اخبار داغ

ژنتیک رنگ چشم‌ها،پیچیده‌تر از آن است که تاکنون فکر می‌کردیم

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ژنتیک رنگ چشم افراد پیچیده‌تر از آن چیزی است که تاکنون فکر می‌کردیم.  گروهی از دانشمندان بین‌المللی ۵۰ ژن جدید یافته‌اند که در ایجاد رنگ چشم نقش ایفا می‌کنند. این نتیجه از بررسی ۱۹۵ هزار نفر در اروپا و آسیا به دست آمد. پیش از […]

اشتراک گذاری
23 اسفند 1399
60 بازدید
کد مطلب : 35441

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ژنتیک رنگ چشم افراد پیچیده‌تر از آن چیزی است که تاکنون فکر می‌کردیم.

 گروهی از دانشمندان بین‌المللی ۵۰ ژن جدید یافته‌اند که در ایجاد رنگ چشم نقش ایفا می‌کنند. این نتیجه از بررسی ۱۹۵ هزار نفر در اروپا و آسیا به دست آمد. پیش از این گفته می‌شد که رنگ‌های چشم توسط یک یا دو ژن کنترل می‌شوند و رنگ قهوه‌ای بر رنگ آبی غالب است.

این گروه همچنین ۱۶۳۶ شرکت‌کننده آسیایی را با رنگ چشم قهوه‌ای متفاوت مشاهده کردند که رنگدانه‌های عنبیه آن‌ها گستره‌ی متفاوتی مثل اروپایی‌ها داشت. اروپایی‌ها گستره‌ی رنگی بزرگی از آبی تیره تا آبی روشن دارند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که پیچیدگی ژنتیکی رنگ چشم انسان‌ها بیش از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌کردیم و می‌دانستیم این مقاله در Science Advances منتشر شده است.

این مطالعه که توسط دانشگاه کالج لندن و دانشکده پزشکی دانشگاه اراسموس(Erasmus) در روتردام(Rotterdam) انجام شده است بزرگترین مطالعه‌ی ژنتیکی در نوع خود تاکنون است.

دکتر منفرد کایسر(Manfred Kayser) نویسنده‌ی ارشد مقاله از دانشگاه اراسموس می‌گوید: این مطالعه، اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای بهبود پیش‌بینی رنگ چشم از دی‌ان‌ای را ارائه می‌دهد. این موضوع قبلا در مطالعات انسان‌شناسی و پزشکی قانونی مورد نظر قرار گرفته اما در مورد رنگ‌ چشم غیر قهوه‌ای و غیر آبی با دقت کمی انجام شده است.

این ۵۰ ژن پیش از این یافت شده بودند اما از نظر تاثیر بر رنگ چشم دسته‌بندی نشده بودند. برای مثال این گروه هشت ژن پیدا کردند که در رنگدانه‌های ویژگی‌های دیگر مثل مو و پوست نقش دارند.

محققان می‌گویند: ما همچنین ۳۴ جایگاه کروموزومی پیدا کردیم که به طرز قابل توجهی در رنگ چشم نقش داشتند اما تاثیری در رنگ پوست و مو مشاهده نشد.

 این مطالعات به درک بهتر ما از بیماری‌های چشمی مثل گلوکوما(glaucoma) رنگدانه‌ای(آب سیاه) و آلبینیسم(albinism) چشمی (زالی) کمک می‌کند. رنگدانه‌ها در این بیماری‌ها نقش دارند.

دکتر پیرو هایسی(Pirro Hysi) از دیگر نویسندگان این مقاله از دانشگاه کینگ می‌گوید: این یافته‌ها هیجان انگیز است زیرا ما را یک قدم به درک ژن‌هایی نزدیک می‌کند که یکی از قابل‌توجه ترین ویژگی‌های صورت انسان را ایجاد می‌کنند. این موضوع به درک ما از بیماری‌های چشمی که می‌دانیم به رنگدانه‌ها مربوط هستند نیز کمک می‌کند. رنگ چشم ما همیشه یک شگفتی رازآلود بوده و معمولا در بدو تولد باعث شگفتی شده است. اگرچه فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که رنگ چشم و ویژگی‌های نوزاد را انتخاب کنند. نوعی از ویرایش ژن به نام کریسپر(CRISPR) توسط دانشمندان چینی مورد استفاده قرار گرفته تا بیماری‌های ناشی از جهش ژنتیکی را در جنین انسان اصلاح کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۳۹ درصد والدین دی‌ان‌ای کودک متولد نشده را برای انتخاب رنگ چشم تغییر می‌دهند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *