اخبار داغ

چین تصاویر خاک ماه را منتشر کرد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، چین اولین تصاویر از نمونه‌های سطح ماه را که پس از ۴۵ سال طی ماموریت چانگ ای-۵ به زمین آورده شده است منتشر کرد. نمونه‌های سطح ماه توسط ماموریت چانگ‌ای ۵(Chang’e ۵) جمع‌آوری شد و در ماه دسامبر ۳.۸ پوند (۱.۷ کیلوگرم) خاک و سنگ از قمر طبیعی ما […]

اشتراک گذاری
09 اسفند 1399
47 بازدید
کد مطلب : 30647

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، چین اولین تصاویر از نمونه‌های سطح ماه را که پس از ۴۵ سال طی ماموریت چانگ ای-۵ به زمین آورده شده است منتشر کرد.

نمونه‌های سطح ماه توسط ماموریت چانگ‌ای ۵(Chang’e ۵) جمع‌آوری شد و در ماه دسامبر ۳.۸ پوند (۱.۷ کیلوگرم) خاک و سنگ از قمر طبیعی ما به زمین آورده شد.

در این تصاویر از نمونه‌های کوچکی به اندازه غبار تا قطعات بزرگ‌تر دیده می‌شود. همچنین نمونه‌هایی که درون یک ظرف شیشه‌ای قرار گرفته‌اند تا در موزه ملی چین به نمایش دربیایند. این ظرف شیشه‌ای به شکل یک جام چینی طراحی شده که غبار ماه را درون یک گوی نگه می‌دارد که نشان دهنده‌ی ماه و کپسول سطح‌نشین چانگ‌ای ۵ است.

ماموریت بازگرداندن نمونه از ماه توسط چین، اولین ماموریتی است که پس از ماموریت رباتیک لونا ۲۴ اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۶ نمونه‌هایی از ماه به زمین می‌آورد و ۲۱ امین ماموریتی که در آن فرود روی ماه انجام شده است.

چانگ‌ای ۵ در ماه نوامبر به وسیله‌ی موشک Long March-۵ از مرکز راه‌اندازی فضایی ون‌چانگ در هاینان به فضا پرتاب شد تا باعث پیشرفتی بزرگ در برنامه‌ی فضایی این کشور شود.

این کاوشگر در ۱۷ دسامبر به همراه خاک و سنگ‌های ماه که به صورت ایمن درون آن حفظ شده بودند به زمین بازگشت.

براد جولیف(Brad Jolliff)، مدیر مرکز علوم فضایی مک دانل(McDonnell) در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: قدمت این سنگ‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد بخشی از گذشته ماه بین یک میلیارد تا سه میلیارد سال قبل اطلاعاتی به دست آورند. همچنین می‌توانند در مورد منابع مفید اقتصادی ماه مثل اکسیژن و نیتروژن اطلاعاتی به دست آورند.

او افزود: این نمونه‌ها یک گنجینه بزرگ هستند. دانشی که از بررسی این نمونه‌ها به دست می‌آید میراثی است که برای سال‌ها باقی خواهد ماند و جامعه‌ی دانشمندان جهانی را درگیر خواهد کرد. من به همکاران چینی‌ام برای انجام چنین ماموریت دشواری احترام می‌گذارم.

این نمونه‌ها شامل ذرات ریز و قطعاتی از شیشه بازالت است. برخی از این نمونه‌ها در موزه‌ی ملی چین به نمایش درخواهد آمد.

ظرفی که این نمونه‌ در آن قرار دارد ۳۸.۴۴ سانتی‌متر است که نشان از فاصله‌ی ۳۸۴۴۰۰ کیلومتری زمین تا ماه دارد و عرض آن ۲۲.۸۹ سانتی‌متر است که نشان از مدت زمانی دارد که سطح‌نورد چانگ‌ای-۵ از زمان پرتاب تا فرود طی کرد یعنی ۲۲.۸۹ روز.

پی ژائویو( Pei Zhaoyu)، معاون طراح کاوشگر چین در مصاحبه‌ ای گفت: ۸۰ درصد نمونه‌ها برای اکتشافات علمی استفاده خواهند شد و ۲۰ درصد باقی‌مانده ذخیره می‌شوند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *