اخبار داغ

شهر آسک

شهر باستانی آسک در جنوب شهرستان امیدیه کنونی، در نزدیکی روستای آسیاب و در جنوب شرقی هندیجان و کیان کوه دراستان خوزستان قرار دارد. قدمت شهر تاریخی آسک به قبل از اسلام و دوران تمدن عیلام، اشکانی و ساسانی برمی گردد. آثار برجا مانده از این شهر باستانی: ۱- آتشفشان شهر آسک ۲- تپه ‌هایی […]

اشتراک گذاری
27 اسفند 1399
146 بازدید
کد مطلب : 36662

شهر باستانی آسک در جنوب شهرستان امیدیه کنونی، در نزدیکی روستای آسیاب و در جنوب شرقی هندیجان و کیان کوه دراستان خوزستان قرار دارد. قدمت شهر تاریخی آسک به قبل از اسلام و دوران تمدن عیلام، اشکانی و ساسانی برمی گردد.

آثار برجا مانده از این شهر باستانی:

۱- آتشفشان شهر آسک

۲- تپه ‌هایی در دهستان آسیاب بنام (برد کارگه) که کارگه مخفف کارگاه است و نشان می دهد که آسک یکی شهر صنعتی بوده است و گواه موضوع هم وجود شبه استخر و حوض هائی است که هنوز موجود است و همچنین وجود قطعات سفال و کوزه شکسته هائی است که سراسر تپه‌ ها را پوشانده است.

۳- تپه هائی در روستای گرگری سفلی بنام (تل میلک) که شبیه تپه ‌های دهستان آسیاب مملو از سفال و کوزه شکسته مربوط به دوران عیلامی، اشکانی و ساسانی است.

۴- تپه‌ های باستانی بین روستاهای گرگری سفلی و روستای قلندری بنام (تپه‌ های سفید) که در اینجا نیز پی ساختمانهای قدیمی و مملو از کوزه شکسته می باشد.

۵- چشمه‌های آب شور در نزدیکی روستای سورمقداد

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *