اخبار داغ

زن و سلامتی، دو مقوله جدایی ناپذیر/ آنچه زنان برای حفظ سلامتی باید بدانند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، برای داشتن یک زندگی سالم و شاد، توسعه و نگرش عادات درست و داشتن سبک زندگی سالم مهمترین ابزار برای حفظ سلامتی است. در هفته سلامت، یک روز را باید به سلامت زنان اختصاص داد، هر چند که زنان بیشتر از مردان به سلامتی خود اهمیت می دهند و […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
90 بازدید
کد مطلب : 40669

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، برای داشتن یک زندگی سالم و شاد، توسعه و نگرش عادات درست و داشتن سبک زندگی سالم مهمترین ابزار برای حفظ سلامتی است.

در هفته سلامت، یک روز را باید به سلامت زنان اختصاص داد، هر چند که زنان بیشتر از مردان به سلامتی خود اهمیت می دهند و در بیشتر زنان در هر موضوعی سریع به پزشک مراجعه می کنند.

آناتومی زنان بیش از مردان به مراقبت نیاز دارد با توجه به اینکه زنان علاوه بر مشکلات و بیماری های درونی به ظاهر خود هم اهمیت می دهند.

اما زنان پس از سنین ۳۰ سالگی شاید برخی از مشکلات خود را فراموش کنند؛ نادیده گرفتن یک زندگی سالم بعد از سن ۳۰ سالگی در زنان می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات بهداشتی را از سنین ۴۰ سالگی به بعد افزایش دهد.

هر زن در مورد ظاهرش بسیار آگاه است، زنان می توانند رژیم غذایی و تمرینات سخت بخاطر زیبایشان انجام دهند، اما گاهی اوقات ناخودآگاه کارهای اشتباهی را انجام می دهند که می توانند به سلامتی خودشان آسیب جدی بزنند.

* انجام ورزش های مداوم

اگرچه ورزش های هوازی و انجام آنها برای حفظ سلامت قلب و عروق بسیار مهم است و خطر ابتلا به انواع سرطان ها و آلزایمر را کاهش می دهد اما انجام ورزش های قدرتی برای حفظ توده عضلانی را در این میان نمی توان کم اهمیت دانست، ازسن ۳۰ سالگی توده عضلانی بدن به اندازه پنج درصد کاهش می یابد، برای کمک به حفظ ماهیچه های قوی در این سنین ترکیب فعالیت های هوازی و آموزش قدرت ضروری است و باعث بازسازی و تقویت بافت عضلانی می شود.

*
چشم پوشی از سوخت و ساز بدن

به نظر می رسد با بالارفتن سن، سوخت و ساز بدن کاهش می یابد و آن هم به دلایل مختلف از جمله ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی و … است.

در این میان چربی بدن بعد از سن ۳۰ سالگی رو به افزایش می رود به خصوص چربی اطراف شکم و کمر، با این حال انجام تمرینات قدرتی علاوه بر حفظ توده عضلانی، منجر به افزایش متابولیسم بدن می شود.

پرهیز از غذاهای فرآوری شده بر رژیم های مبتنی بر پروتئین های بدون چربی، امگا ۳ موجود در ماهی و آجیل تمرکز بر میزان زیادی از میوه ها و سبزیجات بر افزایش متابولیسم بدن تاثیر دارد.

*اشتباهات زنان بعد از سی سالگی

عدم غربالگری های به موقع و مراجعه به پزشک، غربالگری (به طور کلی غربالگری به روش هایی اطلاق می شود که با آنها می توان افراد به ظاهر سالمی را که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری خاص هستند، از افراد سالم شناسایی کرد.) مشکلات سلامتی بعد از سنین ۳۰ سالگی ضروری است از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا.

در حالت ایده آل زنان باید غربالگری را از سن ۲۰ سالگی به بعد شروع کنند، برنامه غربالگری پانل چربی (پروفایل چربی- پانل چربی- گروهی از آزمایشات است که برای بررسی احتمال خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و سکته مغزی ناشی از اترواسکروز (تنگی و سختی دیواره­ی عروق) انجام می شوند) شامل کلسترول تام، ال دی ال، اچ دی ال و تری گلیسیرید ضروری است.

اگر همه چیز نرمال باشد، شما نیازی به تکرار این تست ها تا پنج سال ندارید، در غیر این صورت با مشورت پزشک یک برنامه درمانی شامل رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و در پاره ای موارد دارویی ضروری است.

در مورد توده های سینه باید گفت، بسیاری از زنان تصور می کنند لمس توده در سینه نیاز به مراجعه فوری به پزشک ندارد، این باور غلط را از ذهن خود دور کنید که با لمس توده نباید سریع به پزشک مراجعه کرد مخصوصا اگر شما زنی هستید که سن تان کمی بالا رفته است، هر تـوده ای در سینه باید توسط پزشک مورد ارزیابی کامل قرار گیرد.

گاهی پزشک توصیه می کند که بعد از دوران قاعدگی برای بررسی بیشتر مراجعه کنند، ممکن است این توده نوعی کیست باشد و با قاعدگی و تغییرات هورمونی تغییر کند حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید، این پزشک است که زمان مراجعه بعدی را تعیین می کند و زنان خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند.

* پرهیز از سلامت پوست

آکنه بزرگسالان، یک مشکل بهداشتی مخصوص زنان بالای ۳۰ سال است و از طریق استرس، رژیم غذایی و عوامل هورمونی خود را نشان می دهد. بزرگ ترین اشتباهات زنان برای درمان آکنه در این سنین، متوسل شدن به مواد شیمیایی طراحی شده برای پوست نوجوانان است.

در عوض استفاده از پاک کننده های ملایم پوست کرم رتینوئید و لوسیون ها می تواند مفید باشد در غیر این صورت باید با متخصص پوست در تماس بود البته استفاده از کرم های ضد آفتاب را نیز نباید فراموش کرد.

آسیب های خورشید از ۳۰ سالگی به بعد باعث افزایش چین و چروک های پوستی می شود بنابراین کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید حداقل ۳۰ باید برای کاهش اثرات اشعه ماوراء بنفش خورشید به طور مداوم استفاده شود.

*
سیگار کشیدن

جامعه سرطان آمریکا اعلام کرده که ۱۸ درصد از زنان بین سنین ۲۵ تا ۴۴ سال سیگار می کشند و این در حالی است که سیگار بر همه جنبه های سلامتی تاثیرات منفی دارد. مطالعاتی که نتایج آنها در مجله لانست و در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید، نشان داد که ترک سیگار در زنان قبل از سن ۴۰ سالگی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با دخانیات را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد بنابرای اگر سیگار می کشید و در سنین ۳۰ سالگی هستید، بهترین زمان برای استفاده از برنامه های ترک سیگار پیش روی شما است.

* تهدید علیه سلامتی زنان

انجمن سلامت آمریکا در گزارشى هشت عامل خطرساز براى سلامت زنان را معرفى کرد، انجمن سلامت آمریکا پس از تحقیقات سه ساله اى که بر روى ۲۳۹۱ زن یائسه انجام داد، هشت عامل خطرسازبرای زنان را به ترتیب اهمیت به شرح زیر اعلام کرد:

دیابت، چاقى، پرفشارى خون، سیگار، اختلال در ضربان قلب، تپش قلب، حمله قلبى و نارسایى کلیه. یافته ها حاکی از این است که دیابت و چاقى دو عامل موثر در بروز انواع بیمارى ها به ویژه نارسایى کلیه و نارسایى قلبى هستند. به طورى که بر طبق آمارها، چاقى هشت درصد و دیابت ۱۳درصد، احتمال بروز نارسایى کلیه را افزایش مى دهد.

نارسایى قلبى نیز یکى از عوارض چاقى شدید و یکى از علل اصلى مرگ و میر در زنان است، تغییراتى که در ساختار و عملکرد حفره هاى قلب رخ مى دهد و همچنین فشار خون بالا و دیابت سبب اختلال در عملکرد قلب و بروز علایمى نظیر تنگى نفس، ایست تنفسی در خواب (آپنه) و کاهش توانایی در فعایت های بدنی می شود.

اصلاح شیوه زندگی یعنی تغذیه مناسب، ورز منظم و پرهیز از مصرف دخانیات خطر ایتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.

*
هشت نکته سلامتی برای زنان

هشت نکته سلامتی برای زنان علاوه بر ارائه مطالب آموزنده سلامتی زنان، فعالیت بدنی مناسب، بررسی و انجام آزمایشات سلامت، به سبک زندگی به عنوان ابزاری قدرتمند در سلامت زنان نیز می پردازد.

زنان در ایالات متحده به طور میانگین ۸۱ سال عمر می کنند، که تقریبا ۵ سال بیشتر از مردان است. ذهن و بدن ما طوری ساخته شده که بتواند ما را برای ورود به دهه های مختلف زندگی مثل مدرسه، کار، و تولد نوزاد آماده نماید اما زنان نیز مستعد ابتلا به بیماری های خطرناک از جمله بیماری های قلبی، سرطان و سکته مغزی هستند.

روش های گوناگونی برای قوی و سالم نگه داشتن ذهن و بدن وجود دارد. در این مجال به بررسی این موضوع می پردازیم.

اجتناب از سیگار

بیش از نیمی از افراد سیگاری در اثر استعمال دخانیات از دنیا می روند، سیگار منجر به چندین بیماری خطرناک و اثرات منفی برای سلامت فرد بویژه سلامت زنان می شود.

از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی (قاتل شماره یک در مرگ زنان)، سکته مغزی، ناباروری زنان، و سرطان های مرتبط با ریه اشاره کرد. سرطان ریه نسبت به سرطان سینه در مرگ و میر زنان عمومیت بیشتری دارد. خوشبختانه با ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری ها بسیار کاهش می یابد.
حفظ روابط نزدیک

مطالعات پژوهشی نشان می دهند که ارتباطات اجتماعی که باعث افزایش سطح شادی افراد می گردد احتمال بروز مشکلات سلامت فیزیکی را کاهش می دهند. در واقع ارتباط با سایر افراد همان اثر مثبت بر سلامتی را دارد که اجتناب از سیگار دارد.
خوردن غذاهای سالم

شاید خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی و آماده کردن، برنامه رژیم غذایی روزانه برای خود و خانواده کار مشکلی باشد اما هنگامی که شما عادت به خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم داشته باشید، احتمال دچار شدن به بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و افسردگی بسیار بیشتر می شود.

دانشمندان در حال کشف غذاهای ناسالم مانند غذاهایی که سریع آماده می شوند، و محصولات از قبل پخته شده تجاری هستند که احتمال وقوع افسردگی را افزایش می دهد. غذاهای سالمتر مانند سبزیجات مثل کلم بروکلی و غذاهای حاوی اسیر چرب امگا ۳ خطر افسردگی و سرطان را کاهش می دهند.

فعالیت های فیزیکی

فعالیت بدنی مناسب و به اندازه احتمال بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان پستان، افسردگی و بسیاری از بیماری های دیگر را کاهش می دهد. ورزش باعث بهبود سلامت استخوان، خواب، و کیفیت زندگی می شود. برای برخورداری از مزایای فعالیت فیزیکی سعی کنید، حداقل دو ساعت و نیم فعالیت بدنی شدید تا متوسط، شامل پیاده روی سریع، فعالیت بر روی دوچرخه ثابت و بازی با کودکان خود را در برنامه هفتگی خود داشته باشید.

بررسی و انجام آزمایش های سلامت

حتی اگر احساس خوبی دارید و فکر می کنید سالم هستید، انجام آزمایش هایی برای تایید سلامتی شما بسیار ضروری است، آزمایشات سالانه و غربالگری می تواند کمک شایانی به سلامت زنان کند. نشانه های اولیه بسیاری از بیماری ها مانند دیابت ، سرطان، بیماری های قلبی با انجام این آزمایشات مشخص می شود. نشانه های بیماری را قبل از وقوع علائم دردناک و ناراحت کننده بیابید.

مطالعات نشان می دهند که کمک به افراد دیگر می تواند باعث کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به افسردگی، کاهش سطح استرس، و بهبود اثرات دردهای مزمن گردد.

خواب مفید

مشکلات خواب (از جمله بی خوابی و درد شبانه) اغلب در زنان بیشتر از مردان است. خواب هفت تا نه ساعته شبانه می تواند در درمان خلق و خو، حافظه ، کاهش استرس، افزایش ایمنی بدن و افزایش توانایی بدن در مبارزه با بیماری بسیار تاثیرگذار است.

سبک زندگی ابزاری قدرتمند در سلامت

برای داشتن یک زندگی سالم و شاد، توسعه عادات درست و داشتن سبک زندگی سالم مهمترین ابزار برای حفظ سلامتی است. عادت هایی مانند اجتناب از دخانیات، حفظ روابط خوب، داشتن رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش مناسب، مراجعه های با برنامه و منظم به پزشک می تواند در سلامتی زنان تاثیر به سزایی داشته باشد.

منبع : صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *