اخبار داغ

پایان خوش پتروشیمی در سال ۹۹

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، تصویب‌نامه دولت برای اجرای طرح‌های افزایش تولید پروپیلن و پیشران ابلاغ شد. تصویب‌نامه هیئت وزیران با هدف افزایش تولید محصول باارزش پروپیلن و مدیریت متانول تولیدی در کشور ابلاغ شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود یک سال است که با تعریف طرح‌های راهبردی برنامه‌ریزی مطلوبی برای گام چهارم […]

اشتراک گذاری
25 اسفند 1399
157 بازدید
کد مطلب : 36158

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، تصویب‌نامه دولت برای اجرای طرح‌های افزایش تولید پروپیلن و پیشران ابلاغ شد.

تصویب‌نامه هیئت وزیران با هدف افزایش تولید محصول باارزش پروپیلن و مدیریت متانول تولیدی در کشور ابلاغ شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود یک سال است که با تعریف طرح‌های راهبردی برنامه‌ریزی مطلوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت را در همه ابعاد در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است.

ریل‌گذاری توسعه صنعت پتروشیمی در گام چهارم توسعه براساس موجودی خوراک تا ۱۴۰۶ انجام شده است. با بررسی خوراک‌های قابل دریافت از صنعت نفت در سال‌های آینده و استفاده از محصولات پایه به‌عنوان خوراک و همین‌طور بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین‌دستی، ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار و تعریف شده‌اند که طرح‌های راهبردی شامل سه گروه خوراک ترکیبی، تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران می‌شوند.

طرح‌های پیشران در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارزش، کاهش واردات، تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی و افزایش ارزش محصولات تعریف شده‌اند که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری پایین و مصرف کم آب، اجرای این طرح‌ها در مناطق مختلف کشور برای آمایش سرزمینی امکان‌پذیر است.

طرح‌های تولید پروپیلن به‌منظور افزایش ظرفیت پروپیلن در کشور و توسعه زنجیره این محصول اجرا می‌شوند؛ هم‌اکنون در بخش پالایشگاه و پتروشیمی حدود ۹۵۰ هزار تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود و اجرای این طرح‌ها سبب افزایش این مقدار به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌شود که می‌تواند بهترین خبر برای صنعت پتروشیمی کشور باشد.

بر این اساس، هیئت وزیران آیین‌نامه احداث واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی برای انتقال پروپیلن تولیدی به کشور را ۱۷ اسفندماه ۹۹ تصویب و در ۲۳ اسفندماه ابلاغ کرد.

متن ابلاغیه تصویب‌نامه هیئت وزیران که ازسوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده به شرح زیر است:

«هیئت وزیران در نشست ۹۹/۱۲/۱۷ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول/پروپیلن، تصویب کرد:

الف- با توجه به اهمیت تولید پروپیلن و بهره‌برداری از متانول مازاد تولیدی در کشور و به منظور تبدیل متانول به پروپیلن و تکمیل زنجیره ارزش این محصول راهبردی و نیز با هدف انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور با اولویت رفع نیاز داخلی و کاهش واردات مشتقات پروپیلن، اقدامات زیر توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از محل منابع داخلی انجام می شود:

۱- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای احداث یک پارک اختصاصی تولید پروپیلن در منطقه عسلویه مشتمل بر تأمین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تأسیسات انتقال پروپیلن به‌منظور استقرار واحدهای تبدیل متانول پروپان به پروپیلن با اولویت استفاده از خوراک متانول در مجموع به ظرفیت (۱.۵) میلیون تن در سال و احداث تأسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی مرودشت استان فارس.

۲- ساخت یک خط لوله انتقال پروپیلن به طول حدود (۴۵۰) کیلومتر با ظرفیت انتقال (۱.۵) میلیون تن در سال پروپیلن از عسلویه به منطقه مرودشت استان فارس با دسترسی به بزرگراه و راه آهن.

۳- ساخت مخازن ذخیره‌سازی و تأسیسات بارگیری پروپیلن در منطقه مرودشت استان فارس

۴- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ساخت پارک اختصاصی تولید پروپیلن از گاز طبیعی (GTP) در منطقه امیرآباد مازندران مشتمل بر تأمین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تأسیسات انتقال پروپیلن به منظور استقرار واحدهای تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن در مجموع به ظرفیت (۴۰۰) هزار تن در سال و احداث تاسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی دامغان.

۵- ساخت خطوط انتقال پروپیلن به طول حدود (۲۰۰) کیلومتر و با ظرفیت انتقال حدود (۴۰۰) هزار تن پروپیلن در سال از منطقه امیرآباد مازندران به منطقه عمومی دامغان با دسترسی به بزرگراه و راه آهن.

تبصره-اولویت ساخت مخازن ذخیره‌سازی و تأسیس بارگیری مذکور در جزءهای (۱)، (۳) و (۴) این بند، با سرمایه‌گذاری توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی است.

ب- سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث زیرساخت‌های مرتبط با جزءهای (۱) تا (۵) بند (الف) این تصویب‌نامه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به ماده (۸۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰ – به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.

تبصره- تکمیل و اتمام خطوط انتقال موضوع این تصویب‌نامه منوط به پیشرفت فیزیکی مجتمع‌های تولیدکننده پروپیلن به میزان چهل درصد می‌باشد.

پ- وزارت نفت مکلف است نحوه بهره‌برداری، تعمیرات (O&M)، بازسازی، تعمیرات اساسی و حفاظت فیزیکی از تمام خطوط انتقال و تأسیسات مربوط و نیز مخازن اختصاصی و تأسیسات بارگیری پروپیلن در انتهای خط انتقال را از تاریخ شروع بهره‌برداری به صورتی که هیچ‌گونه بار مالی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تحمیل نشود، تعیین کند. به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران طرح‌های پایین‌دستی، در تعیین نرخ خدمات انتقال و ذخیره‌سازی پروپیلن در تأسیسات موضوع این تصویب‌نامه که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد می‌شود، هزینه‌های سرمایه‌گذاری منظور نخواهد شد.

تبصره- تأسیسات انتقال اتیلن غرب مشمول حکم این بند می‌شود.

ت- آیین‌نامه اجرایی تبصره اصلاحی بند (ب) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، موضوع جزء(۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) –مصوب ۱۳۹۳- موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۳۳۱۲/ت۵۲۲۵۲ مورخ ۸/۶/۱۳۹۴ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱-در ماده (۲)؛ واژه «داخلی» حذف و عبارت «سرمایه‌گذاری‌های لازم را همراه با تأمین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها انجام می‌دهند.» به عبارت «مواد اولیه مورد نیاز این واحدها را تأمین کنند» اصلاح می‌شود.

۲-ماده (۳) به شرح زیر اصلاح و در ردیف (۲) جدول ماده مذکور، عبارت «دیگر مناطق کمتر توسعه یافته نیز که» به عبارت «دیگر مناطقی که» اصلاح می‌شود:

ماده ۳- تخفیف پلکانی به معنای اعمال تخفیف در قیمت خوراک‌های گاز و مایع مصرفی صنایع تولیدکننده مواد پایه (بالادستی) پتروشیمی به شرط تأمین خوراک تولیدکنندگان محصولات میانی و نهایی و به منظور توسعه زنجیره ارزش است. این صنایع در صورتی که به نحوی خوراک واحدهای مراحل اول تا سوم یادشده در بند (د) ماده (۱) این آیین‌نامه را تأمین کنند، به نسبت میزان سهم خود در تأمین خوراک و برحسب محل استقرار واحدهای مراحل اول تا سوم در مناطق عادی یا کمتر توسعه یافته، از تخفیف پلکانی در قیمت مصوب خوراک گاز و خوراک مایع براساسجدول زیر برخوردار خواهند شد.

تبصره ۱- واحدهای تولیدکننده متانول که خوراک واحدهای تولیدکننده الفین (MTP/MTO)را تأمین می‌کنند، مشمول تخفیف معادل سی درصد (۳۰٪) در قیمت خوراک گاز طبیعی مصرفی خود متناسب با میزان تأمین خوراک واحد تولید الفین مربوط می شوند، اعم از اینکه تولیدکنندگان متانول با الفین در مناطق کمتر توسعه یافته باشند یا نباشند.

تبصره ۲- اعمال تخفیف‌های موضوع این ماده منوط به انتقال تخفیف‌های مذکور به واحدهای مراحل اول تا سوم به تشخیص شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.»

منبع:شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *