اخبار داغ

استاد روابط بین‌الملل: آمریکا از ائتلاف ایران و چین به‌عنوان دشمنان منطقه‌ای و جهانی خود نگران شده است

یک مدرس دانشگاه معتقد است دلیل نگرانی آمریکا از امضای سند همکاری جامع ایران و چین این است که دو دشمن اصلی واشنگتن یکی در سطح جهانی و دیگری در سطح منطقه‌ای وارد همکاری نزدیکی بویژه در عرصه اقتصادی می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از  خبرگزاری تسنیم، امضای سند همکاری […]

اشتراک گذاری
10 فروردین 1400
94 بازدید
کد مطلب : 38886
یک مدرس دانشگاه معتقد است دلیل نگرانی آمریکا از امضای سند همکاری جامع ایران و چین این است که دو دشمن اصلی واشنگتن یکی در سطح جهانی و دیگری در سطح منطقه‌ای وارد همکاری نزدیکی بویژه در عرصه اقتصادی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از  خبرگزاری تسنیم، امضای سند همکاری جامع ایران و چین واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و شواهد و اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که آنها از این مسئله خوشحال نیستند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صراحتا اذعان کرد که یک سال است نگران این مسئله است. چرا امضای این سند باعث نگرانی آمریکا شده و رسانه‌های همسو باآمریکا تبلیغات گسترده‌ای علیه این سند به راه انداخته اند؟

روح‌الأمین سعیدی استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال‌های خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: دلیل نگرانی آمریکا کاملا موجه و قابل پذیرش است و می شود به آنها حق داد که نگران شوند چرا که هم ایران و هم چین دشمنان ایالات متحده هستند منتها در دو سطح متفاوت؛ چین رقیب و دشمن اصلی ایالات متحده در سطح جهانی است تقریبا همه دانشمندان روابط بین الملل اتفاق نظر دارند که در وضعیت حال و همچنین در دهه‌های آینده تنها رقیبی که می تواند منافع آمریکا را به مخاطره بیاندازد و برای جایگاه بین المللی ایالات متحده چالش ایجاد کند چین است.

وی گفت: مدت‌هاست که چین این ظهور خودش را آغاز کرده، اگرچه در حال حاضر در عرصه اقتصادی است اما همه معتقد هستند اگر وضعیت اینگونه پیش برود چین ممکن است دهه‌های آینده این هماوردی اقتصادی را در عرصه نظامی نیز وارد کند. بنابرین شما دیدید که آقای بایدن هم که آمد در سند جدید امنیت ملی آمریکا بلافاصله چین را به عنوان رقیب و یا دشمن اصلی آمریکا معرفی کرد و سیاست آمریکا از زمان آقای اوباما در قالب «چرخش به شرق» مصروف بر مهار چین است. بنابرین رقیب جدی آمریکا الان در سطح جهانی چین است و آمریکا به شدت نگران تحرکات چین در مناطق مختلف جهان است و در قسمت‌های مختلف با چین هماوردی می کند به همین خاطر هر گونه تحرک جدی که چین نشان می‌دهد آمریکا نگران می شود.  شما در دوران ترامپ دیدید که تلاش زیادی برای مهار چین شد و دروه بایدن نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: طبیعتا نیازی به گفتن نیست که در سطح منطقه‌ غرب آسیا رقیب یا دشمن شماره یک آمریکا، جمهوری اسلامی ایران است. ایران رقیب و یا دشمن آمریکا در سطح جهانی نیست منتها در منطقه غرب آسیا دشمن اصلی آمریکاست منطقه‌ای که کاملا استراتژیک محسوب می‌شود و آمریکا منافع استراتژیک دارد. بزرگترین چالش آمریکا در این منطقه ایران است و مدت‌هاست که تلاش می کند ایران را در منطقه غرب آسیا مهار کند، خصوصا از زمانی که آمریکایی احساس کردند اقدام نظامی علیه ایران امکانپذیر نیست یا اقداماتی از قبیل براندازی از طریق انقلاب‌های رنگی جواب نمی دهد تمامی تلاش‌ها مصروف نابودی ایران از طریق اقتصادی شد.

سعیدی تاکید کرد: حالا یک دشمن سطح جهانی آمریکا با یک دشمن سطح منطقه‌ای آمریکا دارند یک ائتلاف آن هم بیشتر در عرصه اقتصادی ایجاد می کنند؛ این می‌تواند هم نگرانی‌هایی درباره تحرکات چین و هم نگرانی‌هایی درباره ایران ایجاد کند به خاطر اینکه تمام تلاش آمریکا این بود که ایران را از لحاظ اقتصادی از نفس بیاندازد و حالا این اقدامات می‌تواند مفری باشد برای اینکه ایران بتواند نفس بکشد به هر حال ارتباطات با چین و سرمایه گذاری‌های که این کشور می‌خواهد انجام دهد، می تواند اقتصاد ایران را بسیار متحول کند. از این جهت ائتلاف یک دشمن جهانی با یک دشمن منطقه‌ای طبعیتا برای آمریکا می‌تواند بسیار نگران کننده باشد و از این جهت است که می بینید که هم آمریکا و هم رسانه‌های همسو با آمریکا خیلی فشار آوردند تا این توافقنامه را زیر سوال ببرند.

استاد روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که سند همکاری جامع ایران و چین به صورت مملوس چه منافعی می تواند برای کشورمان داشته باشد؟، گفت: جزئیات بیشتری از این توافقنامه منتشر نشده اما بر اساس آن چیزی که در خبرها آمده جنس این توافقنامه بیشتر از جنس اقتصادی است و همکاری‌هایی که می‌تواند در عرصه اقتصادی صورت بگیرد. یکی از مهمترین دستاوردهای که می تواند برای ما داشته باشد بحث سرمایه گذاری است. ما نیاز زیادی برای سرمایه گذاری خارجی داریم خصوصا که در سال ‌های اخیر غربی‌ها در اقتصاد ایران سرمایه گذاری نکردند. بنابرین ما در بخش‌های مختلف نیازمند سرمایه گذاری هستیم و وقتی غرب این سرمایه را به روی ما بسته طبیعتا نیازمند منابع دیگر هستیم.

وی ادامه داد: چین می تواند در قالب این سند ۲۵ ساله سرمایه گذاری‌های قابل توجه‌ای در صنایع ایران بکند و البته این هوشمندی ما را نیز می‌طلبد که چگونه از این سرمایه گذاری‌ها استفاده کنیم بنابرین هم از تکنولوژی چین و هم از سرمایه گذاری چین می توان استفاده کرد خصوصا در عرصه‌هایی مثل عرصه حامل‌های انرژی که برای ما ضروری هستند.  

سعیدی در خصوص اشاره به ابتکار «یک کمربند-یک جاده» در سند همکاری ایران-چین گفت: نقش ایران از لحاظ ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در طرح «یک کمربند-یک جاده» چین بسیار می تواند تعیین کننده باشد باتوجه به اینکه ایران می تواند جنوب را به کشورهای شمال خزر متصل کند و یک بازار بسیار گسترده‌ در اختیار چین قرار بدهد. در واقع این نوع همکاری‌های حمل و نقلی نیز می تواند بسیار تعیین کننده و برای هر دو کشور منفعت داشته باشند.

این مدرس دانشگاه درباره تبلیغات گسترده‌ای که علیه برنامه همکاری جامع راهبردی ایران-چین صورت گرفته، اظهار داشت: سیاه نمایی جریان به اصطلاح روشنفکری و غربگرا حتی در داخل که می گویند این قرارداد ترکمنچای است و مستعمره چین شدیم، جای تامل دارد و لازم است که خبرگزاری تسنیم در این زمینه اطلاع رسانی بکند. شما شک نکنید اگر چنین قرار دادی را با فرانسه یا آلمان و از همه مهمتر آمریکا امضا کرده بودیم اینها هیچ مشکلی با آن نداشتند و کلی هم تبلیغ می کردند  اما از اینکه ما با یک کشور شرقی توافق کردیم آن هم کشوری که با آمریکا رقابت در سطح جهانی دارد خیلی برای آنها گران تمام شد لذا شاهد هستیم که رسانه‌های خارجی،‌ معاندان و ضدانقلاب‌ها به شدت در فضای مجازی پمپاش می کنند که این یک قرار داد استعماری است.

وی تاکید کرد: این در حالی که ما در صبحتی که با آقای دکتر ظریف داشتیم ایشان گفتند که قرارداد ۲۵ ساله را ما طراحی کردیم یعنی متن قرار از آن ماست بنابراین این حرفی که گفته می شود این قرارداد استعماری است و چین خواسته‌های خود را به ما تحمیل می کند غیرقابل قبول است. 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *