اخبار داغ

برای سلامتی زنان باردار ورزش بسیار مفید است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، برای اینکه یک بانو بتواند زایمان طبیعی داشته باشد، به توان، قدرت بدنی بالا و اعتماد به نفس کافی نیاز دارد. اما متاسفانه در سال های اخیر، اعتماد به نفس خانم های ایران در زمینه این نوع زایمان کاهش پیدا کرده و خیلی ها تصور می کنند قدرت انجام […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
158 بازدید
کد مطلب : 40665

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، برای اینکه یک بانو بتواند زایمان طبیعی داشته باشد، به توان، قدرت بدنی بالا و اعتماد به نفس کافی نیاز دارد. اما متاسفانه در سال های اخیر، اعتماد به نفس خانم های ایران در زمینه این نوع زایمان کاهش پیدا کرده و خیلی ها تصور می کنند قدرت انجام زایمان به شکل طبیعی را ندارند.» این جملات را زهرا پورامین، جودوکار به زبان می آورد. او معتقد است خیلی از بانوان به دلیل ترسی که از زایمان طبیعی دارند، تن به جراحی و سزارین می دهند.

 اعتماد به نفس

قدرتی که ورزش به انسان می بخشد، فقط با جسم او در ارتباط نیست. زهرا پورامین که سال هاست در ورزش حرفه ای فعالیت می کند، در این باره توضیح می دهد: «این درست است که ورزش قوای جسمی انسان را افزایش می دهد، اما بخشی از ماجرا هم به روحیه افراد برمی گردد. وقتی فردی به طور حرفه ای ورزش می کند، یک تجربه گروهی دارد و حضورش در جمع برای رسیدن به یک هدف مشترک، او را به خودباوری می رساند. این خودباوری در تمامی مراحل زندگی به ویژه نقاط حساس، خود را نشان می دهد. به نظر من زایمان هم چنین مرحله حساسی است و فردی که ورزش بخش مهمی از زندگی اش را تشکیل می دهد، می تواند با اعتماد به نفس کامل و خودباوری این مرحله را هم بگذراند.»

 عضلات آماده

این طور که زهرا پورامین می گوید، خیلی از بانوان ورزشکار، زایمان طبیعی را به سزارین ترجیح می دهند، چون بدن های آماده تری دارند: « یادم می آید یکی از دوستانم که ورزشکار حرفه ای بود، در معاینه های اولیه بارداری، زایمان طبیعی را انتخاب کرد، البته پزشک هم به او این اطمینان را داده بود که بدن ورزشکاران عضلات آماده تری برای زایمان دارد. حجم مناسب و ضخامت عضلات شکم هم جنین را در دوران بارداری حفظ می کند و هم مادر به مدد عضلات آماده زایمان راحت تری خواهد داشت.»

 مثل یک تیم

زهرا پورامین معتقد است زایمان طبیعی مثل یک مبارزه زنانه است؛ مبارزه ای تیمی که زن مثل مهره ای از یک تیم باید برای پیروزی بجنگد: «یک خانم باردار باید بداند که او هم مثل میلیون ها زن که موفق شدند فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا بیاورند، می تواند کودکی را متولد کند. به نظر من زایمان به مسابقه ای تیمی می ماند، قبول ندارم که انفرادی است. هنگام زایمان طبیعی تیم پزشکی در کنار فرد هستند و مادر در آن لحظه حساس باید با گوش فرادادن به توصیه های افراد تیم، پیروزی را از آن خود کند.»

 ورزش سبک

افرادی که به طور غیرحرفه ای هم ورزش می کنند، می توانند با ورزش زایمان طبیعی خوبی داشته باشند. نرمش های دوران بارداری، گردش خون و اکسیژن گیری را سرعت می بخشد و بدن را در وضعیتی قرار می دهد که قادر باشد جنین را با خستگی کمتری حمل کند. همچنین با ورزش، ماهیچه هایی که هنگام زایمان نقش اصلی را ایفا می کنند، نیرومند می شوند. نرم شدن مفصل های باسن، بدن را برای زایمان سریع و راحت تر آماده می کند.

 بدون نیاز به مسکن

مادری که در دوران بارداری به طور مرتب نرمش می کند، به داروی مسکن کمتری هنگام تولد نوزادش نیاز دارد، چون بدن با ورزش، از حالت بی تحرکی خارج شده و سختی های تمرین را از سر گذرانده است.

 شکل طبیعی بدن

با ورزش، قسمت های مختلف بدن امکان این را پیدا می کنند که پس از زایمان زودتر شکل طبیعی و عادی خود را بازیابند، شکم دوباره به جای سابق خود برمی گردد، بدن لاغر می شود و سینه ها از شکل نمی افتند.

 بدون دردسر

تمریناتی که در مدت بارداری به خانم ها توصیه می شوند، سه دسته اند: تمرینات تنفسی، تمرینات ماهیچه ای و تمرینات آرام بخش. ورزش و تحرک سبب فعال شدن بهتر دستگاه تنفس، گوارش و رفع مشکل یبوست و تسریع گردش خون در تمام قسمت های بدن به خصوص در ناحیه پاها خواهد شد. این موارد به غیر از ایجاد سهولت در زایمان، دوران بارداری را هم برای بانوان بدون دردسر می کند.

منبع : طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *