اخبار داغ

مجوز ساخت صنایع پتروشیمی در جزیره قشم صادر شد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “جزیره قشم، استعداد تبدیل به هاب پتروشیمی را دارد”، گفت: مجوز ساخت صنایع پتروشیمی در بزرگترین جزیره خلیج فارس صادر شد. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صدور مجوزهای جدید ساخت و اجرای طرح تکمیل زنجیره ارزش متان در قالب GTPP و […]

اشتراک گذاری
18 بهمن 1399
135 بازدید
کد مطلب : 25068

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “جزیره قشم، استعداد تبدیل به هاب پتروشیمی را دارد”، گفت: مجوز ساخت صنایع پتروشیمی در بزرگترین جزیره خلیج فارس صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صدور مجوزهای جدید ساخت و اجرای طرح تکمیل زنجیره ارزش متان در قالب GTPP و GTPX برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جزیره قشم خبر داد و گفت: با توجه به دسترسی خوراک، وجود سواحل و آب کافی، موقعیت جغرافیایی و نزدیک‌تر بودن به بازارهای صادراتی، این جزیره پتاسیل تبدیل به کانون جدید توسعه صنعت پتروشیمی را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای توسعه صنعت پتروشیمی در قالب جهش سوم، طرح‌های راهبردی و پیشران، افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و تکمیل زنجیره پروپیلن در کشور است، گفت: بر این اساس، تاکنون مجوزهای مختلفی با هدف تکمیل زنجیره ارزش متان به متانول، الفین‌ها و پرویپلن صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات زنجیره پروپیلن، نگاه به توسعه صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه در سواحل و جزایر جنوب کشور است، تصریح کرد: در این راستا، سواحل جزایر و آب‌های خلیج فارس و دریای عمان از پتانسیل بالایی برای توسعه صنعت پتروشیمی برخوردار بوده و تاکنون مجوزهایی برای ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در قشم، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، جاسک و مکران (چابهار) صادر شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به موقعیت استثنایی جزیره قشم برای تبدیل به یکی از کانون‌های ساخت، توسعه، تولید و صادرات انواع محصولات پتروشیمی، تاکید کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی در خلیج فارس و تنگه هرمز، دسترسی به آب‌های آزاد، معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و … قشم از توان و ظرفیت‌های جغرافیایی، اقتصادی و منطقه ای برای تبدیل به کانون جدید پتروشیمی کشور برخوردار است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه وزارت نفت برای ساخت انشعابی از خط لوله هفتم سراسری گاز به جزیره قشم، تاکید کرد: با بهره برداری از این خط لوله و اتصال قشم به شبکه سراسری گاز، ظرفیت بالقوه‌ای برای تکمیل زنجیره ارزش متان در این جزیره به متانول، الفین‌ها، پلی‌الفین‌ها، پروپیلن، پلی پروپیلن و سایر محصولات پلیمری و پتروشیمی وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه تاکنون چند مجوز برای احداث طرح‌های زنجیره ارزش GTPP و GTPX برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و غیر دولتی در جزیره قشم صادر شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به دسترسی خوراک، وجود سواحل و تامین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی، موقعیت جغرافیایی و نزدیک تر بودن به بازارهای صادراتی، این جزیره از توان میزبانی مجتمع‌های پتروشیمی با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش و صادرات محور برخوردار است.

گفتنی است، سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *