اخبار داغ

کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ ساز» برگزار شد

نخستین کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ ساز» با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز در نخستین کنگره ملی «لشکر فرشتگان […]

اشتراک گذاری
21 اسفند 1399
93 بازدید
کد مطلب : 34943

نخستین کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ ساز» با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز در نخستین کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز»، ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: روز بزرگداشت شهدا بزرگداشت جهاد، فداکاری و مقاومت مردم ایران است، بزرگداشت جانبازانی که حضور سرافرازانه تعدادی از آنان را امروز در جمع خود می‌بینیم. روز بزرگداشت شهدا روز بزرگداشت تمام فضائل تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد برگزاری مراسم روز بزرگداشت شهدا گفت: این ستاد با نگاهی عمیق به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با ریاست سردار سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگرا ن و با ۶ رویکرد اصلی تشکیل شد. رویکرد نخست این بود که شعار محوری «راه شهدا ادامه دارد» برای کارها در نظر گرفته شود. نکته دوم مشارکت پذیری بود که با حضور بیش از ۲۲ دستگاه در این ستاد تحقق یافت و از تمام آنان و همچنین رسانه ملی که پوشش مناسبی از برنامه‌های این روز داشتند تشکر می‌کنیم. رویکرد سوم حضور تشکل‌های ایثارگری در برگزاری این مراسم بود که از تمام آنان نیز تقدیر می‌کنیم. نکته بعدی «مسئله محوری» بود و بر همین اساس بین بزرگداشت روز شهدا و مسائل روز به خصوص موضوع کرونا و شهدای سلامت ارتباط مناسبی ایجاد شد. مسئله دیگر تنوع برنامه‌ها بود که طیف‌های مختلف را در برگرفت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رویکرد ششم ستاد برگزاری مراسم روز بزرگداشت شهدا را توجه به موضوع زنان ایثارگر دانست و افزود: اوج توجه به این موضوع را در برنامه جاری با عنوان «لشگر فرشتگان تاریخ ساز» شاهد هستیم. در طلیعه مبعث پیامبر (ص) نمی‌توانیم از ایشان صحبت کنیم و از حضرت خدیجه (س) در کنار ایشان یاد نکنیم، نمی‌توان نقش زنان بزرگی چون حضرت فاطمه (س)، حضرت ام البنین (س)، حضرت زینب (س) و تمام زنان بزرگ تاریخ اسلام را ندیده گرفت، زنانی که همپای مردان و بعضاً جلوتر از آنان در تاریخ اسلام نقش آفرین بودند. امروز نیز شاهدیم همچنان بسیاری از زنان ما به عنوان مدافعان سلامت برای سلامتی مردم فداکاری می‌کنند و از جان و سلامتی خود مایه می‌گذارند.

نقش زنان در زمینه ایثار و شهادت به اندازه مردان با اهمیت است

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این کنگره عنوان کرد: ایده‌ای که در ایام شهادت حضرت زهرا (س) شکل گرفت و به‌نظر نمی‌رسید در این مدت کوتاه به نتیجه برسد، با همت همکاران عزیز ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگر دستگاه‌ها به نتیجه رسید و پس از تلاش بی‌وقفه همه عزیزان و فعالان این بخش در استان‌های کشور، امروز شاهد اختتامیه این کنگره بزرگ هستیم.

ابتکار با بیان اینکه در این مدت صدها برنامه در سطح کشور برای معرفی شهدا، جانبازان و آزادگان زن برگزار شده است، اضافه کرد: این کنگره در واقع تجلیل از جایگاه زنانی بود که شاید سابقاً کم‌تر مورد توجه قرار می‌گرفتند و فرصتی بود تا ذهنیت نسل جوان نسبت به زنان شهید، جانباز و آزاده تغییر کند.

وی درباره برگزاری کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز عنوان کرد: با نگاه شهدا این حرکت در سطح ملی شکل گرفت و همه نهادها و دستگاه‌ها را پای کار آورد. تمام تلاش ما در مجموع برنامه‌های این کنگره ملی این بود که نشان دهیم در بحث ایثار و شهادت از انقلاب تا به امروز که شهدای مدافع سلامت را داریم، هیچ تفاوتی بین زن و مرد در استقامت، ایستادگی، پایداری و ایثار برای تحقق آرمان‌های نظام اسلامی نیست.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان ضمن تشکر از توجه مقام معظم رهبری به این کنگره و ارسال پیام برای آن گفت: کنگره ملی همایش لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز علاوه بر اینکه شاید به‌نوعی جبران کم‌کاری ما در معرفی زنان شهید، جانباز و آزاده کشور است؛ تلاشی برای برقراری ارتباط نسل انقلاب و دفاع مقدس با نسل جوان و آینده ساز کشور است.

اهمیت حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

همچنین سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس نخستین کنگره لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور و تشکر از دستگاه‌های مختلفی که در این کنگره شرکت داشتند عنوان کرد: بخش اجرایی کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز از روز وفات حضرت ام‌البنین (س) کلید خورد و در ۳۱ استان و بعضی شهرستان‌های کشور استمرار یافت. ابتدا قرار بود اختتامیه این کنگره ملی در روز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار شود، اما به هر دلیلی و ناخواسته تا به امروز که روز شهادت باب‌الحوائج امام موسی کاظم (ع) است، میسّر نشد؛ که قطعاً با نگاه خود شهدا این روز عزیز انتخاب شده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به جایگاه والای زنان شهید، جانباز و آزاده کشور و پیام ارزشمند مقام معظم رهبری به این کنگره عنوان کرد: خوشبختانه با زحمات و مشارکت همه دستگاه‌ها این کنگره ملی در سطح کشور به‌خوبی برگزار شد؛ اما اعتقاد ما این است که صاحب اصلی این محفل و مدیریت این جلسه خود شهدا هستند.

سلیمانی ضمن اشاره به نقش مؤثر زنان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ فرهنگی امروز اضافه کرد: امروز تکریم شهدا، خانواده‌های معظم شهدا و جامعه ایثارگری کم‌تر از شهادت نیست. ایثار و شهادت از پایه‌های اصلی نظام اسلامی هستند و باید در جامعه حفظ شود و اگر در این مسیر با همدلی، هم‌افزایی و وحدت جلو برویم؛ قطع به یقین موفق خواهیم بود.

در پایان این نشست از آزاده سرافراز «رضوانه میرزا دباغ»، فرزند «مرضیه حدیدچی (دباغ)» از تهران، آزاده سربلند «فاطمه ناهیدی» از تهران، خانواده شهید «گوهر تقی‌سرکاره (خوش‌روانی)» از خوزستان، خانواده شهید «معصومه عامری سیاهوئی» از هرمزگان، خانواده شهید «ناهید فاتحی کرجو» از کردستان، جانباز سرافراز «رقیه کلانتری» از آذربایجان شرقی و جانباز سرافراز «اکرم اسکندری» از آذربایجان غربی به نمایندگی از زنان شهید، جانباز و آزاده کشور تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

همچنین دوره دوجلدی فرهنگ اعلام زنان شهید، فرهنگ اعلام جانبازان زن، کتاب ریحانه گلگون (گذری بر زندگی بانوان طلبه شهید)، کتاب مشق بهشت (مجموعه وصیت‌نامه زنان شهید)، دوره دوجلدی نشریه شاهد اندیشه (چکیده مقالات نخستین حماسه زنان ایثارگر) و دو نشریه عربی و انگلیسی «الطاهره» و «محجبه» نیز در این همایش ملی رونمایی شدند.

منبع : مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *