اخبار داغ

ساخت پالایشگاه جدید عربستان در نزدیکی مرزهای شرقی ایران

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز ، تا پایان سال جاری پالایشگاهی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار توسط شرکت نفت آرامکو عربستان در شهر مرزی گوادر پاکستان ساخته می‌ شود تا این شهر را به مرکزی برای فرآوری مواد خام وارد شده از کشورهای دیگر به پاکستان تبدیل کند. ساخت این مرکز، بخشی از پروژه بزرگ […]

اشتراک گذاری
05 اسفند 1399
100 بازدید
کد مطلب : 29666

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز ، تا پایان سال جاری پالایشگاهی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار توسط شرکت نفت آرامکو عربستان در شهر مرزی گوادر پاکستان ساخته می‌ شود تا این شهر را به مرکزی برای فرآوری مواد خام وارد شده از کشورهای دیگر به پاکستان تبدیل کند.

ساخت این مرکز، بخشی از پروژه بزرگ اسلام آباد برای تبدیل گوادر به یک شهر صنعتی بزرگ است. این پروژه قرار است میزبان پتروشیمی باشد که از سوی شرکت نفتی آرامکو ساخته و مدیریت می شود.

شاه زیب کاکر، مدیر اجرایی توسعه این پالایشگاه گفته است که تا زمان نهایی و عملیاتی شدن این مرکز فرآوری مواد نفتی شش تا هفت ماه دیگر زمان باقی مانده است. در سال ۲۰۱۹ و پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از کشور پاکستان ۷ قرارداد سرمایه ‌گذاری به ارزش ۲۱ میلیارد دلار میان طرفین به امضا رسید. این قراردادهای سرمایه گذاری شامل بخش های معدن، انرژی، پتروشیمی و کشاورزی می شد و زمینه ‌ساز آن شد تا شرکت‌ های بزرگ عربستانی از جمله آرامکو فعالیت در خاک عربستان را آغاز کنند.

مرکز پتروشیمی جدید قرار است در استان بلوچستان پاکستان در نزدیکی مرز با ایران آغاز به کار کند. ظرفیت تولید این مرکز ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه مواد پتروشیمی در روز تخمین زده شده و قرار است کار فرآوری مواد نفت خام وارداتی از کشورهای منطقه به پاکستان را برعهده گیرد .

ساخت این مرکز بخشی از تلاش های پاکستان برای ایجاد یک شهر نفتی بزرگ در گوادر پاکستان است. قرار است که این شهر از نظر وسعت جغرافیایی به اندازه شهر گوادر باشد و پیش‌ بینی می‌ شود که تا سال ۲۰۵۰ تمامی جوانب این شهر مورد ساخت و ساز قرار گیرد.

علاوه بر این شهر نفتی مقامات گوادر در تلاش هستند که یک منطقه آزاد اقتصادی را در کنار این منطقه و تا سال ۲۰۲۳ به مرحله عملیاتی برسانند. علاوه بر عربستان نیز از مدتی پیش چین هم شروع به سرمایه گذاری های کلان در بندر گوادر عربستان کرده است و به این ترتیب این شهر بخشی از کریدور اقتصادی چین و پاکستان به شمار می آید.

پاکستان می‌ کوشد این منطقه از کشور خود را به واسطه توسعه ماهیگیری، صنایع نفتی و مراکز پتروشیمی به یک مقر توریسم صنعتی در منطقه تبدیل کند. همچنین قرار است یک مرکز بزرگ تولید برق نیز در گوادر پاکستان افتتاح شود تا کار برق رسانی به شهرک صنعتی بزرگ این منطقه را بر عهده بگیرد. دولت پاکستان چندی پیش با تسهیل برخی از موانع، تملک زمین به قصد توسعه شهرک صنعتی در گوادر پاکستان را تسریع کرده است.

منبع:نفت خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *