اخبار داغ

ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد

مورد استفاده و اصطلاح عبارت بالا هنگامی است که از کسی پس از مدتها کاری بخواهند و یا تقاضایی کنند ولی آن شخص با وجود قدرت و توانایی که در انجام مقصود دارد از قبول تقاضا سرباز زند و اجابت مسئول را با اکراه و بی میلی تلقی نماید. در چنین موارد عبارت بالا از […]

اشتراک گذاری
29 اسفند 1399
63 بازدید
کد مطلب : 37251

مورد استفاده و اصطلاح عبارت بالا هنگامی است که از کسی پس از مدتها کاری بخواهند و یا تقاضایی کنند ولی آن شخص با وجود قدرت و توانایی که در انجام مقصود دارد از قبول تقاضا سرباز زند و اجابت مسئول را با اکراه و بی میلی تلقی نماید. در چنین موارد عبارت بالا از باب طنز و کنایه گفته می شود.

۳۰ سال طول می کشد تا سال نو در روز شنبه تحویل شود و تحویل سال نو در روز شنبه را از گذشته تا به امروز، به فال نیک می گیرند. اما ریشه ی ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد این است که در گذشته وقتی بعد از ۳۰ سال نوروز به شنبه می افتاد از رییس قبیله یهودیان چهار هزار درهم به عنوان هدیه می گرفتند.حال این مثل را موقعی استفاده می کنند که از کسی بعد از مدتی کاری بخواهند و او امتناع و یا به اکراه و بی میلی ان کار را انجام دهد. نظیر همان رییس یهودیان که قلباً مایل نبود حتی بعد از هر سی سال هم نوروز به شنبه بیفتد تا او مبلغی به عنوان هدیه بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *