اخبار داغ

لزوم تربیت نیروی انسانی برای فعال سازی و نگهداری آزمایشگاه ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تأکید کرد. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاه که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به دو […]

اشتراک گذاری
16 اسفند 1399
151 بازدید
کد مطلب : 33245

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاه که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به دو نوع تقسیم‌بندی آزمایشگاه‌ها از لحاظ کارکردی و ساختاری توضیح داد: آزمایشگاه‌ها را از منظر کارکردی به سه دسته آموزشی، پژوهشی و خدماتی و از لحاظ ساختاری به سه بخش آزمایشگاه‌های مرکزی، مرجع (همکار) و تخصصی (موضوعی) می‌توان تقسیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تأکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، راه‌اندازی سامانه شاعا را که به منظور شناسایی، شبکه‌سازی و به اشتراک‌گذاری تجهیزات وتوانمندی‌های آزمایشگاه‌های علمی کل کشور طراحی شده است، گام مهمی برشمرد و افزود: از جمله مسائل مهم در زمینه آزمایشگاه‌ها، موضوع رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاد ایجاد شرکت‌های منطقه‌ای، با حضور دانشگاه‌ها به‌عنوان سهامداران این شرکت، جهت تأمین تجهیزات و نگهداری آزمایشگاه‌ها را مطرح کرد و افزود: استمرار این کنفرانس که زمینه تبادل‌نظر و گفت‌وگو را برای پژوهشگران در زمینه تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی فراهم می‌کند، در سال‌های آینده نیز کمک مؤثری در راستای توسعه آزمایشگاه‌ها و زیرساخت پژوهشی کشور خواهد داشت.

رئیس دانشگاه شیراز نیز در ادامه این کنفرانس، اظهار داشت: دانشگاه شیراز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور و سرمایه بزرگ جنوب کشور، با داشتن امکانات و تجهیزات مختلف، به‌ویژه در زمینه آزمایشگاه‌ها، آماده خدمت‌رسانی به پژوهشگران است.

نادگران کار آزمایشگاهی را به مثابه یک هنر؛ هنر به منصه ظهور رساندن تولیدات علمی در آزمایشگاه‌ها تلقی کرد و افزود: تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در هر دانشگاهی به‌عنوان سرمایه آن دانشگاه است. خوشبختانه در سال‌های اخیر موفق به تجهیزکردن برخی از آزمایشگاه‌ها ازجمله آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز شده‌ایم و درصدد بین‌المللی‌سازی آن هستیم.

وی تأکید کرد: این کنفرانس که برای اولین‌بار از سوی دانشگاه شیراز برگزار شده؛ بزرگ‌ترین رویداد علمی-فناوری در عرصه ملی و در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی است که فرصت بی‌نظیری برای هم‌اندیشی و تبادل تجربیات بین افراد آکادمیک و کارشناسان فنی تجهیزات فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز در پایان با اشاره به نقش کارشناسان آزمایشگاهی در نگهداری و فعال‌بودن آزمایشگاه‌ها، از اعضای غیرهیئت علمی و کارشناسان قدردانی ویژه کرد.

تقدیر و بزرگداشت پیشکسوتان حوزه آزمایشگاهی

در پایان نشست اول کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی، آئین بزرگداشت خدمات ماندگار پیشکسوتان حوزه آزمایشگاهی برگزار شد.

در ادامه این مراسم از خدمات ارزشمند دکتر محمدصادق علیایی «قائم مقام و دبیر ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا)» و دکتر افسانه صفوی «استاد برجسته و ممتاز دانشگاه شیراز و اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز»؛ دوتن از چهره‌های نامدار و پیشکسوت حوزه آزمایشگاهی نیز تقدیر شد.

محمدصادق علیایی؛ عضو هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تألیف و ترجمه ۱۰ کتاب، ۸ پروژه‌ی تحقیقاتی و بیش‌از ۶۰ مقاله، به‌عنوان بنیانگذار شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) و بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور و همچنین قائم مقام و دبیر ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) سهم بسزایی در حوزه آزمایشگاهی نظام آموزش عالی کشور داشته است.

افسانه صفوی شیمیدان و استاد نامدار دانشگاه شیراز نیز که پیش‌تر به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شده‌است، با بیش از ۱۵۵ مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و ۱۳۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و کسب موفقیت‌ها و افتخارات متعدد، به‌عنوان اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز، نقش مؤثر و ماندگاری در حوزه‌ی آزمایشگاهی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *