اخبار داغ

پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان اصفهان که به نام های پل جی و پل جسر حسین نیز معروف است، در شرق اصفهان در بلوار سلمان فارسی قرار گرفته است. ناحیه قدیمی جی که بعدها به شهرستان معروف شد، در شرق اصفهان واقع است و قدیمی ترین پل اصفهان به نام پل شهرستان نیز که تاریخ بنای آن به […]

اشتراک گذاری
21 اسفند 1399
126 بازدید
کد مطلب : 34808

پل شهرستان اصفهان که به نام های پل جی و پل جسر حسین نیز معروف است، در شرق اصفهان در بلوار سلمان فارسی قرار گرفته است. ناحیه قدیمی جی که بعدها به شهرستان معروف شد، در شرق اصفهان واقع است و قدیمی ترین پل اصفهان به نام پل شهرستان نیز که تاریخ بنای آن به دوره قبل از اسلام و ساسانیان می رسد، در این ناحیه بر روی رودخانه زاینده رود احداث شده است. علت آن که این پل شهرستان نامیده می شود این است که در روستایی به همین نام در شرق اصفهان واقع شده است.این پل در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است.

پایه های این پل بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه استوار گردیده است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا ۵ متر متغیر است. جهت پل، شمالی – جنوبی با کمی انحراف است. پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است.از مصالح به کار رفته در ساخت این پل می توان به سنگ، آجر و خشت اشاره کرد و پل بر بستر صخره ‏اى رودخانه احداث شده است.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *