اخبار داغ

ویروس کرونا هر دو هفته یکبار جهش دارد/خیالمان از بابت واکسن ساخت ایران و کوبا جمع است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، و به نقل از خبرگزاری ایلنا آمیتیس رمضانی دبیر انجمن عفونی کشور با اشاره به جهش های ویروس کرونا گفت:ویروس کرونا، جزو ویروس‌هایی است که مدام در حال جهش است و هر دو هفته یک بار جهش پیدا می‌کند که بعضی از این جهش‌ها مهم نیست، اما بعضی دیگر […]

اشتراک گذاری
13 بهمن 1399
48 بازدید
کد مطلب : 23680

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، و به نقل از خبرگزاری ایلنا آمیتیس رمضانی دبیر انجمن عفونی کشور با اشاره به جهش های ویروس کرونا گفت:ویروس کرونا، جزو ویروس‌هایی است که مدام در حال جهش است و هر دو هفته یک بار جهش پیدا می‌کند که بعضی از این جهش‌ها مهم نیست، اما بعضی دیگر مثل جهش ویروس انگلیسی قابل اهمیت است. بعضی از این جهش‌ها باعث حذف بخش‌هایی از ژن و ایجاد تغییراتی در پروتئین می‌شود که ممکن است، این تغییر از نظر بالینی اهمیت داشته باشد و سبب شدت یا تضعیف ویروس کرونا شود.

وی با اشاره به ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی، ادامه داد: به هرحال در خصوص سویه جدید انگلیسی با توجه به اینکه تعداد بیماران بسیار زیاد و سرایت بالا است، قطعا میزان مرگ ومیر بیماران نیز بیشتر است که ارتباطی به این ندارد که این سویه جدی‌تر و خطرناک تر است، در بخشی از پروتئین تغییراتی ایجاد شده که سرایت را افزایش داده و ویروس راحت‌تر بر روی سلول‌های بدن می‌نشیند، بنابراین راحت‌تر منتقل می‌شود و سرعت انتقالش بیشتر می‌شود.

رمضانی بیان کرد: بنابراین چنین جهشی تعداد بیماران‌ را بالا می‌برد که قطعا تعداد موارد بستری هم زیاد خواهد شد، اما این ویروس کشنده‌تر نیست. 

وی گفت: بعضی جهش‌های این ویروس در ناحیه‌ اسپایک ویروس یعنی در بخش پروتئینی است که اصل ماجرا همانجا است، جایی که تمام واکسن‌ها و داروها برای مقابله با آن تهیه می‌شود، بنابراین ابتدا این جهش، سبب نگرانی فرار از واکسن شد، ولی مطالعات نشان داد، خوشبختانه واکسن بر روی این سویه انگلیسی موثر است.

وی افزود: نگرانی دیگر در رابطه با اثر واکسن بود که نکند تاثیر آن تغییر کند و کاهش یابد، اما طبق بررسی‌هایی که تا الان شده این ویروس جهش یافته، فرار از واکسن نداشته و واکسن روی آن اثر داشته است، فقط یک مقدار نگرانی از ویروس آفریقایی وجود دارد که نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

رمضانی در مورد تطبیق این ویروس با شرایط و خطر عوارضی مانند مرگ متعاقب کرونا، گفت: وقتی ویروس کرونا در این حد بالا گردش داشته باشد، خودش را تغییر می‌دهد و جهش‌های بیشتری پیدا می‌کند و خود را با شرایط تطبیق می‌دهد و جهش‌هایی می‌کند تا راحت‌تر به بدن بنشیند و آسیب بزند. هر چه گردش ویروس در جامعه بیشتر باشد، میزان جهش‌ها نیز بیشتر خواهد بود. 

وی در رابطه با واکسن مشترک ایران و کوبا، گفت: با بعضی واکسن‌های بر پایه پروتئین، سال‌ها است که آشنایی خوبی داریم و خیال ما از بابت این واکسن‌ها جمع است، مثل واکسن مشترک بین ایران و کوبا که بر پایه پروتئین است هم از این جهت که این تکنولوژی قبلا مورد استفاده قرار گرفته و هم در مطالعات قبلی نشان داده شده که عوارض کمی دارد.

دبیر انجمن عفونی کشور در پایان گفت: طبق بررسی‌ها، ۸۵ درصد افراد بهبود یافته از کرونا تا ۵ ماه در خطر ابتلای مجدد نیستند، اما با احتمال کم ممکن است دوباره عفونت را خفیف بگیرند و علامتی نداشته باشند و بصورت ناقل باشند بنابراین حتی بعد از بهبودی از کرونا هم باید از شیوه نامه‌های بهداشتی پیروی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *