اخبار داغ

جشنواره ملی خوشنویسی آیات فراخوان داد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، صابر سهرابی دبیر جشنواره ملی خوشنویسی آیات از اعلام فراخوان خبر داد و گفت: این جشنواره در راستای بزرگداشت استاد بزرگ قرآن نویسی، میرزا احمد نیریزی از سری جشنواره های آیات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

اشتراک گذاری
16 اسفند 1399
64 بازدید
کد مطلب : 33216

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، صابر سهرابی دبیر جشنواره ملی خوشنویسی آیات از اعلام فراخوان خبر داد و گفت: این جشنواره در راستای بزرگداشت استاد بزرگ قرآن نویسی، میرزا احمد نیریزی از سری جشنواره های آیات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن خوشنویسان ایران، شعبه شیراز برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین به اهداف جشنواره یاد شده اشاره داشت و افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ کتابت قرآن کریم، گسترش فعالیتهای فرهنگی و هنری مرتبط با رشته خوشنویسی در خطوط قرآنی نسخ و ثلث، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ و هنر خوشنویسی و کمک به انتشار گسترده تر این هنر اصیل و تکریم از مقام زند یاد میرزا احمد نیریزی کاتب بزرگ قرآن کریم، عناوین این اهداف را در بر می گیرد و محورهای فراخوان قرآن کریم سور مبارکه انعام و ابراهیم است.

سهرابی قالب های جشنواره را ثلث و نسخ اعلام داشت و گفت: اطلاع رسانی و فرآیند ثبت نام و ارسال اثر از طریق تارنمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به نشانی  fars.farhang.gov.ir انجام می شود و شرکت در جشنواره با ارسال حداکثر ۳ اثر در هر بخش است و فایل آثار می بایست با فرمت jpg با حجم تقریبی ۱ مگابایت باشد و فایلهای دیجیتالی که فاقد کیفیت باشند در مرحله انتخاب بررسی نخواهند شد.

دبیر جشنواره ملی خوشنویسی آیات اظهار داشت: به صاحبان آثار منتخب مرحله نخست داوری برای ارسال اصل آثار و گزینش نهایی آثار برای حضور در نمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد و در صورت راه یابی اثر به بخش مسابقه، اصل اثر بدون قاب به همراه فرم تکمیل شده به نشانی دبیرخانه ارسال گردد. آثار قاب شده به هیچ عنوان پذیرفته نخواهند شد و  در شرایط مساوی آثاری در اولویت داوری قرار می گیرند که ارائه بهتری شامل (کاغذ دست ساز، تذهیب و پاسپارتوی بهتر) داشته باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: دبیرخانه از پذیرش و دریافت آثار به صورت لوله شده معذور است و اصل قطعات ارسال شده با احتساب پاسپارتو در یکی از قطع های ۵۰× ۳۵ یا ۵۰×۷۰ باشد و آثاری که در قطع های غیر از اندازه های یاد شده باشند، مورد ارزیابی قرار نخواهند گرفت و انتخاب آیه و یا آیاتی از سوره های مبارکه انعام و ابراهیم برای خوشنویسی بر عهده شرکت کننده است و دبیرخانه جشنواره در قبال خسارات وارده به آثار از ناحیه پست، مسئولیتی ندارد و مسئولیت آثار صرفا و موکدا پس از دریافت و ثبت، بر عهده دبیرخانه می باشد و تاریخ خلق اثر نیز نباید قبل از ۱۳۹۸ باشد.

سهرابی ادامه داد: آثاری که پیش از این در جشنواره های خوشنویسی شرکت کرده باشند و همچنین آثار قدیمی به تشخیص هیات داوران از فرایند ارزیابی حذف خواهند شد و دبیرخانه مجاز است از آثار ارسالی در امور فرهنگی و تبلیغی و سایر بخش های جشنواره، حسب مورد، استفاده نماید. علاقمندان می توانند آثار خود را با رعایت مقررات فراخوان از طریق نشانی  Daneshmand228@gmail.com ارسال نمایند و آثار رسیده به دبیر خانه پس از پایان مهلت اعلام شده، در جلسه داوری بررسی نخواهند شد و در دو مرحله انتخاب اولیه آثار و داوری نهایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که البته تصمیم گیری در خصوص هر رویداد، موضوع و مسئله پیش بینی نشده جشنواره، برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است. دبیر جشنواره بیان داشت: اصل کلیه آثار غیر برگزیده حداکثر ظرف ده روز به نشانی ارسال کننده فرستاده خواهد شد و با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برگزاری آیین پایانی و اعلام نتایج داوری از طریق فضای مجازی و غیر حضوری خواهد بود و به کلیه هنرمندانی که آثارشان به مرحله نهایی راه یافته است گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده در این فراخوان بر عهده دبیرخانه برگزاری است.

وی خاطر نشان ساخت در هر یک از رشته های نسخ و ثلث جوایز به این شرح خواهد بود،  نفر اول تندیس جشنواره + لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ ۵ میلیون تومان، نفر دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ ۳ میلیون تومان، نفر سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی مبلغ ۲ میلیون تومان و جوایز ویژه نیز به منظور تشویق استعدادهای جوان، در هر بخش ثلث و نسخ، برگزیدگانی  از میان هنرمندان زیر ۳۰ سال سن معرفی خواهند شد. 

گاهشمار برگزاری:

دبیر جشنواره ملی خوشنویسی آیات در پایان آخرین مهلت ارسال آثار را پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ و  داوری و گزینش اولیه آثار را دهم  اردیبهشت ۱۴۰۰ ، دریافت اصل آثار راه یافته به بخش پایانی جشنواره را پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ و آیین پایانی را بیست و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *