اخبار داغ

بن سلمان همچنان در انتظار تماس بایدن

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، صحبت های شب گذشته سخنگوی کاخ سفید در خصوص عدم تمایل جو بایدن برای صحبت با ولیعهد عربستان سعودی نشان می دهد که واشنگتن دام بزرگتری را برای بن سلمان پهن کرده است. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که واشنگتن برنامه‌ای برای […]

اشتراک گذاری
25 بهمن 1399
93 بازدید
کد مطلب : 26674

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، صحبت های شب گذشته سخنگوی کاخ سفید در خصوص عدم تمایل جو بایدن برای صحبت با ولیعهد عربستان سعودی نشان می دهد که واشنگتن دام بزرگتری را برای بن سلمان پهن کرده است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که واشنگتن برنامه‌ای برای گفتگوی تلفنی با عربستان و ولیعهد سعودی ندارد.

وی افزود: این مشخص است که دولت جدید آمریکا در عرصه سیاست خارجی خود با عربستان سعودی تجدید نظر کرده است.

البته علاوه بر بن سلمان، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز همچنان در انتظار تماس بایدن است.

در همین رابطه «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صحبت خواهد کرد.

با این حال سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، هنوز تاریخ و زمان چنین تماسی مشخص نیست.

حقوق بشر و یمن بهانه های بایدن

پیشتر جن ساکی از پاسخ به سؤالی درباره اینکه دولت آمریکا، عربستان را به دلیل قتل جمال خاشقی به دست عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول تحریم می‌کند یا نه، طفره رفته بود.

روزنامه «هرالد تریبون» نیز روز جمعه با انتشار مقاله‌ای درباره روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن نوشته بود که که واشنگتن به شدت مخالف پرونده حقوق بشری ریاض و همچنین جنگ نیابتی در یمن است.

البته امتناع بایدن از گفتگو با بن سلمان قطعاً بخاطر ناراحتی وی از جنگ یمن و یا قتل خاشقجی و وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی نیست بلکه وی درصدد است تا با بهانه قرار دادن این موارد هزینه همراهی واشنگتن با ریاض را برای بن سلمان بالا ببرد در نتیجه بعید نیست که عربستان با عقد قراردادهای جدید همچنان ایالات متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی در کنار خود داشته باشد.

در همین رابطه چندی قبل آسوشیتدپرس در گزارشی از تصمیم آمریکا برای ایجاد حداقل یک پایگاه نظامی جدید در عربستان سعودی با توجه به وضعیت منطقه و تامین امنیت ریاض خبر داده بود.

نکته مهم در این رابطه آن است که دولت قبلی آمریکا برای کسب درآمد از عربستان پروژه فروش سلاح را به اجرا گذاشته بود و دولت فعلی آمریکا برای رسیدن به دلارهای سعودی طرح ایجاد پایگاه نظامی را مطرح کرده است.

امتناع بایدن از گفتگو با بن سلمان قطعاً بخاطر ناراحتی وی از جنگ یمن و یا قتل خاشقجی و وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی نیست بلکه وی درصدد است تا با بهانه قرار دادن این موارد هزینه همراهی واشنگتن با ریاض را برای بن سلمان بالا ببرد

علاوه بر این موضوع هر دو دولت سابق و فعلی آمریکا برای خام کردن سعودی‌ها، پروژه‌های خود را با شعار ایران هراسی به آنها ارائه کرده‌اند.

اما از سوی دیگر مجله خبری فارین پالیسی در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با فشارهای زیادی برای لغو دائم معاملات تسلیحاتی منعقد شده با عربستان و امارات مواجه است.

طبق نوشته این مجله، نخستین اقدام بایدن در سیاست خارجه آمریکا ۱۸۰ درجه روابط با عربستان را تغییر داد و وی حمایت نظامی از ریاض در یمن را متوقف و معاملات تسلیحاتی با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

فارین پالیسی همچنین آورده است: گروه‌های جریان پیشرو حزب دموکرات آمریکا از این اقدامات استقبال کردند، اما آنها را کافی نمی دانند و ۴۰ گروه و شمار قابل توجهی از افراد سرشناس در این جریان از بایدن خواسته‌اند که معاملات تسلیحاتی میلیاردها دلاری با عربستان و امارات را برای همیشه لغو بکند.

این مجله در ادامه نوشت: نامه‌ای به بایدن ارسال شده است و در آن آمده است؛ حزب پیشرو که به بایدن برای رسیدن به کاخ سفید کمک کرد فشارها بر دولت وی را افزایش داده تا از برخی اهداف در سیاست خارجه به ویژه روابط واشنگتن با عربستان و امارات حمایت کند.

در این نامه از بایدن خواسته شده است که ۲۸ معامله تسلیحاتی امضا شده با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ارزش ۳۶.۵ میلیارد دلار ازجمله فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات و بمب‌ها به عربستان را لغو کند.

با این وجود آنچه مشخص است جنگ یمن با حمایت کشورهای غربی بویژه آمریکا که در آن زمان «باراک اوباما» و جو بایدن شخصیت های اول و دوم آن بودند از عربستان آغاز شد و با همراهی دونالد ترامپ با اقدامات بن سلمان ادامه یافت؛ اکنون بایدن برای بهبود چهره آمریکا و به ظاهر با ادامه جنگ یمن مخالفت می کند اما مطمئناً بدنبال روشی جدید برای دوشیدن عربستان و تداوم بخشیدن به روابط پرسود واشنگتن با ریاض است.

منبع : مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *