اخبار داغ

بکارگیری فیلترهایی خاص در ماسک‌ها به کمک یک شرکت دانش بنیان

شیوع کروناویروس یک حقیقت را به همه ما یادآوری کرد که سلامت هوایی که تنفس می‌کنیم تاحد زیادی می‌تواند در حیات ما نقش‌آفرین و سرنوشت‌ساز باشد. وجود آلاینده‌های محیطی ناشی از صنایع، خودروها و مصارف خانگی از یک سو و آلودگی‌های میکروبی و ویروسی از سویی دیگر، دو عاملی هستند که در تهدید سلامت هوای ما تاثیر […]

اشتراک گذاری
17 بهمن 1399
47 بازدید
کد مطلب : 24710

شیوع کروناویروس یک حقیقت را به همه ما یادآوری کرد که سلامت هوایی که تنفس می‌کنیم تاحد زیادی می‌تواند در حیات ما نقش‌آفرین و سرنوشت‌ساز باشد. وجود آلاینده‌های محیطی ناشی از صنایع، خودروها و مصارف خانگی از یک سو و آلودگی‌های میکروبی و ویروسی از سویی دیگر، دو عاملی هستند که در تهدید سلامت هوای ما تاثیر می‌گذارند. 

به گزارش تجهیز نیوز و به نقل از ایسنا،‌ راهبردهای گوناگونی برای جلوگیری از انتشار ریز آلاینده‌ها در محیط و همچنین جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها ارائه شده است که فناوری فیلتراسیون به عنوان راهکاری اثربخش و کارآمد در این عرصه عمل می‌کند. فیلترها در ابعاد و کاربردهای گوناگون، به کمک آمده‌اند تا هوای تنفس سالم‌تری در اختیار جامعه قرار بگیرد.

با توجه به وسعت دامنه کاربرد سیستم‌های فیلتراسیون، کیفیت مواد اولیه مطابق با استانداردهای تولید، کیفیت‌سنجی و کارایی فیلترها و تلاش در راستای ارتقای کیفیت فیلتراسیون بسیار مهم است.

فناوری نانو و زیست‌فناوری نیز  به صنعت فیلتراسیون راه یافته‌اند تا فیلترهای نانویی و آنتی‌باکتریال، کارکرد و اثربخشی بالاتری را ارائه ‌دهند. نانوفیلتراسیون به تازگی به عنوان روشی تازه برای جدا کردن ذره‌ها از هوا یا مایعات به کار می‌رود.

اما کیفیت‌سنجی و ارزیابی کارآمدی فیلترها از فیلترهای آب و روغن و هوا از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است. کاری که انجام آن، نیازمند فناوری‌هایی به پیچیدگی و پیشرفتگی تجهیزات تولید همین فیلترها است.

ارزیابی‌هایی چون اندازه گیری تحمل چرخه دمایی، مقاومت در برابر ارتعاشات، فشار هیدروستاتیکی، راندمان و افت فشار انواع فیلتر های آب، روغن، هوا و ماسک تنها بخشی از معیارها و مؤلفه‌هایی است که باید به دقت اندازه‌گیری شود تا میزان کارآمدی و کیفیت ماسک‌ها روشن شود.

بر همین اساس، یک شرکت دانش بنیان، توجه و تمرکز خود را بر روی کیفیت‌سنجی و ارزیابی کارایی انواع ماسک‌ها و تجهیزات فیلتراسیون قرار داده است.

همچنین، بخش قابل توجهی از تجهیزاتی که امکان واردات آن نبود یا مشابه خارجی نداشت، با تلاش فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد و در حال حاضر، تجهیزات مختلف و متنوعی مانند دستگاه آزمون چرخه حرارتی، میکروسکوپ نوری، ترازوی دیجیتال، سنجشگر مقاومت پارگی، سنجشگر مقاومت به ترکیدگی و بسیاری دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته‌ای که در تولید فیلترهای با کیفیت نقش‌آفرینی می‌کنند به یاری پژوهشگران آمدند.

یکی دیگر از توانمندی‌هایی که اکنون در داخل کشور توانمند هستیم، شناسایی مدیای به کار رفته در نوع خاصی از فیلترها است. بسیاری از صنایع از جمله خودروسازان نیازمند تولید بومی از نوع خاصی از فیلترها هستند که در این مجموعه فناور، به دقت سنجش و شناسایی می‌شود و با روش‌های گوناگونی چون مهندسی معکوس، شناسایی شده و زمینه برای تولید آن‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ همچنین در ایام شیوع کروناویروس، ماسک‌ها به نخستین موضوع و دغدغه برای حفظ سلامت جامعه تبدیل شده‌اند که کیفیت مواد اولیه و فناوری ساخت این ماسک‌ها در اثرمندی و کارآمدی تأثیری اجتناب‌ناپذیر دارد. بر همین اساس از روزهای اولیه شیوع کووید-۱۹، برای سنجش کیفیت ماسک‌های تولیدی، اقدامات و روش‌های متعددی برای این موضوع مهم پیاده سازی شد. روش‌هایی که ضمن کمک به تولیدکنندگان حوزه سلامت، زمینه را برای کمک به ایستادگی و کمک به حفظ سلامت جامعه در این روزهای دشوار، فراهم کرده است.

منبع: ایسنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *