اخبار داغ

در چه مواردی زن می‌تواند یکطرفه طلاق بگیرد؟

بر اساس شرایط قانونی زن می‌تواند در شرایطی خاص حتی بدون داشتن حق طلاق از همسر خود جدا شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در حالت کلی حق طلاق با مرد است و زن نمی‌تواند بدون داشتن هیچ دلیل قانع کننده ای، درخواست طلاق دهد چون در این صورت درخواست وی، رد خواهد شد اما قانون حق […]

اشتراک گذاری
03 اسفند 1399
91 بازدید
کد مطلب : 29136

بر اساس شرایط قانونی زن می‌تواند در شرایطی خاص حتی بدون داشتن حق طلاق از همسر خود جدا شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در حالت کلی حق طلاق با مرد است و زن نمی‌تواند بدون داشتن هیچ دلیل قانع کننده ای، درخواست طلاق دهد چون در این صورت درخواست وی، رد خواهد شد اما قانون حق طلاق زن را نیز در مواردی در نظر گرفته است. در صورتی که درخواست طلاق از سوی زن مطرح شود و زن دلایل قانع کننده ای را برای درخواست خود داشته باشد یا اینکه از ابتدا حق طلاق را داشته باشد، درخواست وی در دادگاه بررسی خواهد شد در غیر اینصورت رد می شود. طلاق از طرف زن، طلاق خلع محسوب می شود.

شیوه های درخواست طلاق از طرف زن

زن در ۳ حالت می تواند از همسر خود طلاق بگیرد که شامل موارد زیر است:

مرد طی وکالت طلاق، حق طلاق را به وی داده باشد.

دارا بودن یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد

رضایت مرد به طلاق طی طلاق توافقی

نفقه در طلاق خلع

زن می تواند در طول زندگی مشترک پس از عقد نکاح دائم، نفقه حال و گذشته خود را از مرد مطالبه کند در صورتی که زن وکالت در طلاق یا حق طلاق یا یکی از  شروط ضمن عقد را داشته باشد، می‌تواند ضمن درخواست طلاق، نفقه گذشته اش را هم بگیرد.

مهریه در صورت حق طلاق زن

در صورتی که زن حق وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند بخشی از مهریه خود را در قبال حق طلاق بذل کند در صورتی که زن برای درخواست طلاق یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد مانند جنون مرد یا ازدواج دوم مرد بدون اذن زن، را داشته باشد، می‌تواند ضمن درخواست طلاق، کل مهریه خود را دریافت کند.

اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

اجرت المثل ایام زوجیت، حق و حقوق زن از طرف مرد در ازای کارهایی است که در زندگی مشترک و در منزل انجام می دهد. اجرت المثل در صورت طرح دعوی طلاق از سوی مرد قابل دریافت است و در صورتی که زن بخواهد درخواست طلاق دهد، نمی‌تواند اجرت المثل خود را دریافت کند.

منبع : برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *