اخبار داغ

برج علی آباد کاشمر

برج علی آباد کاشمر در خراسان رضوی یکی از بناهای تاریخی سدهٔ هفت هجری قمری است. برج با زیبایی تمام در این منطقه خودنمایی می کند که روایات زیادی در مورد آن حکایت شده است، این برج ۱۸ متر ارتفاع دارد و محیط خارجی آن ۴۲ متر و محیط داخلی آن ۲۱ متر است. نمای […]

اشتراک گذاری
26 اسفند 1399
177 بازدید
کد مطلب : 36274

برج علی آباد کاشمر در خراسان رضوی یکی از بناهای تاریخی سدهٔ هفت هجری قمری است. برج با زیبایی تمام در این منطقه خودنمایی می کند که روایات زیادی در مورد آن حکایت شده است، این برج ۱۸ متر ارتفاع دارد و محیط خارجی آن ۴۲ متر و محیط داخلی آن ۲۱ متر است. نمای خارجی بنا دارای پوششی مخروطی شکل است و از آجر ساخته شده است.این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محققین با مطالعاتی که روی آن انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که لحظه تحویل سال شمسی را از روی این برج در محل یکی از طاقچه‌های آن با استفاده از نور خورشید تعیین می‌کرده‌اند. این برج به هر منظوری ساخته شده بر کنار راه معروفی بوده است که مرکز ایران را به نیشابور متصل می کرده است و مسافران زیادی در گذر از این منطقه از آن دیدن کرده‌اند.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *