اخبار داغ

پر اقامت ترین شهرستان های استان اصفهان در نوروز ۱۴۰۰کدام شهرستانها بودند؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: ۹۵ درصد از اقامت‌های گردشگران در نوروز ۱۴۰۰ در چهار شهرستان اصفهان، کاشان، خور و بیابانک و نطنز ثبت شده است.در تعطیلات نوروز امسال حدود ۱۲۰ هزار اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های مُجاز و زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
46 بازدید
کد مطلب : 40434

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: ۹۵ درصد از اقامت‌های گردشگران در نوروز ۱۴۰۰ در چهار شهرستان اصفهان، کاشان، خور و بیابانک و نطنز ثبت شده است.در تعطیلات نوروز امسال حدود ۱۲۰ هزار اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های مُجاز و زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان ثبت شد که بیشتر آنها در شهرستان های اصفهان، کاشان، خور و بیابانک و نطنز بوده است.واحدهای اقامتی مجاز در نوروز ۱۴۰۰ شامل هتل، اقامتگاه سنتی، بومگردی، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مجتمع گردشگری و خانه مسافر است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان اصفهان آمار چندانی از اقامت گردشگران در نوروز ۱۴۰۰ ثبت نشد، اظهار داشت: ۷۲ درصد اقامت‌ها در شهرستان اصفهان، ۱۲ درصد در کاشان و ۵.۵ درصد در نطنز بود.

الله‌یاری ضریب اِشغال هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰ در استان اصفهان را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: با وجود شرایط و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، موضوع گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ در این خطه به خوبی مدیریت شد و بخش‌های گردشگری توانستند فعالیت نسبی و مختصری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه باید بین گردشگری و مسافرت تفاوت قائل بود، تصریح کرد: گردشگری ایمن از زمانی که وزارتخانه‌های میراث فرهنگی با بهداشت تفاهم‌نامه سفر هوشمند را امضا کردند در کشور تعریف و پیگیری شد و اماکن گردشگری و اقامتی موظف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شدند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داد که گردشگری منافاتی با بحث سلامت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ندارد به شرط آنکه مسافرت از گردشگری تفکیک شود، افزود: اگر امسال آمار اقامت گردشگران و تردد جاده ای در اصفهان را باهم مقایسه کنیم می بینیم که تعداد زیادی خودرو وارد استان شد اما در شبکه گردشگری ثبت نشده است زیرا بیشتر آنها به دوستان یا خویشاوندان خود سر زدند یا به خانه ها یا ویلاهای خصوصی رفتند.

به گزارش اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان، ۱۷ میلیون و ۲۴۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین  امسال در جاده‌های این استان تردد کردند.

اللهیاری تاکید کرد: اگر بین “گردشگری برنامه ریزی شده” و “مسافرت بدون برنامه و نظارت” تفکیک قائل شویم، گردشگری می‌تواند خدمات خود را با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به وضعیت رنگ بندی شهرستان ها نیز اشاره و اضافه کرد: بر اساس نقشه رنگ بندی استان در ۲ هفته اخیر، برخی شهرستان‌ها که سهم چندانی در آمار گردشگران و اقامت ها نداشتند تغییر رنگ دادند که از جمله عوامل آن می‌توان به سفرهای زیادی که  به آن مناطق و خارج از شبکه گردشگری انجام شد، اشاره کرد.

به گفته وی، ۹۵ درصد اقامت گردشگران در چهار شهرستانی بود که تا روز یازدهم فروردین امسال زرد و آبی بودند و در حدود ۱۰ روز تغییر رنگ نداشتند اما برخی شهرستان‌ها که آمار گردشگری چندانی نداشتند، سریع تغییر رنگ یافتند.اقامتگاه‌های گردشگری مجاز به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت خود بودند، تصریح کرد: سایر اقامتگاه ها در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه پذیرش گردشگری خارج شدند و در ۲ هفته گذشته حدود ۹۰ خانه استیجاری که بر خلاف قانون اقدام به اسکان مسافران کردند، شناسایی و پلمب شدند.

وی به فعالیت ۴۰ تیم نظارتی میراث فرهنگی و گردشگری در سطح استان در نوروز ۱۴۰۰ اشاره و اضافه کرد: در ۲ هفته گذشته حدود سه هزار بازدید از اقامتگاه ها و اماکن گردشگری انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان همچنین به یک میلیون و ۱۲۶ هزار بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری استان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ۲۹۵ هزار بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی و سایر بازدیدها از جاذبه های طبیعی و تفریحی بوده است.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌ هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.بخش گردشگری این استان در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت مالی حداقل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *