اخبار داغ

بازیابی معماری شهر اهر

نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی اهر از اجرای پروژه علمی-فرهنگی “اهر، ۱۳۳۷ تا امروز” به منظور بازیابی معماری این شهر تاریخی خبر داد. اهر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران (قره داغ) و در شمال شرق این استان واقع شده‌ است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین شهر منطقه ارسباران شناخته می‌شود. به گزارش […]

اشتراک گذاری
03 فروردین 1400
135 بازدید
کد مطلب : 37715

نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی اهر از اجرای پروژه علمی-فرهنگی “اهر، ۱۳۳۷ تا امروز” به منظور بازیابی معماری این شهر تاریخی خبر داد.

اهر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران (قره داغ) و در شمال شرق این استان واقع شده‌ است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین شهر منطقه ارسباران شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بابک جلیلی نیا خاطرنشان کرد: چندی پیش، مطلبی و عکسهایی از یکی از شهروندان در فضای مجازی در خصوص اهر قدیم منتشر شد و بازخوردهایی که داشت بر آن شدیم به همراه یک تیم مطالعاتی و عملیاتی از شهرهای مختلف، پروژه ای را که از چند سال پیش در فکر آن بودیم، عملیاتی کنیم.

وی گفت: با تشکیل گروه تخصصی ویژه در حوزه معماری و بهره گیری از صاحبان تجربه و اهل فن و جمع آوری مستنداتی علمی و تاریخی درصدد بازسازی “شهر تاریخی اهر” هستیم.

جلیلی نیا اعلام کرد: در جهت تکمیل این پروژه عظیم فرهنگی- تاریخی به اسناد مقیم اقصی نقاط کشور نیاز داریم و دست یاری به سوی همه همشهریان و اساتیدی و اهر پژوهانی که اسناد و آیا اطلاعاتی دارند، دراز می کنیم. وی از تک تک علاقمندان خطه قهرمان پرور و تاریخی ارسباران (قره داغ) خواست این تیم علمی-پژوهشی را در شناسایی افرادی که در این شهرستان زندگی کرده اند، مالک خانه ای بوده اند و یا خاطره ای از معماری و شهر دارند، یاری کنند.

سرپرست تیم معماری پروژه فرهنگی-تاریخی ” اهر ۱۳۳۷ تا امروز” افزود: تصاویر و مستندات قدیمی در راستای شناسایی ارتفاع ساختمانها، حدود و مرزها، تزئینات، مصالح به کار رفته، پوشش گیاهی مورد استفاده در فضای خانه ها و سایر شاخصه های معماری به کار رفته، خاطرات در قالب نوشته، فایل صوتی و تصویری می تواند این تیم را در احیای هویت جمعی و منظر تاریخی، شهرستان یاری کند.

وی اعلام کرد: این بازسازی معماری- شهری بر روی اسناد تاریخی سال ۱۳۳۷ و تصاویر هوایی ۱۳۴۲ منطبق شده و محصولی حجمی را با توسعه شهر در نهایت ارائه خواهد داد.

جلیلی نیا ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند محقق و پژوهشگر اهری مرحوم استاد اصغر محمود آبادی  که تمام همت خود را صرف جمع آوری مستندات اجتماعی شهر کرده است، گفت: نام استاد محمودآبادی در طول تاریخ به عنوان مستند نگار معاصر ارسباران در یادها همیشه زنده خواهد بود و یافته های این پژوهشگر به عنوان اصلی ترین منابع مطالعاتی تاریخ معاصر قره داغ و اهر قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اعلام کرد: علاقمندان می توانند هر گونه اطلاعات و اسناد ارزشمند تاریخی خود را در خصوص این پروژه به آدرس اینترنتی Babak.jalilinia@gmail.com و یا شماره واتساپ  ۹۱۴۶۱۳۸۷۸۵  و یا به دفتر انجمن واقع در محل خانه فرهنگی تاریخی دکتر قاسم خان اهری ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *