اخبار داغ

گذران زندگی در سرمای زمستان بدون گاز

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بیش از ۴۰ سال است که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زمان می‌گذرد و علی‌رغم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر محرومیت‌زدایی و توجه به روستاها، هنوز روستاهای بسیاری در سراسر کشور از جمله استان فارس وجود دارند که در تامین بدیهی‌ترین نیازها همچون اب و گاز با مشکلات بسیاری دست […]

اشتراک گذاری
14 اسفند 1399
130 بازدید
کد مطلب : 33052

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بیش از ۴۰ سال است که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زمان می‌گذرد و علی‌رغم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر محرومیت‌زدایی و توجه به روستاها، هنوز روستاهای بسیاری در سراسر کشور از جمله استان فارس وجود دارند که در تامین بدیهی‌ترین نیازها همچون اب و گاز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. 

بخش حنا از توابع شهرستان بختگان ۲۳ روستا و بیش از ۱۱ هزار نفر جمعیت دارد، روستاهایی که مملو از معدن و مراکز سنگ‌بری و سنگ‌کوبی‌اند. 

بخش تنگ حنا مدت زمان کوتاهی است که از شهرستان نی‌ریز جدا و به بختگان ملحق شده است اما نکته قابل توجه درباره این روستاها عدم گازرسانی در حالی است که روستاها و بخش‌های اطراف گازرسانی شده‌اند. 

همچنین این نکته قابل ذکر است که شهرها و روستاهای جنوبی به معادن نفت و گاز نزدیک‌ هستند اما با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی همچنان از این نعمت خدادادی بی‌بهره‌ مانده‌اند. 

یکی از اهالی روستای بسترم از توابع بخش تنگ حنا، در گفت‌وگو با فارس از گذر روزهای سرد زمستان و نبود گاز در این منطقه گلایه کرد. 

کرونی گفت: پیش از این که بختگان به شهرستان ارتقا یابد، تنگ حنا که در ۴۰ کیلومتری نی‌ریز واقع شده، جزء نی‌ریز بود اما پس از تبدیل بختگان به شهرستان این بخش با ۷۵ کیلومتر فاصله از بختگان، جزء شهرستان بختگان تقسیم بندی شد. 

وی افزود: چند سال پیش تا قبل از تنگ حنا کلیه روستاها گازرسانی شدند اما این بخش تا به امروز از این نعمت محروم است و مردم در سختی زندگی می‌کنند. 

کرونی با اشاره به اینکه مردم این روستا در حوزه ابرسانی نیز با مشکلاتی رو به رو هستند و در فصل تابستان آب ندارند، گفت: آب این بخش شور بوده و قابل شرب نیست و مردم باید با دبه‌های ۲۰ لیتری از تانکرها آب بگیرند لذا از مسئولین می‌خواهیم مشکل اب و گاز مردم این بخش را حل کنند. 

گازرسانی به بخش حنا بیش از یک سال دیگر زمان می‌برد

ماجرا را از نماینده مردم نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم که وی درباره این مشکل گفت: حدود ۲۰ روز پیش جلسه‌ای در این راستا با مسئولان استانی داشتیم و بنا شد مناقصه‌ها انجام شود و عملیات لوله‌گذاری آغاز گردد. 

فرهاد طهماسبی با بیان اینکه مشکل این روستا بحث سرانه بوده است، افزود: شبکه‌ طراحی شده‌ای که از سمت ارسنجان کشیده شده، قوی نبود و اکنون هم با افت فشار مواجه است. 

وی اذعان داشت: لذا بر اساس طرح جدید بنا شد از سمت هراز در استان یزد، گاز فشار قوی با عبور از پشت کوه مشکان و فولاد غدیر نی‌ریز به بخش تنگ حنا برسد. 

نماینده مردم نی‌ریز و بختگان با اشاره به زمان‌بر بودن این پروژه، گفت: از اکنون که مناقصه این پروژه برگزار و پیمانکار مشخص شود تا انجام عملیات بیش از یک سال زمان می‌برد تا گاز به این منطقه برسد. 

فرماندار بختگان، فرد دیگری است که موضوع را از او پیگیری کردیم. 

محمدباقر کاظمی با اشاره به اینکه این ۲۳ روستای واقع در بخش تنگ حنا هیچ‌کدام‌گاز ندارند، گفت: زمانی که این بخش جزء نی‌ریز بود گازرسانی نشد و اکنون بیش از یک سال است که بختگان به شهرستان ارتقا یافته و این بخش در محدوده این شهرستان قرار گرفته است. 

وی افزود: خط لوله گازی آن منطقه توان پوشش این بخش را نداشته و خط انتقال جدیدی در نظر گرفته شده است. 

کاظمی با اشاره به جلسات اخیر و بررسی‌های صورت گرفته اظهار داشت: انتقال گاز و ایجاد شبکه گازرسانی کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است و چند صد میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

وی افزود: در عین حال گاز رسانی به این ۲۳ روستا و دو شهرک صنعتی در دستور کار قرار دارد. 

مشکل آب شرب این بخش را نیز از سوی معاون اب ابفای فارس پیگیر شدیم

رضا عسکری در این‌باره به فارس گفت: بافت زمین‌شناسی ان منطقه به گونه‌ای است که منابع اب زیرزمینی شور است. 

وی با بیان اینکه آب برای مصارف شست و شو و بهداشت قابل استفاده است، افزود: برای تامین اب شرب مورد نیاز ان منطقه ناچار به ارسال تانکر هستیم. 

عسکری به دو راهکار برای تامین اب شرب ان بخش اشاره کرد و اظهار داشت: دو راهکار برای تامین اب شرب بخش تنگ حنا وجود دارد که اولین راه تامین آب از طریق حفر چاه در مُشکان در فاصله ۲۰ کیلومتری است که هزینه‌بر بوده و پیشنهاد دوم در صورت تامین اعتبار انتقال اب از سد چشمه‌عاشق است. 

گفتنی است پیگیری ماجرا از سمت شرکت گاز استان به نتیجه‌ای نرسید و مجموعه شرکت گاز به این مطالبه مردمی پاسخی ندادند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *