اخبار داغ

ما توانستیم

طرح توسعه میدان مشترک آذر فردا به بهره‌برداری می‌رسد به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، طرح توسعه میدان آذر فردا (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با فرمان رئیس‌جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد؛ میدان نفتی مشترکی که در جنوب استان ایلام در مجاورت میدان البدره عراق واقع است و طرح توسعه آن به […]

اشتراک گذاری
10 اسفند 1399
90 بازدید
کد مطلب : 31393
طرح توسعه میدان مشترک آذر فردا به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، طرح توسعه میدان آذر فردا (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با فرمان رئیس‌جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد؛ میدان نفتی مشترکی که در جنوب استان ایلام در مجاورت میدان البدره عراق واقع است و طرح توسعه آن به دنبال قرارداد بیع‌متقابلی که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت امضا شده بود، تکمیل شده و اکنون با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفته است. به‌منظور اجرای قرارداد توسعه میدان آذر، «شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر» تأسیس شد و حال پس از گذشت حدود چهار سال از آغاز تولید زودهنگام نفت در آذر، مدیرعامل این شرکت می‌گوید بیش از ۳۳ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت شده و تاکنون، درآمد حاصل از تولید نفت آذر، از سقف هزینه‌های توسعه میدان پیشی گرفته است.

مجید حبیبی از سختی‌ها و پیچیدگی‌های توسعه میدان آذر می‌گوید و تأکید می‌کند امروز میدان آذر از منظر توسعه، مدیریت مخزن و بهره‌برداری نسبت به میدان مجاور (البدره) با تمام نام‌های بزرگی که در توسعه آن مشارکت داشته‌اند، هیچ نقطه ضعفی ندارد و چه‌بسا در برخی جهات بهتر هم عمل شده است. او به توانمندی‌های داخلی در اجرای عملیات حفاری، عملیات شکافت اسیدی، تولید و نصب انواع پکر (packer) و… اشاره می‌کند و معتقد است حتی در شرایط تحریم، تأمین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت امکان‌پذیر است. تأکیدش بر «توانستن» ترغیبم می‌کند از او بپرسم با این تفاسیر، اگر تحریم‌ رفع شود و برای تصمیم‌گیری درباره اینکه یک طرح توسعه‌ را به تنهایی یا با مشارکت خارجی‌ها انجام دهید مختار باشید، انتخابتان چه خواهد بود؟ پاسخش خواندنی است.

در حالی ‌که کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، طرح توسعه میدان آذر به بهره‌برداری می‌رسد، مرور گفته‌ها و ناگفته‌هایی از این طرح، خالی از لطف نیست:

تا پیش از امضای قرارداد توسعه میدان آذر در سال ۹۰، تصور غالب این بود که این میدان باید به دست خارجی‌ها توسعه یابد. شواهد هم همین را نشان می‌داد. هم نروژی‌ها عزم جدی برای توسعه آذر داشتند و هم بعدها مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم گازپروم‌نفت و پتروناس جدی پیش می‌رفت. ضمن اینکه با توجه به ویژگی‌های آذر که تا آن زمان بیشتر بر مبنای طرح جامع توسعه (MDP) ارائه‌شده ازسوی شرکت نروژی شناسایی شده بود، بسیاری از کارشناسان خارجی و داخلی نسبت به توسعه این میدان ازسوی شرکت‌های ایرانی هشدار می‌دادند. خاطرم هست روز امضای قرارداد، حتی من به‌عنوان یک خبرنگار تصورم این بود قراردادی در حال امضاست که بعید است نتیجه‌بخش باشد. شما آن زمان هم در اویک مشغول بودید. چقدر در این مجموعه نسبت به اینکه توسعه میدان آذر به سرانجام برسد، اطمینان‌خاطر وجود داشت؟

خیلی‌ها این‌طور فکر می‌کردند و معتقد بودند باید در توسعه میدان آذر، جانب احتیاط را نگه داشت. به هر حال نگرانی‌هایی هم بود. شرکت نروژی نورث‌هیدرو در مسیر اکتشاف این میدان، یک چاه از دست داده بود و برای حفاری چاه دوم هم حدود ۵۰۰ روز (بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های تکمیل و بهره‌برداری) زمان صرف کرده بود که نشان می‌داد حفاری‌های سخت و پیچیده‌ای پیش‌رو داریم. روس‌ها هم غیرمستقیم این پیام را رسانده بودند که ریسک توسعه در آذر بالاست و اگر اتفاقی بیفتد، قابل جبران نخواهد بود. با در نظر گرفتن همین موارد، متغیرهای مختلف و ویژگی‌های میدان، اویک ابتدا پیشنهاد داد هدف‌گذاری تولید روزانه میدان ۵۰ هزار بشکه باشد، اما شرکت ملی نفت ایران به‌دلیل ارائه هدف‌گذاری ۶۵ هزار بشکه‌ای ازسوی شرکت نروژی، با ترجیح به توسعه به همان مقدار، مذاکرات را ادامه داد. دست آخر هم قرارداد توسعه آذر با هدف‌گذاری تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت امضا شد.

و بعد شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر شکل گرفت.

منبع : شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *