اخبار داغ

باید در طراحی سند ملی مسجد، آرای نخبگان و فرهیختگان تجمیع شود

حجت‌الاسلام قمی گفت: هر چند که برخی از دستگاه‌ها موظف به اجرای سند ملی مسجد هستند، اما اگر مردم پای‌ کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نخواهد رفت. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در رابطه با سند ملی مسجد، اظهار کرد: […]

اشتراک گذاری
09 اسفند 1399
96 بازدید
کد مطلب : 30828

حجت‌الاسلام قمی گفت: هر چند که برخی از دستگاه‌ها موظف به اجرای سند ملی مسجد هستند، اما اگر مردم پای‌ کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نخواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در رابطه با سند ملی مسجد، اظهار کرد: گرچه این سند در مجموعه اسناد تحت سند مهندسی فرهنگی کشور تعبیه‌شده است اما صرفاً به این دلیل اهمیت پیدا نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت جایگاه مسجد با سند آن برابر است یادآور شد: همه آن ادله بلندی که در تعالیم اسلام ناب و رهبران این مکتب پیرامون اهتمام به امر مسجد بیان‌شده، دلایلی محکم بر اهمیت سند ملی مسجد است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نگاه ما این است که سند ملی مسجد مبنای عمل واقع شود. قرار است معیارهای مسجد با تراز و مورد توقع اسلام ناب، در این سند به‌خوبی دیده‌شده و دنبال شود.

حجت‌الاسلام قمی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون تجربه خوبی از نگاه و نظر دستگاه‌ها در امر مسجد نداشته‌ایم، عنوان کرد: دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که به‌حکم حاکمیت اسلام در جمهوری اسلامی موظف هستند اهتمام واقعی و روزافزون نسبت به مسائل مسجد داشته باشند نه اینکه صرفاً حرکت‌های شعاری از آن‌ها مشاهده کنیم.

وی حضور و فعالیت مردم برای اداره امور مسجد را امری ضروری خواند و افزود: جایگاه مسجد به زندگی، خانواده، تربیت، هدایت، نظام و امامت جامعه و بسیاری از مسئله‌های مردم گره‌خورده می‌خورد؛ بر همین اساس امر مسجد برای مردم ایران مقدس و عزیز است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: باید در طراحی سند ملی مسجد آرا نخبگان و فرهیختگان تجمیع شود به این جهت که انظار مردم را نمایندگی کند و برای حضور مردم برای پیاده‌سازی واقعی سند مسجد زمینه‌سازی کند؛ اگر مردم پای‌کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام قمی به بحث فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی مسجد محوری تأکید کرد و بیان داشت: مردم باید سند را ببینند و آن را جدی بگیرند بدین منظور لازم است که سازوکاری طراحی شود. معمولاً این اسناد به مردم ربطی پیدا نمی‌کنند و صرفاً به دستگاه‌های حاکمیتی ابلاغ می‌شوند، نتیجه این می‌شود که برای پیدا کردن این اسناد باید به کتابخانه اتاق کار مسئولان مراجعه کنید.

وی یادآور شد: درست است که سند ملی باید مبنای عمل و برنامه‌ریزی سازمان‌ها و دستگاه‌ها باشد اما مجموعه‌ها، پویش‌ها و خیزش‌های مردمی و فرهنگ عمومی مردم باید به‌مرور به امر مسجد اهتمام پیدا کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سند ملی مسجد باید این مهم را تسهیل کند و در طراحی آن نیز باید این مسئله لحاظ شده و برای فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی آن تلاش شود. مردم اجمالاً می‌دانند که سند تحولی آموزش‌وپرورش وجود دارد؛ به نظر می‌رسد که درباره سند ملی مسجد، مردم باید بیشتر بدانند.

حجت‌الاسلام قمی مساجد را سنگر اسلام و پایگاه ترویج حیات طیبه خواند و تصریح کرد: اگر مسجد یک محله احیا و آباد شود، مردم آن محل، زندگی آبادتری خواهند داشت.

گفتنی است، مأموریت تدوین سند ملی مسجد از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به بنیاد هدایت واگذار شده است. این طرح پس از تدوین برای تصویب و ابلاغ به نهادهای ذی‌ربط، در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *