اخبار داغ

بیانیه وزارت خارجه عراق درباره گفتگوهای عمیق فواد حسین با مقامات ایرانی

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای جزئیات سفر هیئت عراقی به تهران و گفتگو میان فواد حسین با مقامات بلندپایه ایرانی را شرح داد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای جزئیات گفتگوهای  «فواد حسین» وزیر امور خارجه این کشور با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. […]

اشتراک گذاری
16 بهمن 1399
97 بازدید
کد مطلب : 24557

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای جزئیات سفر هیئت عراقی به تهران و گفتگو میان فواد حسین با مقامات بلندپایه ایرانی را شرح داد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای جزئیات گفتگوهای  «فواد حسین» وزیر امور خارجه این کشور با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، فواد حسین در جریان سفر خود به تهران در راس هیئتی متشکل از «رائد جوحی» مدیر دفتر نخست وزیر، «سالم الچلبی» مدیر بانک تجارت و «احسان العوادی» رئیس بخش کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه و چند تن از دیپلمات ها با مقامات ارشد ایران دیدار کرد.

طبق این بیانیه فواد حسین گفتگوهایی با مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران داشت و در این راستا با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، فواد حسین گفتگوهای عمیقی با مقامات ارشد ایران داشت که چندین پرونده مربوط به روابط دوجانبه و همچنین بخش امنیتی و مبارزه با تروریسم و نیز اقتصاد و انرژی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه نیز از جمله محورهای گفتگو میان این این طرف‌ها بود.

طبق بیانیه مذکور وزیر خارجه عراق در دیدار با حسن روحانی در خصوص روند روابط ایران و عراق و همچنین راهکارهای حمایت از آن در سطوح مختلف و از بین بردن موانعی که مقابل منافع مشترک دو طرف قرار دارد بحث و گفتگو کرد. دو طرف همچنین درباره روابط اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله انرژی برق و بخش های تجاری و بانکی و چگونگی از بین بردن موانع در معاملات بانکی صحبت کردند.

وزارت خارجه عراق خاطرنشان کرد، حسین همچنین درباره مذاکرات استراتژیک بغداد با واشنگتن و این که عراق در این روند برای تحقق منافع مورد نظر خود به شکلی که نتیجه آن تعادل و ثبات برای منطقه باشد تلاش می‌کند اشاره کرد و به تشریح تاثیر چند دور قبلی مذاکرات و بازتاب آن در کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق پرداخت.

در این بیانیه همچنین آمده است فواد حسین در دیدار خود با رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که عراق دارای توازنی است که به این کشور امکان می‌دهد تا نقش های محوری خود را در راستای منافع بسیاری از کشورهای همسایه ایفا کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق وزیر امور خارجه این کشور در گفتگو با محمد جواد ظریف درباره اتصال شبکه ریلی میان ایران و عراق و اهمیت استراتژیک آن در تقویت بخش حمل و نقل اشاره و اعلام کرد اقدامات جدی در این زمینه از جانب دو طرف اتخاذ شده است. حسین همچنین روندی را که دولت عراق در مذاکرات استراتژیک خود با آمریکا دنبال می کند برای وزیر خارجه ایران تشریح کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین در دیدار با ظریف اظهار داشت که مشارکت میان عراق و آمریکا شامل چندین سطح بوده و محدود به بخش نظامی نیست. همچنین تعداد نیروهای آمریکایی پیش از آن ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بود که بعد از انجام ۲ دور مذاکرات این تعداد به کمتر از ۲۵۰۰ نفر رسیده است. علاوه بر آن بغداد مصمم به رفع موانعی که مانع فعالیت مشترک با ایران می‌شود به ویژه در زمینه نتایج جلسات کمیسیون مشترک عراق و ایران و اجرای توافق ها میان دو طرف است.

در این بیانیه همچنین به دیدار وزیر خارجه عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اشاره شده است. بر این اساس فواد حسین در دیدار با علی شمخانی بر اهمیت هماهنگی پایدار در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرده و به بارزترین چالش‌های منطقه و نیز تعهد به ۲ اصل گفتگو و رویکرد باز درباره ابتکار عمل هایی که موجب تقویت حضور همه طرف‌ها شده و نیز به اصول حسن همجواری و تبادل منافع مشترک کمک می‌کند، اشاره کرد.

در بیانیه مذکور آمده است وزیر خارجه عراق در دیدار با علی شمخانی تاکید کرد که روابط مثبت عراق موجب می شود تا این کشور قادر به ایفای نقشی مهم در تقویت امنیت و ثبات منطقه باشد و در تکیه کردن به گزینه های جدیدی که تاثیر مثبتی بر ملت‌های منطقه خواهد گذاشت کمک کند.

در پایان این بیانیه به دیدار وزیر خارجه عراق با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اشاره شده است. بر این اساس فواد حسین در دیدار با محمد باقر قالیباف پیام دعوت «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق از قالیباف جهت سفر به عراق را به وی منتقل کرده و درباره روابط میان ایران و عراق و چالش های منطقه با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بحث و گفتگو کرد.

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *