اخبار داغ

کاهش ۵۸ درصدی سفرهای نوروزی به مشهد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز سال ۱۳۹۸، ۵۸ درصد کاهش یافته اند. محمدصادق براتی در خصوص میزان ورود مسافر به مشهد در نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: از ۲۵ تا ۳۰ اسفند یک میلیون و ۳۹۰ […]

اشتراک گذاری
03 فروردین 1400
104 بازدید
کد مطلب : 37690

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز سال ۱۳۹۸، ۵۸ درصد کاهش یافته اند.

محمدصادق براتی در خصوص میزان ورود مسافر به مشهد در نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: از ۲۵ تا ۳۰ اسفند یک میلیون و ۳۹۰ هزار مسافر وارد مشهد شده و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز از مشهد خارج شده‌اند.

وی افزود: در این مدت ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ۴۵ هزار و ۴۷۱ نفر از طریق حمل‌ونقل ریلی، ۳۵ هزار و ۵۶۸ نفر از طریق حمل‌ونقل هوایی و مابقی آنان از طریق خودروی شخصی به مشهد سفر کرده‌اند که اکثر آنان تردد درون استانی بوده است. به طور کلی در سفرهایی که با وسیله حمل‌ونقل عمومی انجام شده، ۵۵ درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ۲۵ درصد ریلی و ۲۰ درصد هوایی بوده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی یادآور شد: از آنجا که در نوروز ۹۹ با محدودیت ورود مسافر روبرو بودیم، آمار خود را با نوروز ۹۸ مقایسه می‌کنیم. از همین رو نسبت به نوروز ۹۸، در سفرهای حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ۵۸ درصد، در سفرهای ریلی ۶۴ درصد و در سفرهای هوایی ۴۶ درصد کاهش ورودی مسافر داشته‌ایم. در مجموع، سفرهای نوروزی به مشهد نسبت به نوروز دو سال گذشته ۵۸ درصد کاهش داشته است. کاهش سفرهای نوروزی به مشهد علی‌رغم عدم ممنوعیت ورود مسافر به مشهد، نشان‌دهنده رعایت و همکاری مردم با ستاد ملی کرونا است.

براتی خاطرنشان کرد: محورهای ورودی به مشهد حتی از روزهای کاری خلوت‌تر است؛ امیدوارم تا پایان تعطیلات نوروز مردم همکاری کنند تا بتوانیم کرونا را مهار کرده، سپس با خاطری آسوده پذیرای زائران و گردشگران باشیم.

وی با اشاره به نظارت‌های به عمل آمده از اقامت‌های غیرمجاز زائران و گردشگران در شهر مشهد گفت: اگر به بوستان‌ها و تفرجگاه‌های داخل شهر نگاهی بیندازید حتی یک چادر هم مشاهده نخواهید کرد. از ابتدای اسفند مصوبات ستاد ملی را به طور دقیق رعایت کرده‌ایم که همین موضوع سبب وضعیت مطلوب مشهد نسبت به سایر استان‌ها و شهرهای کشور شده است. نظارت‌ها در این ایام تشدید شده و علی‌رغم دستگاه‌های متولی، کمیته ارزیابی ستاد کرونای استانی و کمیته نظارت ستاد خدمات سفر نیز به طور دقیق در حال رصد و بازدید هستند. اگر خانه‌مسافری بدون مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی استان فعالیت داشته باشد، قطعا با آن برخورد و بلافاصله پلمب خواهد شد.

به هیچ وجه در خصوص حفظ سلامت مردم با هیچ بخشی تعارف نداریم

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در ۱۳ ماه گذشته دستاوردهای بزرگی در کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع بیماری داشته‌ایم که نمی‌خواهیم آن‌ها را در تعطیلات نوروزی زیر سوال ببریم. اولولیت ما حفظ دستاورد خراسان رضوی در مدیریت شیوع کرونا است و به هیچ وجه با هیچ بخشی در رابطه با حفظ سلامت جامعه تعارفی نداریم و اگر موردی مشاهده شود چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

براتی در مورد وضعیت بازگشایی امکان اقامتی عنوان کرد: پس از شیوع کرونا مراکز اقامتی در اوایل سال ۹۹ تعطیل شدند. از خرداد ماه سال گذشته تا کنون تقریبا ۵۵ درصد از مراکز اقامتی رسمی مشهد مجددا بازگشایی شده‌اند. از این میزان حدود ۴۴ درصد در بخش هتل‌ها و ۴۶ در بخش هتل ‌آپارتمان‌ها و مهمان پذیرها ظرفیت اشغال وجود دارد. سایر مراکز باقی‌مانده به دلیل از دست دادن نیروهای خود یا عدم صرفه اقتصادی و یا دلایل دیگر نسبت به بازگشایی مرکز خود اقدامی انجام نداده‌اند.

وی در خصوص تعداد زائران حاضر در حرم مطهر لحظه سال تحویل بیان کرد: در لحظه تحویل سال در حرم مطهر رضوی یک مدیریت جهادی رقم خورد. در جلسات تخصصی که از نیمه دوم اسفند برگزار می‌شد، تنها نگرانی ما لحظه تحویل سال در حرم امام رضا(ع) بود که سیل حضور زائران به گونه‌ای باشد که نتوانیم آن را مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: خوشبخانه مدیریت فوق‌العاده‌ای در این خصوص صورت گرفته است. مردم همکاری خیلی خوبی داشتند و امکاناتی که در خیابان‌های منتهی به حرم، صحن و رواق‌های داخل حرم پیش‌بینی شده پاسخگوی نیازها بوده و با کمبودی مواجه نشدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *