اخبار داغ

استارشیپSN۱۰ مجوز پرتاب گرفت

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، موشک استارشیپ SN۱۰ اولین آزمایش خود را در روز سه‌شنبه ۲۳ فوریه انجام داد و سه موتور رپتورش را برای چند ثانیه روشن کرد. موشک استارشیپ SN۱۰ اولین آزمایش خود را در روز سه‌شنبه ۲۳ فوریه انجام داد و سه موتور رپتورش را برای چند ثانیه در ساعت ۱۸:۰۳ […]

اشتراک گذاری
06 اسفند 1399
110 بازدید
کد مطلب : 30100

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، موشک استارشیپ SN۱۰ اولین آزمایش خود را در روز سه‌شنبه ۲۳ فوریه انجام داد و سه موتور رپتورش را برای چند ثانیه روشن کرد.

موشک استارشیپ SN۱۰ اولین آزمایش خود را در روز سه‌شنبه ۲۳ فوریه انجام داد و سه موتور رپتورش را برای چند ثانیه در ساعت ۱۸:۰۳ به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی(۲:۳۰ بامداد ایران) روشن کرد. این موشک در جنوب تگزاس در مرکز بوکاچیکای Boca Chica اسپیس‌ایکس(SpaceX) قرار دارد.

روشن کردن موتورها در حالت ثابت از آزمایش‌های معمولی است که اسپیس‌ایکس پیش از پرواز انجام می‌دهد و اگر نتایج این آزمایش‌ها خوب پیش برود استارشیپ SN۱۰ به زودی شاید در روز پنجشنبه ۲۵ فوریه سفری ۶ مایلی(۱۰ کیلومتری) به آسمان جنوب تگزاس داشته باشد.

این آزمایش سومین آزمایش پرواز در ارتفاع بالا برای موشک‌های استارشیپ خواهد بود. پس از آن‌ که دو عملیات مشابه در دسامبر سال ۲۰۲۰ و ۲ فوریه سال جاری توسط دو استارشیپ SN۸ و SN۹ انجام شد هردوی این موشک‌ها عملکرد خوبی داشتند به جز مرحله‌ی آخر که هر دو به سکوی فرود برخورد کردند و منفجر شدند. چنین اتفاقاتی بخش مهمی از راه رسیدن به توسعه در استارشیپ است. وسیله‌ای که اسپیس‌ایکس آن را راهی اقتصادی برای سفر و اسکان در مریخ می‌داند.

استارشیپ از دو بخش با قابلیت استفاده مجدد ساخته شده است: یک فضاپیما با طول ۱۶۵ فوت(۵۰ متر) به نام استارشیپ و یک موشگ بزرگ به نام سوپر هوی(Super Heavy).

ایلان ماسک(Elon Musk) می‌گوید: استارشیپ نهایی دارای ۶ موتور رپتور خواهد بود و موشک سوپر هوی ۳۰ موتور را با خود حمل خواهد کرد. استارشیپ به اندازه‌ی کافی قدرت دارد تا از روی ماه و مریخ نیز پرتاب خود را انجام دهد. اما برای پرتاب از سطح زمین نیازمند موشک سوپر هیوی است. به احتمال زیاد در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد پرتاب‌های بیشتری خواهیم بود و این موضوع به عملکرد SN۱۰  ربطی نخواهد داشت. ماسک اخیرا گفته که قصد دارد در سال جاری این نمونه‌ی اولیه را به مدار زمین بفرستد و تصور می‌کند تا سال ۲۰۲۳ استارشیپ به طو مداوم مردم را در فضا جابجا کند.

اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) که پرتاب موشک‌های استارشیپ را برای بررسی‌های بیشتر ممنوع کرده بود، تحقیقات خود در مورد علل انفجار استارشیپ SN۹ اسپیس‌ایکس را به پایان رسانده و راه را برای پرتاب استارشیپ SN۱۰ باز کرده است.

تحقیقات برای اطمینان حاصل کردن از بی‌خطر بودن عملیات‌ها انجام شد و مشخص شد این انفجار برای عموم خطری نداشته و آوار و بقایای آن در مکان‌های مورد نظر جمع‌ شدند.

اعلامیه اداره‌ هوانوردی فدرال به این معناست که شرکت اسپیس‌ایکس می‌تواند آخرین نمونه‌ی استارشیپ خود را به فضا پرتاب کند. ایلان ماسک،  مدیرعامل این شرکت معتقد است احتمال زیادی وجود دارد که این پرتاب این هفته انجام شود.

اداره‌ی هوانوردی این تحقیقات را پس از آن که استارشیپ SN۹ در تاریخ ۲ فوریه در هنگام فرود منفجر شد آغاز کرد. این موشک در ساعت ۳:۲۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه دوم فوریه به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۵۴ به وقت تهران) از مرکز بوکا چیکا پرتاب شد و پس از طی ۱۰ کیلومتر و انجام مانور چرخشی هنگام فرود بر روی سکو منفجر شد. پس از این اتفاق اداره‌ی هوانوردی فدرال تحقیقات را آغاز کرد تا مطمئن شود اسپیس‌ایکس دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کند خصوصا آنکه هیچ چیزی یا هیچ کسی در هنگام انفجار مورد خطر نبوده باشد.

سخنگوی ادراره‌هوانوردی فدرال به سی‌ان‌ان گفت: این انفجار خسارت جانی و مالی نداشت. و این بدان معناست که استارشیپ SN۱۰  می‌تواند پرتاب شده و مانور حرکت شکمی را اجرا کند و امیدواریم بتواند بر خلاف همتایان قبلی بر روی سکو فرود بیاید.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *