اخبار داغ

پل فیروز آباد به عنوان اولین سازه صنعتی اردبیل به ثبت ملی رسید

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل: پس از ۸۶ سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید. پل فیروزآباد در سال ۱۳۱۲ […]

اشتراک گذاری
04 اسفند 1399
103 بازدید
کد مطلب : 29471

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل:

پس از ۸۶ سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید.

پل فیروزآباد در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه گیوی چای در بخش فیروز آباد احداث شده است و در حال حاضر این پل از آثار تاریخی منحصربه فرد شهرستان کوثر محسوب می‌شود.

طول این پل ۲۰متر ، ارتفاع آن۱۵ متر و عرض آن ۵ متر است و با یک دهانه قوس بیضی شکل که با دو هلال بزرگ و کوچک دو صخره سنگی بزرگ را به هم متصل می کنند.

این پل با مصالح بتن خام اجرا شده است و اگرچه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.

ظاهرا این پل با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع اداوت جنگی به مرزهای شوروی سابق ساخته شده و از لحاظ فرم و مصالح به سبک پل های اروپایی بوده و دوره پهلوی اول طی ۴ سال ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *