اخبار داغ

گزارش نشریه مشعل از تحولات صنعت نفت در سال ۹۹

صنعت نفت کرونا را شکست داد. شعاری که به‌راستی نه می‌توان آن را مبالغه‌آمیز تلقی کرد و نه دور از ذهن و واقعیت. مرور فعالیت‌های انجام‌شده در صنعت مهم و راهبردی نفت، فهرستی از بی‌سابقه‌ترین و مهم‌ترین اقدام‌ها و فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف توسعه‌ای و تولیدی، اکتشافی، زیست‌محیطی، پژوهشی، مسئولیت اجتماعی و … در دوره شیوع ویروس کرونا را پیش رو قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای‌ که می‌توان آن را در تاریخ این صنعت یگانه خواند.

اشتراک گذاری
27 اسفند 1399
70 بازدید
کد مطلب : 36827

صنعت نفت کرونا را شکست داد. شعاری که به‌راستی نه می‌توان آن را مبالغه‌آمیز تلقی کرد و نه دور از ذهن و واقعیت. مرور فعالیت‌های انجام‌شده در صنعت مهم و راهبردی نفت، فهرستی از بی‌سابقه‌ترین و مهم‌ترین اقدام‌ها و فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف توسعه‌ای و تولیدی، اکتشافی، زیست‌محیطی، پژوهشی، مسئولیت اجتماعی و … در دوره شیوع ویروس کرونا را پیش رو قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای‌ که می‌توان آن را در تاریخ این صنعت یگانه خواند.

از بهار تا بهار با کارکنان نفت

کسب جایگاه نخست در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های ملی نفت و بین‌المللی از نظر مجموع حجم اکتشافات نفت و گاز در سال ۲۰۱۹ با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت را تاکنون در هیچ دوره‌ای از عمر این صنعت سراغ نداشته‌ایم؛ رکوردی مهم و بی‌سابقه در برداشت از میدان‌های مشترک نفت و گاز را برای نخستین بار شاهد بودیم که در این میان نام میدان نفتی آذر به‌عنوان پیچیده‌ترین میدان نفتی مشترک با کشور عراق برای نخستین بار به تولید مورد نظرمان رسید. طرح ساخت خط لوله راهبردی و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت این فرآورده را از دریای عمان به مقاصد صادراتی منتقل می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های دیگری که با مرور چهار فصل ۹۹ به آن می‌پردازیم.

بهار بی‌قرنطینه نفت

 نوروز ۹۹ با روزهای قرنطینه را که به خاطر دارید؛ بهاری متفاوت که حاصل حضور مهمانی ناخوانده کرونا از زمستان ۹۸ بود. با این حال در همان ایام کارکنان عملیاتی صنعت نفت پای کار بودند تا چرخه تولید انرژی تداوم داشته باشد که نتیجه آن را در اخبار مختلف از جمله تولیدی شدن چاه شماره ۶ میدان کبود در مخزن بنگستان به‌عنوان نخستین حلقه چاه حفاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید این شرکت موسوم به طرح توسعه ۲۸ مخزن یا آغاز عملیات حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی – تحدیدی در سازندهای کنگان و دالان بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی (ساختمان یلدا) و افزایش تولید میدان یاران جنوبی با راه‌اندازی ۶ حلقه چاه و نمونه‌های دیگری از این اخبار که در فروردین‌ماه شاهد آن بودیم.

با این حال با شیوع ویروس کرونا در کشور، نشست‌های کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ شرکت ملی نفت ایران در بالاترین سطح مدیریتی و با هدف ایجاد فرماندهی واحد و اتخاذ تصمیم‌های یکپارچه و هماهنگ برای مقابله با این بحران آغاز شد و شرکت‌های تابع ملی نفت نیز راهبردهای اتخاذشده را متناسب با نوع مسئولیت‌ها و شرایط پیرامونی خود دنبال کردند.

وزیر نفت در ابلاغیه‌ای بر ضرورت حضور مدیران عملیاتی در محل کار خود تا زمان مهار بیماری ویروس کرونا تأکید و یادآوری کرد مردم از ما به‌عنوان کسانی که بار مسئولیت اداره امور خود را به ما سپرده‌اند، بحق انتظار دارند. وزیر نفت همچنین دستورعمل دورکاری در شرایط ویژه کارکنان را ابلاغ کرد.

کرونا باعث شد نشست اوپک و غیراوپک هم به شکل مجازی برگزار شود که نتیجه آن توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن بود و در این میان کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق کاهش معاف شدند و ۲۰ کشور دیگر عضو این توافق متعهد شدند تولید خود را از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه) اجرایی کنند.

بهار ۹۹ با خبری تلخ برای صنعت نفت همراه بود. حسین کاظم‌پوراردبیلی، دیپلمات ایرانی که از هفت سال پیش تاکنون نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود، در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

حاج رضا طاهری، چهره نام‌آشنا و خوشنام روابط عمومی صنعت نفت هم که سال‌ها در روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مشغول به فعالیت بود، در بهار ۹۹ به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

بهار که به نیمه رسید، خبر خوش آغاز عملیات نصب نخستین جکت آخرین فاز پارس جنوبی (فاز ۱۱) با پیام رئیس‌جمهوری حکایت از پویایی صنعت نفت با وجود روزهای سخت کرونا داشت. رئیس‌جمهوری در آیین آغاز عملیات اجرایی این جکت با قدردانی از کارکنان صنعت نفت گفت: آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد، دلیلش طرح‌هایی است که در سال ۹۹ پس از دو سال و چند ماه از تحریم شدید اجرا و پیاده می‌کنیم.

تابستان گرم و پر جنب‌وجوش

تابستان صنعت نفت با فعالیت‌های مختلف گرم و پر جنب‌وجوش همراه بود که مرور اقدام‌های انجام‌شده در این فصل ما را با اخبار متنوعی از جمله امضای قرارداد طرح توسعه میدان مشترک نفتی یاران به‌عنوان ششمین قرارداد از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، تکمیل پروژه ساخت واحد فرآورش مرکزی (CPF) میدان مشترک آذر، آغاز عملیات احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به دستور رئیس‌جمهوری، امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی و قرارداد احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP)، بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس همراه می‌کند.

میانه‌های فصل نیز این راه ادامه داشت و در مردادماه شاهد امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو میان دو شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت ایرانی بودیم. در اهمیت این قراردادها این را به خاطر داشته باشید که به‌واسطه آن افزون بر حفظ جریان کار و اشتغال صنعت نفت، افزایش ۱۸۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه نفت کشور هدف‌گذاری شده است. این قراردادها مربوط به پروژه زیلایی و پروژه چلینگر و گرنگان، هر دو با شرکت گلوبال پتروتک کیش، پروژه رامین با شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، پروژه منصورآباد با شرکت توسعه پتروایران، پروژه سیاه‌مکان با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، پروژه مارون ۲ و ۵ و پروژه مارون ۶ با شرکت تنکو، پروژه مارون ۱ و ۴ با شرکت حفاری شمال (هلدینگ انرژی گستر سینا)، پروژه مارون ۳ با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، پروژه بالارود با (مشارکت) ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس و پروژه اهواز ۱ و ۴ با (مشارکت) صنایع نفت و انرژی قشم و مارون کاران بود. قرارداد پروژه رسالت شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با (مشارکت) شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و راهبردهای هوشمند و پروژه فروزان نیز با (مشارکت) پتروپارس و مبین سازه‌گستر امضا شد.

رونمایی از سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران، بهره‌برداری از نیروگاه غرب کارون با دستور رئیس‌جمهوری، راه‌اندازی سکوی  S۱ میدان مشترک سلمان به همت کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در آب‌های خلیج‌فارس، نصب دکل چاه پیمایی سکوی  D-۱۶ با تلاش کارکنان منطقه عملیاتی خارک شرکت نفت فلات قاره ایران، از دیگر رویدادهای مهم در این ایام بود. به این موارد باید امضای ۱۳ قرارداد کلان پژوهشی ازدیاد برداشت نفت و گاز به ارزش ۳۵ میلیون یورو و ۷۱۶ میلیارد تومان، میان شرکت ملی نفت ایران و ۱۳ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور را هم اضافه کنیم.

در آخرین ماه تابستان برابر با ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریورماه ۹۹) اوپک ۶۰ ساله شد.

شرکت ملی نفت ایران از نظر مجموع حجم اکتشافات نفت و گاز در سال ۲۰۱۹، با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های نفت ملی و بین‌المللی به خود اختصاص داد.

بیست‌ودومین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC هم برگزار شد که امارات به جمع متخلفان توافق کاهش تولید پیوست. در این نشست بر پایبندی کامل به سهمیه‌های تولید و ثبات بازار نفت تأکید شد. قیمت نفت با این تصمیم روند صعودی در پیش گرفت و قیمت نفت خام برنت از ۴۳ دلار بالاتر رفت.

پاییز سبز نفت

در حالی به پاییز ۹۹ رسیدیم که جولان ویروس کرونا در کشور تداوم داشت؛ ویروسی که حریف صنعت نفت کشور نشد و کارکنان این مجموعه بزرگ با قدرت به تلاش خود ادامه دادند. افزون بر آن مجموعه نفت ۱۴۱ دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) با ۲۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان‌های مناطق نفت‌خیز کشور تهیه و در سطح ۸۲ شهرستان توزیع کرد. البته نمی‌توان از تعویق در برگزاری نمایشگاه نفت غافل بود. بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قرار بود ۲۱ تا ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود که خبر تعویق آن را وزیر نفت در توئیتی اعلام کرد «تصمیم گرفتیم برگزاری نمایشگاه نفت امسال را تا بهبود نسبی وضع عقب بیندازیم. قرار بود نمایشگاه نفت امسال ویژه متخصصان برگزار شود، مجوز لازم هم از وزارت بهداشت گرفته شده بود، اما با توجه به شرایط کنونی شهر تهران، تصمیم گرفتیم برگزاری را تا بهبود نسبی وضع عقب بیندازیم.»

در این فصل در حالی که از افتخارهای وزارت نفت و دولت، توفیق‌های بی‌سابقه در پارس جنوبی، مخزن مشترک با کشور قطر بود، برخی نمایندگان مجلس، وزیر نفت را برای پاسخ به پرسشی درباره توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی احضار کردند که زنگنه دلیل تأخیر در توسعه پالایشگاه این فاز را تعدد پیمانکاران و تحریم عنوان کرد و در عین حال یادآور شد: در هفت سال اخیر هزاران میلیارد دلار از پارس جنوبی برای کشور درآمد حاصل شده است؛ پارس جنوبی افتخار نظام جمهوری اسلامی است و کسی نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند.

زنگنه این را هم گفت: بدانید ما برخی اوقات در پارس جنوبی برای اینکه یک قطعه را راه‌اندازی کنیم سه بار خرید کرده‌ایم تا به دستمان برسد، بنابراین همکاران ما با سختی کار و جهاد کردند. آنچه زنگنه از آن به‌عنوان جهاد یاد می‌کند، در بخش‌های مختلف صنعت نفت می‌توان نظاره کرد. به‌عنوان نمونه در دوره سخت کرونا و تحریم، شاهد امضای قرارداد اجاره ۱۶ دکل حفاری خشکی مربوط به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، تکمیل لوله‌گذاری دومین گوی شناور فازهای منطقه ۲ پارس جنوبی، ارسال ۶۵۰ کیلومتر لوله طرح گوره – جاسک به کارگاه، بهره‌برداری از نخستین اسکله بندر صادراتی تنبک در سال جاری، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ارائه گزارش اقدام‌های وزارت نفت درباره سرمایه انسانی به کمیسیون انرژی مجلس، افزایش ظرفیت فرآورش گاز مجتمع گاز پارس جنوبی، ثبت رکورد ذخیره‌سازی در مخزن سراجه قم طی ۶ ماه نخست سال، تولیدی شدن چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی و میسر شدن برداشت نفت از مخزن بنگستان این میدان، آغاز عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، نصب سکوی مسکونی جدید میدان مشترک فروزان به وزن ۶۸۰ تن در آب‌های خلیج‌فارس، بهره‌برداری واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای فرآورش نفت خام در غرب کارون و مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی به‌عنوان سه طرح ملی نفت بودیم. شاید همین از پا ننشستن‌ها بود که باعث تحریم وزیر نفت و برخی مدیران ارشد صنعت از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت دقایقی پس از این تحریم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است.

صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود. در همین فصل بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به دو گزارش وزیر نفت درباره توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی و قرار گرفتن ایران در رتبه سوم تولید گاز جهان و فعالیت‌ها و اولویت‌های اکتشافی صنعت نفت و کسب رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۹ با بیان این جمله‌ها که از همه مدیران، مهندسان و کارگران که چنین افتخاری را برای ایران عزیز خلق کرده‌اند، قدردانی و تشکر شود و جناب آقای مهندس زنگنه، با تشکر از اقدام‌های ارزشمند جنابعالی و مدیران ریسک‌پذیر صنعت نفت، خصوصاً بخش اکتشاف، بی‌شک این اقدام‌های ارزشمند در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود، قدردانی کردند. پاییز بیست‌وسومین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC برگزار شد. اعضای این کمیته با استقبال از تعهد ۱۰۲ درصدی اعضا به توافق کاهش تولید بر تعهد همه کشورهای شرکت‌کننده برای دستیابی به پایبندی کامل و جبران تخلف‌ها در برنامه‌های جبرانی ارائه‌شده به این کمیته برای مدت تمدیدشده تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ تأکید کردند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان هم با تأکید بر اینکه اوپک و متحدانش به توافق کاهش تولید نفت پایبند هستند، عنوان کرد: هیچ‌کس نباید به تعهد ائتلاف اوپک پلاس برای ایجاد ثبات در بازارهای نفت شک کند، همچنین بیست‌ودومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با محور بررسی ویروس کرونا بر بازار گاز در میان‌مدت و بلندمدت برگزار شد. وزیر نفت در این نشست با ناعادلانه خواندن تحریم‌های آمریکا که مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهای از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، گفت: با وجود همه چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم. یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف نیز اعلام کرد: گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد. در کنار این رویدادها، یکصدوهشتادمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دوازدهمین نشست اوپک پلاس برگزار شد. پس از دو روز مذاکره فشرده شامگاه پنجشنبه بر سر افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به اجماع رسیدند و تصمیم گرفتند برای تعیین مقدار تسهیل کاهش تولید (افزایش تولید) در ماه‌های آینده، هرماه بر اساس شرایط بازارهای جهانی نفت نشست برگزار کنند.

بر اساس این تصمیم، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از نشست اوپک و پیش از نشست اوپک پلاس گفت: کار جهان را باید بر مبنای مذاکره و حوصله پیش برد.

پاییز به انتها رسید و با گسترش شیوع ویروس کرونا، بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ضمن اعلام شرایط اضطراری تأکید کرد که شرایط استفاده از خدمات درمانی غیرمستقیم بیمارستان‌های طرف قرارداد با بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و سازمان بازنشستگی نفت برای مبتلایان کووید-۱۹ تسهیل می‌شود، همچنین اعلام شد پوشش هزینه‌های درمان بیماران کرونا و سقف تعهدهای بیمه درمان تکمیلی کارکنان قراردادی مدت موقت و مدت معین صنعت نفت افزایش می‌یابد. اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت هم طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضع و روند بیماری کووید- ۱۹ را ابلاغ کرد. در همین روزها وزیر نفت اصلاحیه دستورعمل نحوه محاسبه تعدیل پیمان‌های صنعت نفت و دستور کاهش حداکثری حضور کارکنان صنعت نفت در محل کار را ابلاغ کرد.

زمستان و امید به بهار

زمستان ۹۹ هم برای صنعت نفت با توجه به رویدادهای مهم، فصل دیگری از تلاش و مجاهدت به تصویر کشید. در این ایام با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا امیدها برای تغییر فضا در ایران با رفع تحریم‌ها افزایش یافت و زمزمه محافل مختلف هم تحلیل و تفسیر و حتی برنامه‌ریزی برای دوره‌ای تازه در فضای بین‌المللی بود. صنعت نفت هم براساس دستور دولت برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت را در دستور کار قرار داد و مدیران شرکت‌های مختلف بهره‌برداری نفت از آمادگی کامل برای بازگشت به میزان تولید پیش از تحریم‌ها سخن گفتند. موضوعی که به محور مهم بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هم تبدیل شد. نمایشگاهی که سرانجام طلسم آن در زمستان شکسته شد و شاهد این دوره از نمایشگاه با شعار نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی بودیم. زنگنه در نمایشگاه گفت که جنگ تمام نشده است و در عین حال از افزایش صادرات نفت خام ایران خبر داد.

افزون بر برگزاری نمایشگاه نفت، کنگره نفت و نیرو هم به‌صورت مجازی در قالب ۱۰ نشست تخصصی شامل آینده تولید و مصرف گاز، افق‌های پیش روی تجارت، ارزش‌آفرینی و مصرف گاز، تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید E&P برای دستیابی به ظرفیت ۸ میلیون بشکه تولید نفت، روش‌های نوین تأمین مالی با نگاه به بازار سرمایه، تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران، رگولاتوری نفت و نیرو، چالش‌های سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، تولید در بالادست با هدف پتروشیمی و مرز نقش‌آفرینی این صنعت، مازاد متانول، آثار قیمتی و تکمیل زنجیره ارزش، پالایشگاه یا پتروپالایش، نقش دولت و بخش خصوصی و آینده بازارهای صادراتی نفت، فرآورده و پتروشیمی و نقش همکاری‌های بین‌المللی در دوران پساکرونا برگزار شد.

وزارت نفت از برگزاری پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت هم در سال کرونایی غافل نماند تا نشان دهد جامعه پیرامونی صنعت نفت از اولویت‌های این صنعت است. در همین ایام وزیر نفت به اهواز رفت و از واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی شماره یک اهواز به‌عنوان پایلوت طرح بازسازی و نوسازی تأسیسات روسطحی مناطق نفت‌خیز جنوب، بازدید کرد. بهره‌برداری از چهار پروژه انتقال گاز مجتمع دریایی فروزان به خارک، راه‌اندازی اتاق کنترل مرکزی جدید کارخانه‌های خشکی، ساخت، تکمیل و تجهیز کمپ زیتون و تفکیک گازهای فلر در کارخانه‌های خشکی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارک، برگزاری سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس، اجرای دو حلقه چاه میدان سلمان با فرازآوری مصنوعی، نصب دومین گوی شناور بارگیری میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی، بهره‌برداری از نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع بندر خدماتی و صادراتی تمبک در پارس جنوبی، از اقدام‌های مهم این فصل بود.

در زمستان شاهد امضای قراردادهای مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش توان تولید، با امضای هشت قرارداد به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی بودیم که طبق اعلام وزیر نفت اگر این قرارداد ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت اضافه کند، این عدد در یک سال به ۳۶ میلیون بشکه می‌رسد که با محاسبه قیمت ۴۰ دلاری برای نفت، درآمدی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ایجاد می‌کند.

در همین فصل، آیین اعطای گواهینامه‌های مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به منتخبان چهار حرفه برگزار شد و منتخبان چهار گروه مدیران پروژه، رؤسا و سرپرستان ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، مدیران عمومی و اعضای کمیسیون‌های مناقصه‌ها و کمیته‌های فنی – بازرگانی در پایان این آیین گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای خود را از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت دریافت کردند.

در کنار همه این فعالیت‌ها، بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت انجام شد و دو طرح ملی صنعت نفت شامل توسعه میدان آذر و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان به بهره‌برداری رسید و کلید طرح مهم جدید پتروشیمی کیان هم زده شد.

با توجه به اهمیت میدان نفتی آذر باید این موارد را یادآوری کنیم که میدان آذر از پیچیده‌ترین میدان‌های هیدروکربوری کشور از نظر ساختار زمین‌شناسی است که توالی لایه‌های پرفشار و کم‌فشار، حفاری در این میدان را بسیار سخت و پرچالش کرده است، به نحوی ‌که طول دوره حفاری چاه‌های این میدان چند برابر طول دوره حفاری در دیگر میدان‌های حوزه خشکی کشور زمان برده است. افزون بر صعوبت عملیات حفاری و پیچیدگی‌های ساختار زمین‌شناسی این میدان، سیال تولیدی آذر نیز حاوی ترکیبات به‌شدت خورنده‌ای است که این امر، به‌کارگیری مواد و آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی را در هر دو بخش زیرسطحی و روسطحی اجتناب‌ناپذیر ساخته بود که با وجود شرایط تحریمی، تأمین این اقلام با موفقیت انجام و این اقلام در میدان به‌کارگیری شدند. اجرای این عملیات در چند حلقه از چاه‌های میدان آذر، فعالیتی بود که برای نخستین بار در کشور در ابعاد میدانی به اجرا درآمد، ضمن آنکه دیگر چاه‌های این میدان نیز تحت اسیدزنی انتخابی با حجم بالا قرار گرفت و به این ترتیب امکان مشارکت حداکثری لایه‌های تولیدی و در نتیجه افزایش قابل‌ملاحظه شاخص بهره‌دهی تولید از چاه‌های این میدان مشترک فراهم شد.

در حوزه مسائل فنی مشارکت بیش از ۷۵ درصدی سهم ایرانی با تکیه بر توان و قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان داخلی و در قالب واگذاری بالغ بر ۱۵۰ قرارداد کوچک و بزرگ رقم خورد و از دیگر نکات برجسته این طرح، می‌توان به ثبت رکورد افزون بر ۷۳ میلیون نفرساعت کارکرد مستمر بدون حادثه منجر به فوت یا ازکارافتادگی جدی اشاره کرد.

مقدار نفت درجای میدان آذر حدود ۴.۳ میلیارد بشکه است و برآورد می‌شود در یک دوره بهره‌برداری ۴۰ ساله، افزون بر ۴۰۰ میلیون بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود. چهاردهمین نشست اوپک پلاس هم در میانه اسفندماه برگزار شد و وزیران نفت و انرژی این ائتلاف ضمن اجماع بر سر تداوم روند کنونی کاهش تولید، با مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان در ماه آوریل موافقت کردند.

سال ۹۹ را در حالی به پایان می‌رسانیم که یک سال دیگر با شما کارکنان صنعت نفت بودیم و سعی کردیم نشریه ویژه شما همراهان همیشگی باشیم و از شما بنویسیم و در کنار شما به هزارمین شماره رسیدیم. در حالی با گذر از ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ می‌رسیم که با وجود ویروس‌های جهش‌یافته، صنعت نفت همچنان فعال و پویاست. خدا قوت؛ عیدتان سلامت…

منبع:شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *