اخبار داغ

اعتراض حق شناس به تطهیر شهرفروشی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دویست و هفتاد و هفتم شورای شهر که به ادامه بررسی بودجه شهرداری برای سال آینده می‌پردازد، گفت: آنچه در جلسه امروز در کمیسیون تلفیق تصویب شد در جلسه علنی مطرح می‌شود. موارد اختلافی میان کمیسیون‌ها و اعضای و کمیسیون […]

اشتراک گذاری
12 اسفند 1399
52 بازدید
کد مطلب : 31931

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دویست و هفتاد و هفتم شورای شهر که به ادامه بررسی بودجه شهرداری برای سال آینده می‌پردازد، گفت: آنچه در جلسه امروز در کمیسیون تلفیق تصویب شد در جلسه علنی مطرح می‌شود. موارد اختلافی میان کمیسیون‌ها و اعضای و کمیسیون برنامه بودجه به شور گذاشته شد.

حسن رسولی با تشریح گزارش کمیسیون تلفیق برای بودجه ۱۴۰۰ در حوزه هزینه‌ای پرداخت و گفت: شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷ درصد از درآمدهای خودش را صرف حوزه فرهنگی می‌کند و حوزه حمل و نقل و ترافیک تا قبل از تصمیم امروز ۳۸.۴ درصد بودجه را به خودش اختصاص می‌داد و با عدد امروز نزدیک ۳۹ درصد کل بودجه مربوط به این حوزه است.

وی سهم خدمات شهری را ۱۳.۳ درصد و شهرسازی را ۴ درصد عنوان کرد و گفت: ۳۳.۳ درصد مربوط به بخش هوشمند سازی است. در معاونت حمل و نقل ترافیک ۷۶۹ میلیارد تومان بودجه افزایش یافته است. و توافق شده از محل افزایش فروش دارایی‌های شهرداری با توجه به اولویت این بخش برای بخش‌های اتوبوسرانی و مترو اضافه شود.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه، اسناد فرادستی هم داریم، گفت: در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری سقف ۲۱ هزار میلیاردی را پیش بینی کردیم اما سقف ما ۴۸ هزارمیلیاردی است و به همین نسبت حوزه‌های مأموریتی را تقسیم کرده‌ایم.

سالاری رأی گیری کمیسیون تلفیق را پر اشکال دانست. و گفت: بر روی این موضوع تشکیک وجود دارد.

رسولی در پاسخ به مسجد جامعی گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان برنامه سوم برآوردی است و علت اینکه در برش یکساله عدد بودجه افزایش یافته است به این دلیل افزایش شدید بهای خدمات، همچنین براساس بخشنامه وزیر کشور دیگر ارقام بودجه‌ای به صورت باز نداریم.

بودجه امسال به شدت با استانداردهای بودجه نویسی فاصله جدی دارد

حق شناس در مخالفت با کلیات بودجه گفت: همانگونه در جلسات عدیده تلفیق و بررسی حوزه درآمدی و تبصره‌ها گفته‌ام، متأسفانه بودجه امسال به شدت با استانداردهای بودجه نویسی فاصله جدی دارد و شاهد افزایش سقف بودجه به ۴۸ هزار ۸۸۰ میلیارد هستیم که افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته در حالی که در اسفندماه کمتر از ۷۰ درصد محقق شده و این رقم ۴۰ درصد افزایش بودجه غیرواقعی و خود فریبی است و داریم یک رویکرد نادرست و نامتعارف به بودجه رامی پذیریم.

افزایش نامتعارف سطح درآمدهای ناپایداری تطهیر شهرفروشی است

وی افزود: افزایش نامتعارف سطح درآمدهای ناپایداری و تطهیر شهر فروشی به منزله فروش سرمایه شهر است.

حق شناس گفت: درحوزه مصارف هم حوزه مأموریت فرهنگی اجتماعی کاهش شدید داشته و از ۸۲ درصد به ۴.۳ درصد رسیده‌ایم که وضعیت فاجعه آمیز است.

وی تاکید کرد: این بودجه یکی از غیر فرهنگی‌ترین بودجه‌های ده سال گذشته است، آن‌هم در سالی که ادعا می‌شود بودجه فرهنگی است و یک رویکرد نادرست و پشت کردن به بودجه فرهنگ است.

توقف چرخه باطل شهر فروشی مهمترین دستاورد دوره پنجم مدیریت شهری است

سالاری در جایگاه مخالف با کلیات بودجه از شهرداری تهران گفت: همه ابعاد لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت از دستاوردهای شورای یکدست پنجم است که بیشترین تذکرات به شهردار منتخب خود را دارد و بیشترین مخالفت را با اظهارنظرهای کارشناسی دارد که باعث بالندگی می‌شود.

وی مبانی استدلال‌های حق شناس را درست و با شاخص‌های قابل سنجش ندانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید خدمات، مردم و پرداخت حقوق و مزایا حتی کمتر از بودجه سال ۱۳۹۰ است.

سالاری افزود: براساس چه شاخصی این بودجه را انبساطی می‌دانند این بودجه انقباضی بسته شده است و متولیان شهرسازی و معماری باعث توقف چرخه باطل شهر فروشی شده‌ایم و این مهمترین دستاورد دوره پنجم است.

سالاری تاکید کرد: حق شناس و نظری آیتم‌های عوارضی در چارچوب طرح تفضیلی است و درست است که مخالف بارگذاری انبوه هستیم اما مخالف ساخت و ساز و نوسازی نیستیم و اقلیتی که بارگذاری انجام می‌دهند باید عوارض بدهند چر این را از مصادیق شهرفروشی می‌دانید؟ اگر شورای پنجم عوارض نگیرد باید از جیب مردم عوراض بگیردو عموم مردم باید هزینه شهر را بدهند.

وی افزود: برای اولین بار است که در شورای پنجم عمده منابع درآمدی صرف توجه به محلات، و نگاه کالایی و تبدیل به نگاه مبنایی شده است.

این عضو شورای شهر بودجه سال ۱۴۰۰ را الگویی برای همه کلانشهرهای کشوربرشمرد چون باعث توقف چرخه شهرفروشی شده است.

میرلوحی از حق شناس خواست به این نکات توجه داشته باشد که منابع پایدار و شهر فروشی اشکالی پیش آمده است و کم لطفی به شورای پنجم می‌شود و هر چه می‌گوئیم عناوین را اصلاح کنند اما کوتاهی می‌شود. ما دیگر مازاد تراکم نداریم، تراکم براساس طرح شهرفروشی داریم.

حتی ساخت یک برج فراتر از طرح تفضیلی وجود ندارد

وی افزود: به زودی به منابع پایدار در مقایسه سال ۹۵ و ۹۹ خواهم داشت. ۶ هزار ۹۰۰ میلیارد دارایی مالی در بودجه ۹۵ داشتیم اما در ۱۴۰۰ عکس آن است و بدهی‌ها را می‌پردازیم. مازاد تراکم به مفهوم اینکه ارتفاع فراتر از طرح تفضیلی نداریم و حتی ساخت یک برج فراتر از طرح تفضیلی وجود ندارد و از محل کمیسون ماده ۱۰۰ یک ریال هم نداریم،
این عضو شورای شهر گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران ۱۰۰ درصد از محل منابع پایدار است و نه باغ می‌فروشیم و نه استقراضی برای آیندگان باقی می‌ماند و زمین‌های ذخیره شهر فروشی و تخلف تعطیل شده و در حال پرداخت بدهی‌های قبلی هستیم.

مظاهریان با بیان اینکه این بودجه شفاف و غیربازگشت است افزود: درامدها بسیار روشن و عادلانه و متناسب با مرغوبیت زمین در شهر تهران تهیه شده است.

در نهایت گزارش کمیسیون تلفیق در حوزه مصارف با ۱۷ رأی موافق تصویب شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *