اخبار داغ

حیات در زمین ممکن است از صاعقه‌ها ناشی شده باشد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مطالعه اخیر محققان “دانشگاه ییل” نشان می‌دهد که برخورد صاعقه‌ها ممکن است سبب ایجاد عنصری مهم شده که در آغاز حیات در زمین نقش داشته‌اند. داستان دقیق نحوه شکل‌گیری و آغاز حیات در زمین(یا شاید در سایر سیارات) از بزرگترین رمز و رازهای علم هستند. اکنون دانشمندان دانشگاه ییل دریافته‌اند […]

اشتراک گذاری
28 اسفند 1399
117 بازدید
کد مطلب : 36898

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مطالعه اخیر محققان “دانشگاه ییل” نشان می‌دهد که برخورد صاعقه‌ها ممکن است سبب ایجاد عنصری مهم شده که در آغاز حیات در زمین نقش داشته‌اند.

داستان دقیق نحوه شکل‌گیری و آغاز حیات در زمین(یا شاید در سایر سیارات) از بزرگترین رمز و رازهای علم هستند. اکنون دانشمندان دانشگاه ییل دریافته‌اند که برخورد صاعقه می‌تواند یک عامل اصلی در این موضوع باشد. همانطور که می‌دانیم فسفر یکی از شش عنصر مهم برای حیات به شمار می‌رود و گرچه امروز این عنصر بسیار رایج است اما باید گفت همیشه اینگونه نبوده است. در گذشته‌های دور تمام فسفر موجود در زمین در داخل مواد معدنی نامحلول حبس شده بودند که این موضوع سبب غیر دسترس بودن این ماده برای هر مولکول زیستی در حال رشد که ممکن بود به آن نیاز داشته باشد، می‌شد. اشکال زیستی در دسترس فسفر بیشتر در انفجارهای ابرنواختر تولید می‌شوند و اعتقاد بر این است که آنها به شکل ماده معدنی “Schreibersite” از طریق دنباله دارها و سیارک‌ها به زمین منتقل شده‌اند.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه ییل و دانشگاه لیدز به بررسی “برخورد صاعقه” به عنوان روشی که طبیعت از آن برای ارسال فسفر به زمین استفاده کرده پرداختند. آنها دریافتند Schreibersite همچنین در شیشه‌هایی به نام سنگ آذرخشی(fulgurites) نیز یافت شده است. سنگ آذرخشی ساختار طبیعی لوله مانندی است که از ماسه کوارتزی، سیلیسیم دی‌اکسید یا خاک ساخته شده و در اثر برخورد صاعقه پدید آمده است.

محققان این مطالعه در ابتدا شرایط اولیه زمین را الگوبرداری کردند و دریافتند که سالانه بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد برخورد صاعقه رخ داده است. البته این مقدار سالانه مقدار زیادی فسفر(تا ۱۰۰۰ کیلوگرم فسفید و ۱۰ هزار کیلوگرم فسفیت و هیپوفسفیت) قابل دسترس تولید می‌کند. بعلاوه محققان گفتند احتمالا رعد و برق در سیارات فراخورشیدی پدیده‌ای معمول است.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature Communications” منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *