اخبار داغ

تحولات آموزش عالی ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۱ بررسی می شود

دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» با بررسی تحولات آموزش عالی ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۱ سه شنبه ۱۲ اسفند به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» که به بررسی تحولات آموزش عالی ایران از […]

اشتراک گذاری
09 اسفند 1399
96 بازدید
کد مطلب : 30690

دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» با بررسی تحولات آموزش عالی ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۱ سه شنبه ۱۲ اسفند به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» که به بررسی تحولات آموزش عالی ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۱ اختصاص دارد، روز سه شنبه ۱۲ اسفند به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

رضا ماحوزی، با اشاره به همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» گفت: عموم علاقمندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اسکای روم مؤسسه به نشانی www.b۲n.ir/iscs در این همایش که از ساعت ۹ تا ۱۶ روز سه شنبه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش که به همت مؤسسه و با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برجسته این حوزه برگزار می‌شود به تحولات حوزه دانشگاه در ایران از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ماه ۱۳۴۱ (همه پرسی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی موسوم به انقلاب سفید مشتمل بر انقلاب آموزشی و آموزش رایگان تا سطح دانشگاه) و شناسایی و تحلیل ایده‌ها و دیدگاه‌های نظری حاکم بر این دوره بیست ساله می‌پردازد. آموزش نوین در جهان بحران زده پس از جنگ دوم و بازتاب آن در ایران، از آموزش متمرکز تا گریز از مرکز، اندیشه چپ و آموزش اعتراضی در ایران، احیای راست گرایی مذهبی در ایران، از ملی‌گرائی متمرکز تا ملی‌گرائی لیبرال، به سوی توسعه لیبرال در آموزش عمومی و عالی و دانشگاه‌های جدید و دولت‌های سیاسی کوتاه مدت از جمله محورهای این همایش یک روزه هستند.

وی با اشاره به اینکه نخستین دوره سلسله همایش‌های چهارگانه تاریخ آموزش نوین در ایران که اسفندماه ۹۷ برگزار شد عمدتاً به چرایی و چگونگی پیدایی آموزش نوین در کشور از دوره قاجار و تأسیس دارالفنون (سال ۱۲۳۰) تا تأسیس دانشگاه تهران و دوره آغازین هفت ساله آن (شهریور ۱۳۲۰) اختصاص داشت، تصریح کرد: برای فهم دانشگاه فعلی در ایران و ریشه‌یابی موضوعات و مسائل آن، اگر نخواهیم به هزاره قبل باز گردیم، لااقل باید آغاز تحولات آموزشی روی داده در ۱۷۰ سال اخیر (از زمان تأسیس دارالفنون تاکنون) را با دقت بکاویم تا ببینیم از کجا آغاز کردیم و چرا و چگونه به اینجا رسیدیم. در این بررسی تاریخی- جامعه‌شناختی باید تجلی خلقیات ایرانی در سیاستگذاری‌های آموزشی را واکاویم و نمونه‌های برجسته جامعه‌شناسی علم را در زمان‌های اصلی تصمیم‌گیری برشماریم و آثار و تبعات برآمده از آن تصمیم‌گیری‌ها را نشان دهیم. مسلماً برهه تاریخی موردنظر در این همایش، که با تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در ایران همراه است سهم قابل توجهی درد جنبش‌های دانشجویی و سیاسی و هویتی دانش‌آموزان و دانشجویان داشته و تا دهه‌ها بعد تأثیر خود را حفظ کرده است.

معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: در دوره ۲۱ ساله مورد بررسی در همایش دوم؛ راهی پر فراز و نشیب را طی کرده‌ایم ردپای آن در تمام شئون جامعه ایرانی دیده می‌شود و همچنان هم حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *