اخبار داغ

بازار داغ گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ورود به سال انتخابات، به گمانه‌زنی‌ها در خصوص ترکیب نامزدهای ریاست‌جمهوری و احتمال حضور چهره‌های حزبی، سیاسی و نظامی درانتخابات رنگ و بوی تازه‌ای بخشیده است. با پایان تعطیلات نوروزی و بر اساس طبیعت ماه‌های منتهی به انتخابات، از این پس با تحرکات انتخاباتی بیشتری از سوی جریان‌های سیاسی […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
56 بازدید
کد مطلب : 40591

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ورود به سال انتخابات، به گمانه‌زنی‌ها در خصوص ترکیب نامزدهای ریاست‌جمهوری و احتمال حضور چهره‌های حزبی، سیاسی و نظامی درانتخابات رنگ و بوی تازه‌ای بخشیده است.

با پایان تعطیلات نوروزی و بر اساس طبیعت ماه‌های منتهی به انتخابات، از این پس با تحرکات انتخاباتی بیشتری از سوی جریان‌های سیاسی مواجه خواهیم بود، به ویژه آنکه نام نویسی نامزدهای ریاست‌جمهوری از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا آن زمان مشخص می‌شود چه کسانی به نمایندگی از چه طرز تفکری قصد رقابت برای تصاحب مقام سکانداری دستگاه اجرایی و اداره امور کشور را دارد.

تا اینجای کار، از دید ناظران خیل عظیمی از نام‌ها و چهره‌ها در صف احتمالی نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند؛ از نظامیان گرفته تا چهره‌های حزبی و بعضا مستقل سیاسی که هر یک بنا به طرز فکر و رویه سیاسی خود به نظر می‌رسد اولویت‌بندی و روش خاصی برای شناسایی و حل مشکلات کشور در سطح کلان ملی داشته باشند. هرچند تعداد محدودی از چهره‌ها رسما برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی نام‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور مطرح است.

سازوکار جمعی اصلاح‌طلبان برای تشکیلات‌ و اجماع‌سازی درون جریانی همچنان مشغول کار است ولی گویا هنوز اختلافات بر سر تعیین راهبرد انتخاباتی به قوت خود باقی است. بهره‌گیری از نامزد اجاره‌ای رای‌آور با قدرت عبور از فیلتر نظارت استصوابی یا معرفی نامزد صددرصد اصلاح‌طلب حتی به قیمت ماندن پشت سد تایید شورای نگهبان، هنوز محور بحثی جدی میان اصلاح‌طلبان است، تا جایی که ممکن است تدبیر سازوکار جمعی این جریان به جایی نرسد و سرانجام هر یک شقوق این جریان راه خود را در انتخابات در پیش بگیرند.

 متاثر از این شرایط، ناظران نام‌های مختلفی را برای نامزدی انتخاباتی ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند؛ نام‌هایی که طیف های مختلفی از اصلاح‌طلبان تا اصولگرایان میانه‌رو را در بر می‌گیرد و بسیار متنوع است.

بر این مبنا و همچنین بر اساس اعلام آمادگی تعدادی از چهره‌ها ، ناظران افرادی چون «سیدحسن خمینی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمدجواد ظریف»، «محسن هاشمی»، «محمدعلی افشانی»، «سیدعباس آخوندی»، «مسعود پزشکیان»، «سورنا ستاری»، «صادق خرازی»، «محمدرضا عارف» و حتی «علی لاریجانی» را جزو نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان می‌دانند.

اعلام آمادگی چهره‌هایی چون «فائزه هاشمی»، «محسن رهامی»، «علی مطهری» و … هم صف نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان را طولانی‌تر کرده است.

نام‌هایی چون «رضا اردکانیان» و «محمدجواد آذری جهرمی» هم از میان دولتمردان در صف نامزدهای احتمالی نزدیک به دولت بر سر زبان‌ها است.

در این میان «محمد هاشمی» معاون اجرایی دولت‌های ششم و هفتم گفته است: هنوز زود است که اصلاح طلبان نامزد اصلی خود را معرفی کنند و اگر از حالا نام نامزد اصلی مطرح شود، او می سوزد.

با این تفاسیر اگرچه گمانه‌هایی مطرح می‌شود، ولی هنوز هیچ برآیند قطعی و مشخصی در مورد راهبرد و مصادیق انتخاباتی اصلاح‌طلبان نمی‌توان ارائه داد. حتی به نظر می‌رسد خود اصلاح‌طلبان در این زمینه به جمع‌بندی مشخصی نرسیده باشند.

با ورود به فصل انتخابات، گویا اصولگرایان هم هنوز با چالش‌های فعالیت مجزای دو سازوکار موازی شورای وحدت و شورای ائتلاف دست و پنجه نرم می‌کنند و نام‌های متفاوت و متنوعی از هفتاد و دوملت اصولگرایی برای نامزدی انتخابات به گوش می‌رسد.

در سایه عدم قطعیت اجتناب «سیدابراهیم رئیسی» به عنوان گزینه‌ای با قابلیت اجماع‌سازی میان اصولگرایان از ورود به عرصه انتخابات، نام‌های مختلفی در جناح راست مطرح است؛ از «محمدباقر قالیباف» گرفته تا «سعید جلیلی»، «حمیدرضا حاجی بابائی»، « امیرحسین قاضی زاده» و …..

بخشی از فهرست بلند و بالای نامزدهای احتمالی اصولگرایان را نظامیان تشکیل می‌دهند. در این بخش نام‌هایی چون «حسین دهقان»، «رستم قاسمی»، «محسن رضایی»، «علی شمخانی»، «پرویز فتاح»، «سعید محمد» و … مطرح است.

هرچند اظهارات دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه مبنی بر مخالفت جدی این ارگان با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف شده و در نتیجه منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم، سویه‌ای دیگر به این ماجرا بخشید، از دید برخی ناظران، ورود نظامیان به قدرت با مبانی تفکر بنیانگذار انقلاب برای اداره کشور منافات دارد.

در این میان نام برخی وزیران و همراهان پیشین دولت احمدی‌نژاد هم در زمره نامزدهای احتمالی اصولگرایان قرار گرفته است. «رامین مهمانپرست»، «علی نیکزاد»، «محمد عباسی» و «محمد ناظمی اردکانی» هم برای نامزدی اعلام آمادگی کرده‌اند، هرچند تاکید می‌کنند که به صورت مستقل پا به این عرصه خواهند گذاشت.

در این میان افرادی چون «عزت‌الله ضرغامی» و «محمد غرضی» و بسیاری چهره‌های دیگر که اتفاقا رویکردهای حزبی مشخصی دارند، با تاکید بر اینکه به صورت مستقل و عاری از تمایلات و تعلقات حزبی عمل خواهند کرد، اعلام کرده‌اند که قصد ورود به انتخابات  دارند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *