اخبار داغ

تصویب نامه دولت برای اجرای طرح های افزایش تولیدپروپیلن ابلاغ شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز،شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود یک سال است که با تعریف طرح‌های راهبردی برنامه‌ریزی مطلوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت را در همه ابعاد در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است. ریل‌گذاری توسعه صنعت پتروشیمی در گام چهارم توسعه براساس موجودی خوراک تا […]

اشتراک گذاری
28 اسفند 1399
78 بازدید
کد مطلب : 36998

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز،شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود یک سال است که با تعریف طرح‌های راهبردی برنامه‌ریزی مطلوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت را در همه ابعاد در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است.

ریل‌گذاری توسعه صنعت پتروشیمی در گام چهارم توسعه براساس موجودی خوراک تا ۱۴۰۶ انجام شده است. با بررسی خوراک‌های قابل دریافت از صنعت نفت در سال‌های آینده و استفاده از محصولات پایه به‌عنوان خوراک و همین‌طور بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین‌دستی، ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار و تعریف شده‌اند که طرح‌های راهبردی شامل سه گروه خوراک ترکیبی، تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران می‌شوند.

طرح‌های پیشران در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارزش، کاهش واردات، تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی و افزایش ارزش محصولات تعریف شده‌اند که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری پایین و مصرف کم آب، اجرای این طرح‌ها در مناطق مختلف کشور برای آمایش سرزمینی امکان‌پذیر است.

طرح‌های تولید پروپیلن به‌منظور افزایش ظرفیت پروپیلن در کشور و توسعه زنجیره این محصول اجرا می‌شوند؛ هم‌اکنون در بخش پالایشگاه و پتروشیمی حدود ۹۵۰ هزار تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود و اجرای این طرح‌ها سبب افزایش این مقدار به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌شود که می‌تواند بهترین خبر برای صنعت پتروشیمی کشور باشد.

بر این اساس، هیئت وزیران آیین‌نامه احداث واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی برای انتقال پروپیلن تولیدی به کشور را ۱۷ اسفندماه ۹۹ تصویب و ۲۳ اسفندماه ابلاغ کرد.

سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده به شرح زیر است:

«هیئت وزیران در نشست ۹۹/۱۲/۱۷ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول/ پروپیلن، تصویب کرد:

۱- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای احداث یک پارک اختصاصی تولید پروپیلن در منطقه عسلویه مشتمل بر تأمین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تأسیسات انتقال پروپیلن به‌منظور استقرار واحدهای تبدیل متانول پروپان به پروپیلن با اولویت استفاده از خوراک متانول در مجموع به ظرفیت (۱.۵) میلیون تن در سال و احداث تأسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی مرودشت استان فارس.

۲- ساخت یک خط لوله انتقال پروپیلن به طول حدود (۴۵۰) کیلومتر با ظرفیت انتقال (۱.۵) میلیون تن در سال پروپیلن از عسلویه به منطقه مرودشت استان فارس با دسترسی به بزرگراه و راه آهن.

۳- ساخت مخازن ذخیره‌سازی و تأسیسات بارگیری پروپیلن در منطقکه مرودشت استان فارس

۴- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ساخت پارک اختصاصی

پروپیلن از گاز طبیعی (GTP) در منطقه امیرآباد مازندران مشتمل بر تأمین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تأسیسات انتقال پروپیلن به‌منظور استقرار واحدهای تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن در مجموع به ظرفیت (۴۰۰) هزار تن در سال و احداث تأسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی دامغان.

۵- ساخت خطوط انتقال پروپیلن به طول حدود (۲۰۰) کیلومتر و با ظرفیت انتقال حدود (۴۰۰) هزار تن پروپیلن در سال از منطقه امیرآباد مازندران به منطقه عمومی دامغان با دسترسی به بزرگراه و راه آهن.

تبصره- اولویت ساخت مخازن ذخیره‌سازی و تأسیس بارگیری مذکور در جزءهای (۱)، (۳) و (۴) این بند، با سرمایه‌گذاری توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی است.

منبع :شانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *