اخبار داغ

ضعف نظامی عربستان تا معرفی به عنوان جنایتکار

تجاوز ۶ ساله عربستان سعودی به یمن با نکات و عبرتهایی مواجه بوده است که آشکار شدن ضعف نظامی سعودیها تا معرفی آنها به عنوان جنایتکار جنگی از جمله این موارد است. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، اگرچه این تصور و گمان وجود دارد که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پایان جنگ یمن […]

اشتراک گذاری
26 بهمن 1399
125 بازدید
کد مطلب : 26989

تجاوز ۶ ساله عربستان سعودی به یمن با نکات و عبرتهایی مواجه بوده است که آشکار شدن ضعف نظامی سعودیها تا معرفی آنها به عنوان جنایتکار جنگی از جمله این موارد است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، اگرچه این تصور و گمان وجود دارد که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پایان جنگ یمن تلاش می کند اما واقعیت چیز دیگری است. جنگ یمن در دوران باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آغاز شد. سوئدی‌ها نامه حمله به یمن را طوفان قاطعیت گذاشته بودند با تصور اینکه در همان هفته های آغازین تکلیف یمن را یکسره خواهند کرد.

این در حالی است که بودجه نظامی سالانه عربستان به ۷۰ میلیارد دلار می رسد که در رده بندی جهانی بعد از آمریکا و چین قرار دارد و حتی از دولت‌هایی مانند روسیه نه فرانسه و انگلیس نیز جلوتر است. بودجه نظامی عربستان سعودی در مقایسه با درآمد داخلی در این کشور بیشترین میزان بودجه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

همین بودجه نظامی هنگفت کافیست تا از عربستان یک قدرت نظامی شگفت انگیز در خاورمیانه ایجاد کند. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که عربستان سعودی با وجود این بودجه هنگفت نظامی و حمایت های سیاسی غرب خواستار مشارکت طرف سوم و کشورهای دیگر در حمله به یمن شد.

خلبان‌های اجاره‌ای به طور کلی یک ارتش وارداتی از کشورهای دیگر، سعودی ها را در این کشتار و ویرانی بی‌سابقه همراهی کردند اما نتیجه آن گونه که خواست سوئدیها بود پیش نرفت. چندین بار حتی در زمان ترامپ آن‌ها خواستار میانجیگری برخی کشورها برای خروج آبرومندانه از یمن شدند.

شرایط سیاسی داخلی عربستان نیز به گونه‌ای بود که ریاض تحمل یک فشار خارجی بیرونی را نداشت به ویژه اینکه با رفتن ترامپ کار برای بن سلمان سخت‌تر شد. اگرچه رابطه عربستان و آمریکا بر اساس نفت در برابر امنیت تعریف شده است و ارتباطی به روسای جمهور آمریکا ندارد اما باید گفت که عربستان در زمان ترامپ دچار یک اشتباه راهبردی شد و آن این بود که تضمین و پایداری سیاسی خود را نه دولت آمریکا بلکه به یک شخص خاص یعنی ترامپ وابسته کرد.

طبیعی است که آمدن یک رییس جمهور جدید شرایط سختی را برای کشور رقم می‌زند به ویژه اینکه در زمان ترامپ فرآیند انتقال قدرت در عربستان تغییر کرد. ملک سلمان در زمان ترامپ با دادن امتیازات اقتصادی و دلارهای نفتی توانست پادشاهی را به بن سلمان منتقل کند کاری که با توجه به قدرت شاهزاده های سعودی و نیز وضعیت سنتی و هویت در داخل بدون ترامپ غیر ممکن بود.

اکنون یک رئیس جمهور جدید بر سر کار آمده است رئیس جمهوری که خواهان پایان جنگ یمن و تحریم عربستان است و دائماً در رسانه ها از این نکته یاد می شود اما نباید فراموش کرد که بایدن به دنبال پایان جنگ یمن نیست اگرچه پایان جنگ یمن می تواند یک برگه برای استفاده بیشتر بایدن از عربستان سعودی باشد چرا که بایدن به دنبال کسب امتیازات بیشتر است.

عبرت ها ی جنگ یمن

اما مهم ترین نکاتی که در جنگ یمن می‌توان از آن به عنوان یک عبرت سیاسی و تجربه نظامی اشاره کرد این است که بن سلمان و کسانی که به دنبال بازیابی تاثیرگذاری در تحولات منطقه و بازیابی توان تعمیر و قواعد بازی بودند در این باره شکست خوردند.

نکته دوم اینکه بودجه ۷۰ میلیارد دلاری سالانه عربستان سعودی و ارتش اجاره‌ای از کشورهای دیگر نتوانست در برابر یک گروه انقلابی بدون حمایت سیاسی و نظامی که در محاصره کامل قرار داشت برتری یابد. کشتار یمن ادعای کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه و آلمان که بیشترین میزان فروش سلاح را به عربستان سعودی برای کشتار مردم داشتند آشکار کرد.

نکته سوم ضعف نظامی عربستان سعودی است و خود سعودی ها گمان نمی کردند با این حجم بودجه نظامی و خرید سلاح در برابر یک کشور فقیر بدون زیرساخت‌های مهم هم شکست بخورند. از همه مهمتر اینکه عربستان سعودی و امارات در برابر ساختار جهانی و حتی عربی به عنوان یک جنایتکار جنگی معرفی شدند.

منبع : مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *