اخبار داغ

مردم رئیس جمهور نظامی را نمی پذیرند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، طیبه سیاوشی در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات‌های پیش رو با توجه به عدم استقبال مردم از انتخابات سال ۹۸ گفت:  باید در نظر داشته باشیم انتخابات سال ۱۴۰۰ اولین انتخابات بعد از یک برهه طولانی از بحران‌های اقتصادی و معیشتی  ناشی از تحریم‌هاست که  در کشور برگزار می‌شود. موضوع دیگر این […]

اشتراک گذاری
12 فروردین 1400
79 بازدید
کد مطلب : 39378

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، طیبه سیاوشی در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات‌های پیش رو با توجه به عدم استقبال مردم از انتخابات سال ۹۸ گفت: 

باید در نظر داشته باشیم انتخابات سال ۱۴۰۰ اولین انتخابات بعد از یک برهه طولانی از بحران‌های اقتصادی و معیشتی  ناشی از تحریم‌هاست که  در کشور برگزار می‌شود.

موضوع دیگر این است که نظام مشروعیتش را از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌گیرد و به هیچ‌عنوان این موضوع را نمی‌توانیم انکار کنیم؛ لذا مشاهده می‌کنیم بارها از سوی بزرگان سیاسی ما تاکید شده است این مردم بودند که به نظام مشروعیت دادند و بحث حضور با درصد پایین خودش می‌تواند یک ضربه و آسیب باشد. 

باید بگویم در نظرسنجی‌های انجام شده درصد عمده‌ای از مردم در استان تهران و سپس در شهرهای دیگر اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ حال این که چنین نظر سنجی قابل استناد باشد یا خیر را نمی‌توان به آن قطعیت اعلام کرد اما در عین حال نشان از یک بی‌میلی به صندوق‌های انتخابات دارد و باید برای این مساله فکری کرد. سیاوشی خاطر نشان کرد: اینکه ما منتظر معجزه یا هیجان چند روز قبل از انتخابات باشیم آن هم برای نظامی که استحکام و  مشروعیتش را از حضور مردم می‌گیرد به نظر معقول نمی‌رسد.

بسیار مهم است شورای نگهبان دیگر با رد صلاحیت‌های از نوع رد صلاحیت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  مردم را دچار یأس نکند. همچنین معتقدم بسیار مهم است این شورا چراغ سبزی را به مردم بدهد مبنی بر این که شما هر شخصی را که فکر می‌کنید اصلح است انتخاب کنید. 

متاسفانه به دلیل نبود سیستم حزبی، کمپین‌های انتخاباتی در کشور ما دیر هنگام شروع به کار می‌کنند در حالی که این حق مردم است در مناظرات، عملکرد این افراد را در طی چند ماه ببینند.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی مردم باید بتوانند در مناظرات شرکت کنند  و فرصت دیدار حضوری با هر یک از نامزدها را داشته باشند تا با دیدگاه‌ها و برنامه‌های آن‌ها آشنا شوند که  متاسفانه این امکان در کشور  با توجه به گذشته تاریخی که وجود دارد بسیار کم است و محدود به یک الی ۲ ماه مانده به انتخابات می‌شود؛ حال با  همه گیری بیماری کرونا نیز این فرصت‌ها بسیار محدودتر هم شده است. 

اعتقادم بر این است  این امر صرفاً  نمی‌تواند سرگرمی‌های پیش از انتخابات باشد زیرا هر کدام‌شان می‌توانند معیار ارزیابی و محک باشند. 

 تعدادی از افراد و اشخاص نظامی در این دوره از انتخابات اعلام حضور کرده‌اند که متاسفانه بر خلاف وصیت و نصیحت حضرت امام و  توصیه‌های رهبری قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارند؛ این امر را به صلاح نمی‌دانیم چرا که این  کار می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین خطاها را در جمهوری اسلامی صورت دهد زیرا  چنین امری سرچشمه یک سری خطاها و تبعات بعدی می‌شود. سیاوشی خاطر نشان کرد: کشور ما به گونه‌ای پایه‌گذاری شده است که مردم و نظامش تاب پذیرش یک نظامی را در رأس قوه مجریه نخواهند داشت. نظرم بر این است که این‌گونه اقدامات خودش برای نظام یک خطر است زیرا  کشور ما نیازمند آزادی و عدالت در وجوه مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که یک نظامی نمی‌تواند این مهم‌ها را تامین کند. 

از سوی دیگر این نظریه سیاسی قطعی است؛  هنگامی که  یک چیز آزمایش شده است خودش می‌تواند تبعات منفی و خطرناکی را برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشد. امیدواریم شورای نگهبان از این آزمون سربلند بیرون بیاید. 

 در مورد اصلاح‌طلبان دو بحث وجود دارد؛

نخست اینکه این جریان به پشتوانه سرمایه اجتماعی در انتخابات ورود می‌کند که متاسفانه این سرمایه اجتماعی کمرنگ شده و باید در عرصه اجتماعی برای کسب یا بازگرداندن این سرمایه تلاش کنند. 

اصلاح‌طلبان باید به خاطر داشته باشند که سرمایه اجتماعی فقط برای صندوق‌های انتخاباتی نیست و همه جا از جمله برای حفظ کشور، حفظ منافع ملی و حفظ مصالح مردم که اولویت‌های اصلی ما است می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جوان‌سازی کادر اصلاح‌طلبی نیاز به یک جسارت دارد. بارها مشاهده کردیم جوانان اصلاح‌طلب به شورای اصلاح طلبان انتقاد کردند و خواستار حضور نسل جدید در راس این جریان شدند اما ما فاقد ساختاری برای گفت‌وگوی بین نسلی هستیم تا گروهی از جوانان و اصلاح‌طلبان بنشینند و بدون هیچگونه سانسوری گفت‌وگو کنند و بزرگان جریان اصلاح طلب یک جواب اغنا کننده به این جوانان دهند. 

بحث این است که اصلاح‌طلبان باب گفت‌وگو با جوانان را باز کنند و دست به یک خانه تکانی بزنند و ساختار نوینی را برای جوانان و زنان برنامه‌ریزی کنند که بسیار ضروری است.

اعتقادم بر این است که حمایت و توانمندی زنان  یک پشتوانه بزرگ و  سرمایه اجتماعی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ پشتوانه‌ای که تاکنون تقریبا اصلا از آن استفاده نکردند؛ یعنی زنان همیشه رأی دهنده بودند. امروز زمان آن رسیده که اصلاح‌طلبان از این  ظرفیت به خوبی  استفاده کنند. 

منبع : ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *