اخبار داغ

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان از عمارت‌های حیرت‌انگیز ایران کهن است.دو مناره در این اثر تاریخی تعبیه شده که هر کدام از مناره‌ها ۹ متر عرض و ارتفاعی بالغ بر ۱۷ متر دارند. راه رویی با پله‌هایی مارپیچ در منار‌جنبان اصفهان وجود دارد که به پشت پشت‌بام و مناره‌های این عمارت کهن، وصل شده است و می‌توان وارد […]

اشتراک گذاری
22 اسفند 1399
125 بازدید
کد مطلب : 35067

منارجنبان اصفهان از عمارت‌های حیرت‌انگیز ایران کهن است.دو مناره در این اثر تاریخی تعبیه شده که هر کدام از مناره‌ها ۹ متر عرض و ارتفاعی بالغ بر ۱۷ متر دارند. راه رویی با پله‌هایی مارپیچ در منار‌جنبان اصفهان وجود دارد که به پشت پشت‌بام و مناره‌های این عمارت کهن، وصل شده است و می‌توان وارد آن‌ها شد.ویژگی منحصر به فرد این مناره‌ها این است که وقتی یکی از مناره‌ها، تکان داده می‌شود، مناره‌ی دیگر به همراه کل ساختمان نیز دچار لرزش می‌شود.

بر اساس نظر کارشناسان علم فیزیک، دلیلی که می‌توان برای حرکت کردن مناره‌ها بیان کرد، نظریه‌ی دوپلر یا تشدید است. زیرا این مناره‌ها، به طور کامل شبیه به هم هستند و وزن چندان سنگینی ندارند و زمانی که یکی از مناره‌ها تکان داده می‌شود، روی مناره‌ی دیگر هم خود به خود تاثیر گذاشته و باعث می‌شود آن یکی مناره هم در جای خود حرکت کند.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *