اخبار داغ

نمایشگاهی که نه آش دارد نه پایکوبی!

نمایشگاه گردشگری تهران که امسال رسما با بخش صنایع دستی ادغام شده، قرار است بدون حضور گروه‌های نوازنده و غرفه‌های غذا برگزار شود؛ پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه گردشگری ایران که امسال به خاطر کرونا حذف شده‌اند. برخی فعالان گردشگری معتقدند این بخش‌ها مزیت این نماشگاه بین‌المللی را زیر سوال برده و سطح گردشگری را پایین آورده […]

اشتراک گذاری
28 بهمن 1399
57 بازدید
کد مطلب : 27776

نمایشگاه گردشگری تهران که امسال رسما با بخش صنایع دستی ادغام شده، قرار است بدون حضور گروه‌های نوازنده و غرفه‌های غذا برگزار شود؛ پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه گردشگری ایران که امسال به خاطر کرونا حذف شده‌اند. برخی فعالان گردشگری معتقدند این بخش‌ها مزیت این نماشگاه بین‌المللی را زیر سوال برده و سطح گردشگری را پایین آورده بودند.

از طرفی، درحالی که بیشتر نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای دیگر مجازی برگزار می‌شوند این سوال مطرح است که چه ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه جوان تهران وجود دارد، آن هم در شرایطی که بیشترین فعالیت این نمایشگاه در سال‌های گذشته روی فروش ویزا و تورهای خارجی و سفرهای عید متمرکز شده بود و کمترین شرکت‌کننده خارجی را داشت و به گفته برخی از فعالان گردشگری هم جنبه صله رحم آن پررنگ تر بود. امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در این‌باره به ایسنا گفت: بیش از یک سال است که درگیر ویروس کرونا شده‌ایم. گردشگری سال ۹۸ را هم با شرایط خوبی پشت سر نگذاشت؛ سال را با سیل آغاز کردیم و برای نخستین‌بار ـ دست‌کم در عمر حرفه‌ای‌ام ـ با شعار «سفر نرویم» مواجه شدیم. پس از آن نابسامانی ارز پیش آمد و سفرهای خارجی محدود شد. بعد بنزین و حوادث آبان و پس از آن هم ترور سردار سلیمانی و هواپیمای اوکراینی. پایان سال هم به کرونا ختم شد. با این همه تمام همکاران ما در بخش گردشگری دغدغه سلامتی مردم را دارند. در جلساتی هم که برای نمایشگاه گردشگری دعوت شدیم این دغدغه را بیان کردیم. به هر حال بخش دولتی می‌خواهد روی تقویم این نمایشگاه بین‌المللی را برگزار کند. از طرفی همه نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند. همین حالا در نمایشگاه بین‌المللی تهران چند نمایشگاه درحال برگزاری است.

او ادامه داد: نمایشگاه گردشگری تهران هم قرار است به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار شود. نقطه قوت امسال حذف محصولات جانبی است که ما هم از ابتدا به آن‌ها انتقاد داشتیم؛ همان محصولات غذایی بی‌کیفیت که سطح نمایشگاه گردشگری را پایین آورده بود و خارج از نظم صنعت گردشگری بود. هرچند بسیاری هم به خاطر آن جاذبه‌های جانبی به نمایشگاه گردشگری تهران می‌آمدند و همین باعث می‌شد ویزیتور واقعی گردشگری مشخص نباشد، نمی‌دانستیم مخاطبی که به غرفه آژانس گردشگری مراجعه کرده برای نوای شادی و غذا آمده یا محصول گردشگری. اتفاقا نمایشگاه ۹۹ می‌تواند نقطه مثبتی باشد برای شناسایی و ارزیابی واقعیت‌های این رویداد.  

رفیعی‌شاد گفت: البته برگزاری این رویداد هنوز برای ما هم قطعی نیست، به این احتمالات فکر می کنیم که مثلا در میان کار، وضعیت تهران را به لحاظ ویروس کرونا حاد و بحرانی اعلام کنند و نمایشگاه تعطیل شود. البته بخش مجازی نمایشگاه برای همین احتمالات پیش‌بینی شده است. به هر حال امیدواریم نمایشگاه گردشگری تهران در نیمه راه در وضعیت قرمز قرار نگیرد و تعطیل نشود.

او به محدودیت فضای درنظر گرفته‌شده در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: فضای نمایشگاه قرار است کوچک باشد، مثلا برای کل استان تهران ۸۰۰ متر درنظر گرفته شده که بخش‌های اداری، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، سفره‌خانه‌ها و … در این محدوده حضور دارند. قرار است عرضه محصولات در سطح یک میز باشد و تزئینات و غرفه‌آرایی مثل سال‌های گذشته نداریم که قطعا در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. بازدیدکنندگان هم باید با وقت قبلی در نمایشگاه حاضر شوند تا با ازدحام جمعیت مواجه نشویم. قرار است پروتکل‌های بهداشتی مثل تب‌سنجی و تونل ضدعفونی اجرا شود و ورود به نمایشگاه با ماسک نیز الزامی است.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره دیدگاه صنف گردشگری در زمینه برگزاری و حضور در این نمایشگاه با توجه به محدودیت‌های کرونا و بازارهای بسته سفر و تمایل نداشتن برخی فعالان گردشگری و شرکت‌های بزرگ برای حضور اظهار کرد: این نمایشگاه صرفا برای تعطیلات نوروز برپا نمی‌شود، بیشتر جنبه حفظ برندینگ، بازارسای و بازارسنجی دارد.

رفیعی شاد درباره تغییر رویکرد نمایشگاه‌های جهانی و اصراری که برای برگزاری نمایشگاه تهران وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر نمایشگاه‌های بزرگ مثل ITB  آلمان مجازی برگزار می‌شوند، اگر به نظر ما بود که تمایل داشتیم نمایشگاه تهران هم مجازی باشد. اما یک‌سری ملاحظات وجود دارد که برگزاری حضوری این نمایشگاه را توجیه‌پذیر می‌کند. درحال حاضر تمام اصناف فعال‌اند و نمایشگاه هم برگزار می‌کنند ولی تمام انتقادها و مخالفت‌ها معطوف به گردشگری و سفر است. درحالی که ما اعتقاد داریم سفر هوشمندانه می‌تواند ایمن باشد و به مراتب کم‌خطرتر از سفرهای انبوه و شخصی است. این نمایشگاه فرصتی است برای تبلیغ سفر ایمن و هوشمند. مردم باید به این نوع سفر بیشتر اشراف داشته باشند. از طرفی ستاد ملی کرونا بعد از یک سال به این نتیجه رسیده که سفر را با رعایت پروتکل‌ها می‌توان برقرار کرد برای همین هم با انجام سفرهای نوروزی با تعیین شرایطی موافقت کرده است.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران قرار است از پنجم تا هشتم اسفندماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود. خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و مجری اصلی این نمایشگاه گفته است: مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده و بخش حضوری این رویداد با نظارت و رعایت کامل پروتکل‌های اجتماعی و دستوالعمل‌های لازم برگزار می‌شود. همچنین امکان انعطاف در برگزاری نمایشگاه لحاظ شده است تا در صورت وقوع شرایط فوق‌العاده تمرکز اصلی بر بخش مجازی باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *