اخبار داغ

افزایش شدید عرضه زعفران تقلبی در بازار /هر مثقال زعفران نباید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد

به گزارش تجهیز نیوز، بازار پر شده است از بسته‌های کوچک به اصطلاح زعفران که با قیمت‌های بسیار نازل ۵ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله ۸ تا ۱۴ میلیون تومان است  و به گفته کارشناسان با این قیمت، هر مثقال زعفران نباید کمتر از ۵۰ […]

اشتراک گذاری
03 اسفند 1399
42 بازدید
کد مطلب : 28831

به گزارش تجهیز نیوز، بازار پر شده است از بسته‌های کوچک به اصطلاح زعفران که با قیمت‌های بسیار نازل ۵ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله ۸ تا ۱۴ میلیون تومان است  و به گفته کارشناسان با این قیمت، هر مثقال زعفران نباید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد. آنچه در بازار با قیمت نازل به نام زعفران عرضه می‌شوند محصولات رنگ شده هستند که می‌توانند تهدیدی برای سلامتی مردم باشند.

علی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران، دراین‌باره گفت: با افزایش قیمت هر محصولی امکان افزایش تقلب در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در بازار زعفران نیز همین اتفاق بیش از گذشته در حال رخ دادن است و در پی افزایش قیمت زعفران، بازار پر شده است از زعفران‌های تقلبی که می‌توانند برای سلامت مردم بسیار مضر باشند.

به گفته حسینی؛ زعفران‌های تقلبی برای جذب مشتریان با قیمت‌های نازل عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سودجویان در برای تبدیل ظاهر زعفران تقلبی به زعفران واقعی از راه‌های جدیدی استفاده می‌کنند، افزود: متقلبان از تکنیک‌های جدیدی استفاده می‌کنند تا امکان تشخیص زعفران واقعی از تقلبی برای مردم مشکل‌تر شود.

حسینی راه مقابله با تقلب را افزایش نظارت و آگاهی مردم دانست.

وی گفت: لازم است به سرعت دستگاه‌های ناظر برای کنترل بیشتر بازار زعفران ورود کرده و نسبت به شرایط پیش آمده پاسخگو باشند.

حسینی افزود: علاوه بر ضرورت ورود دستگاه‌های ناظر برای جلوگیری از توزیع بیشتر محصولات تقلبی، باید آگاهی مردم را نیز بالا ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهند، اظهار کرد: همیشه به ارزانی‌های غیرمنطقی شک کنید، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله‌ای ۸ تا ۱۴ میلیون تومان است، با این قیمت هر مثقال زعفران بسته بندی شده نباید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد.

حسینی ادامه داد: به ظاهر هر برگ زعفران نیز دقت کنید، شکل ظاهر زعفران شبیه میخک خشک شده است و انتهای دندانه‌دار دارد و در ادامه کمی پیچیده شده و در انتها باریک می‌شود.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه توجه به رنگ زعفران نیز اهمیت دارد، افزود: زغفران هیچگاه در آب گرم به ناگاه رنگ خود را رها نمی‌کند و رنگدهی آن به تدریج و از زرد آغاز شده و به سمت قرمز روشن می‌رود.

حسینی یادآور شد: با توجه به استفاده سودجویان از روش‌های جدید تقلب، شاید شناخت زعفران واقعی از تقلبی سخت باشد و تنها آزمایشگاه بتواند آن را تشخیص دهد، این موضوع مسئولیت دستگاه‌های مربوطه که مسئول نظارت و حفظ سلامت مردم هستند را بیشتر می‌کند.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *