اخبار داغ

باغ خان شوشتر

باغات خان در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت تاریخی شوشتر واقع شده و از میراث به جا مانده از معماری دوره قاجار در خوزستان محسوب می شود. این مجموعه در حدود هفتصد متری محوطه تاریخی سازه های آبی شوشتر قرار دارد. آب مورد نیاز این باغ از طریق کانال ‌های محوطه آبشار‌ها […]

اشتراک گذاری
01 فروردین 1400
95 بازدید
کد مطلب : 37463

باغات خان در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت تاریخی شوشتر واقع شده و از میراث به جا مانده از معماری دوره قاجار در خوزستان محسوب می شود. این مجموعه در حدود هفتصد متری محوطه تاریخی سازه های آبی شوشتر قرار دارد. آب مورد نیاز این باغ از طریق کانال ‌های محوطه آبشار‌ها و آسیاب‌ های شوشتر تأمین می گردد و از نوع باغ های واقع در کنار رودخانه بشمار می رود.

باغ ‌های خان مانند دیگر باغات دارای تقسیمات منظم می باشد. قرار گرفتن درختان در ردیف‌ های منظم و فواصل بین ردیف ‌های درختان باعث ایجاد مسیر ها و گذرگاه‌ هایی شده است که خود جلوه ‌ای خاص به باغ داده است.درختان باغ خان را اغلب درختان میوه تشکیل می‌ دهد، در این میان درخت و درختچه گلهای زینتی مانند انواع گلهای رز و محمدی و گل شاه پسند و گل کاغذی و لاله عباسی نیز دیده می‌ شود.درختان میوه‌ ای که در این باغ موجود است همگی با توجه به آب و هوای و شرایط اقلیمی منطقه کاشته شده است. درخت خرما از مهمترین درختان این باغ است. انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت کُنار از دیگر درختان این باغ هستند.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *