اخبار داغ

اولین فاز واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، و به نقل از خبرگزاری مهر، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صبح سه شنبه در آئین بهره برداری از نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل اظهار کرد: فاز اول واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان استان اردبیل با افزوده شدن ۱۶۰ مگاوات […]

اشتراک گذاری
21 بهمن 1399
156 بازدید
کد مطلب : 25821

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، و به نقل از خبرگزاری مهر، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صبح سه شنبه در آئین بهره برداری از نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل اظهار کرد: فاز اول واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان استان اردبیل با افزوده شدن ۱۶۰ مگاوات ظرفیت جدید و با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که خوشبختانه این نیروگاه جزو نیروگاه‌های ملی است که توسط مهندسین داخلی ساخته و طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان ۶ واحد گازی با ظرفیت ۹۶۰ مگاوات دارد، افزود: امروز در ادامه افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو ۱۶۰ مگاوات دیگر نیز به مجموع ظرفیت این نیروگاه افزوده شد که واحد بخار این نیروگاه ششمین واحد محیط زیستی افتتاح شده در سال جاری است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در حال‌حاضر در کشور ۳۰ هزار مگاوات واحدهای سیکل ترکیبی احداث شده است که هر واحد آن در سال حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز را صرفه‌جویی می‌کند و عملاً این ۳۰ هزار مگاوات معادل حدود ۱۵.۶ میلیارد مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده در سال است.

حائری این میزان را رقم قابل ملاحظه‌ای دانست و گفت: یکی از افتخارات ما در کشور این است که در جدول جهانی جز کشورهایی هستیم که سوخت نیروگاه‌های ما به میزان زیادی از گاز است که یک سوخت پاک محسوب می‌شود، یعنی ما در این رده‌بندی جهانی بعد از ایالات متحده، روسیه و ژاپن کشور چهارم هستیم.

وی ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور را از سوخت گاز عنوان و تصریح کرد: این مهم در دولت فعلی یک گام مثبت به حساب می‌آید که به حول الهی و به برکت انقلاب در مجموع امروز نیروگاه حرارتی ما بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده که این میزان تا پایان دولت به ۲۰ هزار مگاوات هم خواهد رسید.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه امروز در برهه‌ای از زمان واقع شدیم که کشور ما به لحاظ توان ملی و جهانی به موقعیت مطلوبی دست یافته به گونه‌ای که در حوزه نیرو ما جز کشورهایی هستیم که حرف‌های زیادی برای گفتن و توان زیادی برای نمایش داریم، به طوری که امروز به سبب برخورداری از دانش جهانی و مهندسین متبحر برق تولید شده علاوه بر تأمین نیازهای بخش صنعت و کشاورزی توان صادرات را نیز دارد.

حائری همچنین اظهار کرد: هم‌اکنون نیروگاه‌های ما در مسیر پویایی و تحقق اقتصاد مقاومتی به سمتی در حال حرکت هستند که بدون استفاده از سوخت بتوانند چرخه نیروی کشور را فعال و پویا نگه دارند و این یک موفقیت والا و افتخار در سایه انقلاب بزرگ اسلامی است.

وی گفت: استان اردبیل ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی و صنعت دارد که نمی‌توان از پتانسیل نیروهای انسانی و طبیعی این استان نیز غافل ماند، که نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان به عنوان یکی از نیروگاه‌های ملی در مدار کشور یک فرصت مغتنم برای بهبود وضعیت کنونی کشور به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *