی در ۶دانشکده معماری و شهرسازی، مرمت، هنرهای تجسمی و کاربردی، کارآفرینی و اقتصاد هنر، صنایع دستی و هنر ادیان و تمدن‌هاست و دانشگاه کاشان هم نزدیک به ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته گرایش در ۱۱ دانشکده و ۱۲ پژوهشکده دارد.۲۱۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پژوهشی در استان اصفهان فعال است که شامل ۹ دانشگاه دولتی، ۴۲ دانشگاه و مرکز پیام نور، ۱۰ مرکز فنی حرفه‌ای، پنج مرکز فرهنگیان، ۲۷ مرکز و واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۲ مرکز علمی، ۲۶ مرکز غیرانتفاعی، ۹ مرکز آموزش عالی آزاد دوره‌های کوتاه مدت و ۵۵ مرکز پژوهشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *