اخبار داغ

جبهه مأرب؛ اهمیت راهبردی و طرف های درگیر +نقشه میدانی

هر چند از جبهه «مأرب» به عنوان یک «نبرد سرنوشت‌ساز» یاد می‌شود اما به نظر می رسد، ارتش و مقاومت یمن اصراری برای تسریع این فرایند میدانی ندارد و ترجیح می‌دهند در یک بازه زمانی مشخص انجام شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر شهر مارب پس از عقب نشینی […]

اشتراک گذاری
12 اسفند 1399
35 بازدید
کد مطلب : 32019

هر چند از جبهه «مأرب» به عنوان یک «نبرد سرنوشت‌ساز» یاد می‌شود اما به نظر می رسد، ارتش و مقاومت یمن اصراری برای تسریع این فرایند میدانی ندارد و ترجیح می‌دهند در یک بازه زمانی مشخص انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر شهر مارب پس از عقب نشینی نیروهای مقاومت در سال ۲۰۱۵ به مهمترین پایگاه عربستان سعودی در یمن تبدیل شد. از سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی پایگاه‌های نظامی بزرگ و تجهیزات سنگین خود را به استان مأرب منتقل کرد. ازجمله این پایگاه‌ها می‌توان به «ماس» و «صحن الجن» اشاره کرد. پایگاه «ماس» چند ماه پیش توسط نیروهای مقاومت آزاد شد.

«مأرب» از صنعتی ترین استان‌های یمن بشما ر می‌رود و از سوی دیگر به «شاهرگ اقتصادی» یمن معروف است. در استان مأرب میادین نفتی زیادی قرار دارد که در حال حاضر اشغال شده است. این میادین نفتی عمدتاً در شرق و شمال شرق مأرب واقع شده‌اند. پشتیبانی لجستیکی از تمامی عملیاتی که از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۲۰ علیه دولت نجات ملی در صنعاء انجام گرفت، از استان مأرب تأمین شد.

استان «مأرب» به «شاهرگ اقتصادی» یمن معروف است و از همین روی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار استدر حقیقت باید گفت که مأرب نقطه مقابل عدن محسوب می‌شود. این بدان معناست که اگر اماراتی‌ها ادعا می‌کنند که محور جنوبی در یمن متعلق به آنهاست، در نقطه مقابل، سعودی‌ها نیز این ادعا را دارند که مأرب متعلق به آنهاست. بنابراین، این موضوع نشان می‌دهد که مأرب از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برخوردار است.

در خصوص اهمیت نبرد مأرب نیز باید گفت که این نبرد، موازنه قدرت در یمن را دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد. در این ارتباط، باید به تحولات میدانی اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ اشاره کنیم؛ یعنی زمانی که موازنه قدرت در مرکز یمن تغییر کرد. مأرب در مرکز یمن واقع شده است. در این زمان بود که نیروهای مقاومت یمن از موضع دفاعی خارج شده و آرایش تهاجمی به خود گرفتند؛ این اتفاق زمانی افتاد که مقاومت عملیات پاکسازی شمال شرق صنعاء و جنوب و جنوب شرق استان الجوف را کلید زد.

نیروهای مقاومت توانستند مناطق شرقی استان صنعاء را که تنها امید سعودی‌ها برای نزدیک شدن به خودِ شهر صنعاء بود، بازپس گیرند. همزمان، مناطق جنوبی و جنوب غربی الجوف نیز به کنترل نیروهای مقاومت درآمد.

مساحت مناطق مذکور به حدود ۳ تا ۴ هزار کلیومتر مربع می‌رسد. پس از پاکسازی کامل این مناطق، راه برای پیشروی به سمت مأرب باز شد. از آنجایی که الجوف در شمال مأرب و صنعاء نیز در غرب مأرب واقع شده است، با پاکسازی دو ضلع مذکور راه به سمت پیشروی به سمت خودِ مأرب باز شد.
 

عملیات نیروهای یمنی در چند ماه اخیر ادامه پیدا کرد تا اینکه شمال غرب استان مأرب و بخش‌هایی از جنوب این استان نیز پاکسازی شد. نزدیک به یک سال گذشته بخش‌های مهمی در مأرب به کنترل نیروهای مقاومت درآمد که مهمترین آنها پایگاه «ماس» بود. پس از تحقق این دستاوردها، اکنون نیروهای مقاومت خود را برای ورود به شهر مأرب آماده می‌کنند. اگر این مهم اتفاق بیفتد، تحولات در سراسر یمن به کلی دستخوش تغییر می‌شود.

حتی فراتر از این، می‌توان گفت که تسلط کامل نیروهای مقاومت یمن بر شهر مأرب موجب خواهد شد تا سلسله تحولات در منطقه غرب آسیا دستخوش تغییر شود. این پیروزی تنها مختص به انصارالله نیست بلکه متعلق به تمامی جبهه مقاومت است. ورود نیروهای مقاومت به شهر مأرب موجب خواهد شد تا موازنه قدرت در غرب آسیا تغییر کند. بنابراین، سعودی‌ها مهمترین پایگاه خود در یمن را از دست خواهند داد.

درحال حاضر، درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت و مزدوران سعودی در منطقه مهم «تلعه الحمراء» در جریان استعملیات نیروهای یمنی برای تسلط بر مأرب از ۲۷ بهمن ماه آغاز شد؛ تقریباً از بخش «صرواح» بود که عملیات مذکور کلید خورد. اکنون نزدیک به ۹۰ درصد از مساحت صرواح تحت کنترل نیروهای مقاومت یمن است. این عملیات از محور جنوب شرق و محور شرق آغاز شد. مهمترین محور، بخش شرقی بود. فاصله نیروهای مقاومت از بخش شرق شهر صرواح از خودِ شهر مأرب حدود ۱۰ کیلومتر است.

در بخش شرقی، نیروهای مقاومت عملیات را از پایگاه «کوفل» آغاز کردند و مناطق مهمی هم تاکنون آزاد شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ایستگاه پمپاژ کوفل اشاره کرد. مناطق مهم دیگری نظیر الحماجره آزاد شدند. اکنون از سمت محور غرب مأرب، فاصله نیروهای مقاومت تا این شهر ۱۰ کیلومتر است. یکی از مناطق مهم نیز «تلعه الحمراء» است که درگیری‌ها بیشتر در این نقطه متمرکز است.

بطور کلی باید گفت که مهمترین نبرد ۶ سال اخیر در یمن همین نبرد مأرب است. این نبرد، تعیین کننده و سرنوشت ساز است. اگر مأرب آزاد شود، شرق و شمال شرق مأرب نیز به دلیل تراکم کم جمعیت در آن، آزاد خواهد شد و مواضع سعودی در این مناطق نیز سقوط خواهد کرد. هر چند بنظر می‌رسد ارتش و مقاومت یمن عجله زیادی برای آزادسازی کامل ندارد و ترجیح می‌دهد این فرایند میدانی در یک فاصله زمانی مشخص انجام شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *