اخبار داغ

در صورت برگزاری رفراندوم، مشروعیت مردمی نظام تقویت می شود

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محمود صادقی در خصوص ضرورت برگزاری رفراندوم،‌ اظهار کرد: رئیس جمهور مجدداً‌ بر برگزاری رفراندوم تأکید کردند اما موضوع رفراندوم را مشخص نکردند و عیناً بر اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی تأکید کردند. ابهامی که کماکان باقی می‌ماند مشکلی را حل نمی‌کند،‌ قاعدتاً اگر موضوعی برای رفراندوم مورد نظر […]

اشتراک گذاری
15 فروردین 1400
98 بازدید
کد مطلب : 40411

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محمود صادقی در خصوص ضرورت برگزاری رفراندوم،‌ اظهار کرد:

رئیس جمهور مجدداً‌ بر برگزاری رفراندوم تأکید کردند اما موضوع رفراندوم را مشخص نکردند و عیناً بر اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی تأکید کردند. ابهامی که کماکان باقی می‌ماند مشکلی را حل نمی‌کند،‌ قاعدتاً اگر موضوعی برای رفراندوم مورد نظر است،‌ باید مطرح شود و موضوعی باشد که از طرق عادی قابل حل نباشد و نیاز به مراجعه مستقیم مردم باشد. 

نماینده تهران در مجلس دهم افزود:

آقای روحانی اشاره کردند که در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی مسأله داریم که می‌توانیم این مسائل را با پاسخ آری یا خیر مردم، حل کنیم اما هیچ اشاره‌ای نکردند که مسائل این حوزه‌ها چیست.

وی بیان کرد: مراجعه مستقیم به آرای عمومی دارای اهمیت است اما به نظر می‌رسد که آقای رئیس جمهور باید مشخص کنند که ما امروز در چه مسائلی به رفراندوم نیاز داریم.

اساس جمهوری اسلامی با رفراندوم رسمیت یافته و قانون اساسی و اصلاحات آن با رفراندوم تصویب شده است و در قانون اساسی مسأله رفراندوم به عنوان راهی برای قانونگذاری پیش بینی شده است. اگر از این ظرفیت استفاده شود، به نظر من مشروعیت مردمی نظام تقویت خواهد شد.

صادقی ادامه داد:

در بسیاری از کشورها علیرغم اینکه نهادهای رسمی قانونگذاری و پارلمان وجود دارد اما در بسیاری از مسائل به رفراندوم مراجعه می‌‎کنند. در کشورهای اروپایی با اینکه مجالس فعال هستند، دائماً به رفراندوم مراجعه می‌شود؛ از جمله موضوع بریتانیا و پیوستن به اتحادیه اروپا را با رفراندوم تعیین کردند و همچنین خروج آن از اتحادیه اروپا را نیز با رفراندوم تعیین کردند.

وی گفت: آقای روحانی نیز بیان کردند که این مراجعه به آرا عمومی در کشورهایی که تجربه دموکراسی دارند، وجود دارد. این مراجعه مستقیم به آرای عمومی یکی از شیوه‌های مردم سالاری است که واسطه‌ها را حذف می‌کند و به نوعی دموکراسی مستقیم بدون واسطه است که نقش مردم و مشروعیت نظام حکمرانی را تقویت می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اگر این موضوع باب شود، می‌تواند بسیاری از مسائلی که امروز در جامعه وجود دارد را به عرصه عمومی منتقل کند و با نظر مردم به این مناقشات پایان داده شود.

وی تأکید کرد: در راستای اصل ۵۹ قانون اساسی قانونی مبنی بر نحوه برگزاری رفراندوم داریم که در دهه شصت تصویب شد. بر همین اساسا آقای رئیس جمهور باید موضوعات مدنظر خود را به لایحه تبدیل کنند و به مجلس ارائه دهند تا توسط مجلس مصوب شود و سپس اجرا شود.

این نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد:

نه در مجلس دهم و نه در مجلس یازدهم دولت چنین گامی را در جهت برگزاری رفراندوم برنداشت. اصلاح نظام انتخاباتی و مراجعه مستقیم مردم حتی در سخنرانی‌های آقای روحانی تشریح نشده است و تنها اصل قانون اساسی را مطرح کرده‌اند اما در نهایت دولت باید تمامی این نظرات را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *