اخبار داغ

پل بند میزان شوشتر

بند میزان یک اثر بسیار مهم در مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر است که رودخانه کارون را به دو شاخه شطیط و گرگر با نسبت مشخص ۴ دانگ و ۲ دانگ تقسیم می کند و تأمین کننده آب آبشارها و آسیاب ‌ها و همچنین تمامی زمین های کشاورزی و روستاهای مسیر شاخه گرگر رود کارون […]

اشتراک گذاری
01 فروردین 1400
64 بازدید
کد مطلب : 37425

بند میزان یک اثر بسیار مهم در مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر است که رودخانه کارون را به دو شاخه شطیط و گرگر با نسبت مشخص ۴ دانگ و ۲ دانگ تقسیم می کند و تأمین کننده آب آبشارها و آسیاب ‌ها و همچنین تمامی زمین های کشاورزی و روستاهای مسیر شاخه گرگر رود کارون در شهرستان شوشتر است.بند میزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دوره ساسانیان است که تا امروز پابرجا مانده است. ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌ دهند.

مصالح بکار رفته در این بند ، سنگ محلی شوشتر بوده و ملات آن ساروج می باشد. بند میزان به طول ۳۹۰ متر و ارتفاع تقریبی ۴٫۵ متر بر روی بستر صخره ای ایجاد شده که بصورت دیواره ای مورب و از نوع سدهای وزنی است که دارای ۱۰ دهانه آبرو می باشد. شایان ذکر است که برخی از این دهانه ها به صورت ۲ طبقه اجرا شده اند.هر یک از دهانه های بند میزان دارای طولی در حدود ۲/۵ متر بوده و دارای نامی خاص می باشد و طول کل بند حدود ۴۲۳ متر است.

این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *