اخبار داغ

یادداشتی به مناسبت روز مهندس ۵ اسفند ماه

به نام بهترین مهندس جهان هستی امروز ۵ اسفند ماه روز مهندس مصادف با تولد حکیم دانشمند و مهندس فرهیخته ایران، خواجه نصیر الدین طوسی می باشد. مهندس از واژه عربی “هندسه” به معنای اندازه و اندازه گیری گرفته شده است. مهندسی علمی است که درباره اشکال، ابعاد و اندازه گیری ها بحث می نماید. […]

اشتراک گذاری
04 اسفند 1399
158 بازدید
کد مطلب : 29356

به نام بهترین مهندس جهان هستی

امروز ۵ اسفند ماه روز مهندس مصادف با تولد حکیم دانشمند و مهندس فرهیخته ایران، خواجه نصیر الدین طوسی می باشد.

مهندس از واژه عربی “هندسه” به معنای اندازه و اندازه گیری گرفته شده است. مهندسی علمی است که درباره اشکال، ابعاد و اندازه گیری ها بحث می نماید. مهندس یعنی کسی که عالم هندسه و اشکال باشد.

مهندس یعنی سازنده، نوآور، کسی که دانش خود را صرف برطرف نمودن مشکلات مردم می نماید؛ در حالی که دانشمند به جمع آوری، طبقه بندی، سازماندهی و تفسیر دانسته ها می پردازد.

مهندس یعنی ذهن خلاق و نوآوری، ذهن چند بعدی؛ مهندس یعنی تحقق رویاها به واقعیت.

یک مهندس علاوه بر دانستن و آگاهی در زمینه قوانین طبیعت، منابع فیزیکی و شیمیایی جهان هستی می باید از قوه علمی و تجسم بالایی برخوردار باشد تا بتواند دست به طراحی و ساخت مواد، ماشین ها، ابزار و سیستم ها بزند که این خود موجب گسترش صنعت جوامع بشری می گردد. امروزه واژه مهندس به کسی اطلاق می گردد که به یکی از رشته های علوم مهندسی تسلط داشته باشد.

به نقل از دکتر نعمت حسنی (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست):

خالق هستی از انرژی، میادین را پدید آورد و از میدان جاذبه، ماده را خلق کرد تا کهکشانها را شکل دهد. در راه شیری آن خورشید را قرار داد تا زمین را از آن و بر گرد آن بیافریند. آب را از عرش خود به زمین نازل کرد تا خاک را فرش زمین کند. خاک را جان داد و انسان را بسان خود خلق کرد تا زمین را آباد کند. چقدر زیباست ترکیب هندسه و فیزیک در چرخه انرژی که مهندس هستی زیباترین نقش ها را بر آنها نهاد  و قلم را برای آبادی زمین به انسان داد، به مهندس.

امروز روز ارج نهادن از مهندسانی است که موتور محرکه کشور در بخش هایی همچون ساخت قطعات، ساخت خودرو، عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی، برق و قدرت، انرژی و محیط زیست، کامپیوتر، هوافضا، هسته ای، فناوری اطلاعات و … هستند. لذا اینجانب قلبا روز مهندس را به مهندسان ارجمند تهنیت عرض می نمایم و توفیقات روزافزون مهندسان کشور را از درگاه احدیت مسئلت می نمایم.

با احترام – مهندس سید محمدرضا حسینی علی آباد – دبیر واحد دانش و فناوری تجهیز نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *