اخبار داغ

بخشی از دستاوردهای طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان تهران در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به نمایش در آمد به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، نمایشگاه دستاوردهای طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان تهران مبتنی بر الگوی توسعه مشاغل خانگی روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور سرکار خانم دکتر باستانی معاون […]

اشتراک گذاری
28 بهمن 1399
41 بازدید
کد مطلب : 27488
بخشی از دستاوردهای طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان تهران در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به نمایش در آمد
به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، نمایشگاه دستاوردهای طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان تهران مبتنی بر الگوی توسعه مشاغل خانگی روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور سرکار خانم دکتر باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت امور خانواده و زنان ریاست جمهوری، سرکار خانم امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان چهار کشور سوریه، لبنان ،افغانستان وفلسطین، دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و با حضور و شرکت ۴۰پیشران فعال در عرصه مشاغل خانگی استان تهران برگزار شد

دستاوردهای خوب طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
درابتدای مراسم، دکتر محمدصادق بیجندی ضمن عرض خیر مقدم خدمت میهمانان، جهاددانشگاهی را به تعبیر رهبر انقلاب یکی یکی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی و از ستون‌های انقلاب مطرح نمود و اظهار داشت این نهاد دارای سه پژوهشگاه، ۲۷ پژوهشکده، دو دانشگاه، شش مؤسسه آموزش عالی، ۴۱ مرکز علمی کاربردی، ۱۷۰ مرکز آموزش تخصصی و مهارتی، سه پارک علم و فناوری، ۲۳  مرکز رشد و بیش از ۳۰ مرکز نوآوری و شتابدهی، سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس و یک هفته نامه اختصاصی بازار کار می باشد. وی همچنین با مرکز افکار سنجی،سازمان دانشجویان، مرکز گردشگری دانشجویان ایران  و مرکز امام و انقلاب بعنوان چند نمونه از مراکز فرهنگی موثر و اثر بخش جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف بویژه فرهنگی در کشور اشاره داشت.  
بیجندی با اشاره به اینکه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با توجه به توانمندی ها، تجربیات و شبکه ملی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برای پیاده‌سازی طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به جهاددانشگاهی اعتماد و اجرای آن را در ابتدای سال ۹۸ به این نهاد سپرد گفت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی هم اکنون در ۲۴ استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجراست و بانوان فعال، علاقمند و واجد شرایط طرح پس از آموزش ها و مشاوره های لازم عمومی و تخصصی لازم مورد حمایت قرار گرفته‌اند. در انتها بیجندی با ذکر بخشی از دستاوردها، این طرح را بعنوان یک الگوی موفق برای سایر کشورها بر شمرد که انها می‌توانند از آن برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، زنان خانه دار و یا حتی زنان دانش آموخته استفاده کنند و جهاد دانشگاهی این امادگی را دارد که بعنوان مشاور و مجری طرح در خدمت کشورهای منطقه باشد.
توجه ویژه به اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار
معاون بررسی های راهبردی معاونت امور خانواده و زنان ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به دستاوردهای زنان بویژه زنان سرپرست خانوار در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه نشان داد که زنان ایران زمین توانمند هستند و این نمایشگاه نمود بسیار ارزشمندی از تلاش های بانوان و زنانی است که بسیاری از آنها سرپرست خانوار هستند.
وی یکی از ماموریت های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را صیانت از بنیان خانواده عنوان کرد و افزود: توجه به نیازهای مختلف زنان بویژه در بعد اقتصاد و اشتغال یکی از این ماموریت هاست و تلاش می کنیم این ماموریت را بویژه برای زنان و بانوان سرپرست خانوار به خوبی انجام دهیم.
دکتر باستانی  با اشاره به اینکه در قانون اساسی توجه به زنان مورد توجه قرار گرفته گفت: از برنامه چهارم توسعه بحث زنان سرپرست خانوار به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و توجه به زنان و زنان سرپرست خانوار از سوی دولت به عنوان اولویت مورد توجه قرار گرفته است.
وی به اشاره به اینکه چهار گروه از زنان در تعریف مرکز آمار ایران سرپرست خانوار محسوب می شوند افزود: زنانی که شوهر خود را از دست داده اند، زنانی که دچار قضیه طلاق شده اند، زنانی که همسران آنها به دلیل آنها را ترک کرده اند و دخترانی که ازدواج نکرده و دچار تجرد قطعی هستند  در تعریف مرکز آمار ایران زنان سرپرست خانوار محسوب می شوند.
وی به بند ت ماده ۸۰ اشاره کرد و گفت: براساس به بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه حمایت از زنان سرپرست خانوار به معاونت امور خانواده و زنان ریاست جمهوری واگذار شده است. در این راستا شورای راهبری یا حضور معاونت امور زنان و خانواده، سازمان برنامه و بودجه، وزارت وزارت کار، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی کشور، وزارت بهداشت و درمان  و … تشکیل شد که در قالب آن پنج کمیته شکل گرفت تا بتواند برنامه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در زمینه آموزش ، اشتغال و کارآفرینی، روانی و اجتماعی، مسکن، حمایت های مالی و بحث مسائل حقوقی و قانونی دنبال کند.
دستاوردهای خوب طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی
وی  با تشکر از نقش ارزشمند جهاد دانشگاهی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان های مختلف کشور افزود: بر همین اساس چندین اقدام در دستور کار قرار گرفت که یکی از کارهای مهم راه اندازی بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار بود که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شد تا آمار واقعی زنان سرپرست خانوار مشخص شود ؛ در قالب این برنامه بحث توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی توسط زنان سرپرست خانوار توسط جهاد دانشگاهی دنبال شد و در حال حاضر دستاوردهای خوب این طرح را می بینیم که تشکر مسئولان مختلف کشوری را نیز به همراه داشته است.
دکترباستانی با اشاره به اینکه این طرح در ۲۴ استان کشور به اجرا در آمده است افزود: در قالب این طرح ملی مشاوره ها و آموزش های لازم برای توانمندسازی ارائه، ظرفیت ها و فرصت ها شناسایی شد. سپس پیشرانان موفق و توانمند شناسایی و با حمایت های مختلف زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی زنان سرپرست خانوار فراهم شد.
۱۲ هزار زن آموزش دیدند
وی افزود: همچنین طرح دیگری نیز با همکاری وزارت کشور و سازمان فنی و حرفه ای کشور و سازمان های مردم نهاد با عنوان طرح توانمندسازی و توسعه اقتصادی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار دنبال شد تا زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی زنان سرپرست خانوار تا رسیدن به بازار به نتیجه برسد. همچنین تامین مالی برای زنان سرپرست خانوار در جهت تامین سرمایه برای آنها از طریق بانک ها و صندوق های حامی در این زمینه دنبال شد تا از طریق ضمانت سهام عدالت، زنان سرپرست خانوار بتوانند وام آسان دریافت کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند. در نهایت حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در این دو طرح آموزش دیدند، بازار فروش اینترنتی دایر کردند و توانستند تجربه کسب کنند و به بازار های مختلف فروش وصل شوند و توانستند در رفع بخشی از نیازهای بهداشتی، مواد مصرفی و … جامعه نیز نقش ارزشمند خود را ایفا نمایند.
رشد مشاغل خانگی بیش از دو و نیم  برابر شده است
مهناز امدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تعداد مشاغل خانگی در سال ۲۰۱۹ در دنیا حدود صد میلیون نفر بوده گفت: این در حالی است که آمار شاغلان حوزه مشاغل خانگی در سال ۲۰۲۰ به ۲۶۰ میلیون نفر رسیده که از سهم بالای مشاغل خانگی و رشد این مشاغل در دنیا حکایت دارد.
رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی کشور با اشاره به تصویب قانون مشاغل خانگی در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۸ گفت: براساس این قانون بستر حمایت از مشاغل خانگی فراهم شده است و همین حمایت ها زمینه ساز اجرای طرح های توسعه مشاغل خانگی توسط دولت شد که در سه بخش دنبال می شود.
وی به ظرفیت های خوب جهاد دانشگاهی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ابتدا اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در نه استان به جهاد دانشگاهی ارائه شد و سپس در ۲۴ استان و پس از آن در ۳۱ استان  این مهم به جهاد دانشگاهی محول شد و خوشبختانه آثار آن را می بینیم و نمایشگاه امروز که گشایش یافت گویای بخشی از این موفقیت ها بود.
وی به انتقال و تجربیات در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: ما تجربیات خوبی داریم که می توانیم این تجربیات را به اشتراک بگذاریم و ار تجربیات سایر کشورها نیز استفاده کنیم.
مهری اسدی مدیر اجرایی طرح ملی توسعه  مشاغل خانگی در این مراسم اظهار داشت: در قالب طرح ملی توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی علی رغم شرایط سخت و خاص شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰۸ شبکه، ۷۴ برند و ۱۷۸۱ فروشگاه مجازی فروش در ۲۴ استان کشور برای ۶۰۱۹  نفر واجد شرایط ایجاد و امیدواریم تا پایان سال جاری که انتهای طرح خواهد بود شاهد رشد این شبکه ها، برندها و فروشگاه های مجازی باشیم.
در پایان مراسم نمایندگان کشور های افغانستان، سوریه، لبنان و فلسطین از این نمایشگاه  بازدید و مدیران هر بخش، طرح را برای میهمانان خارجی تشریح و به سؤالات آنها در خصوص فرآیندهای اجرایی و نتایج طرح پاسخ دادند.
شایان ذکر است اجرای این طرح در استان تهران بر عهده ۳ واحد سازمانی جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی برای ۱۶۶۰ زن سرپرست خانوار می باشد که نمایشگاه حاضر بعنوان بخشی از دست آوردهای این طرح می باشد.

منبع : تی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *