اخبار داغ

حضور اکثریت مردم در انتخابات منشور ۱۲ بهمن امام را محقق می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در مراسم تجدید میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره) در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: خداوند متعال را شاکریم که برای هشتمین نوبت در هشتمین سال دولت تدبیر و امید در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی موفق شدیم تا حرم […]

اشتراک گذاری
13 بهمن 1399
83 بازدید
کد مطلب : 23539

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در مراسم تجدید میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره) در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: خداوند متعال را شاکریم که برای هشتمین نوبت در هشتمین سال دولت تدبیر و امید در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی موفق شدیم تا حرم امام خمینی (ره) را زیارت کنیم.

وی افزود: البته به دلیل اینکه این ایام مصادف است با میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام (ص) و همچنین سالروز ولادت امام (ره)، رنگ و بوی دیگری دهه فجر امسال دارد. امام بزرگوار ما در طول نهضت و انقلاب اسلامی، درس‌ها و راه‌های ارزشمندی را به ما و جامعه ایران و جامعه اسلامی آموخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در اکثر نهضت‌ها و انقلاب‌ها معمولاً رهبران یا بر احزاب سیاسی یا بر قدرت نظامی تکیه می‌کنند، اظهار داشت: قدرت نظامی چریکی را تشکیل می‌دهند یا اینکه با قدرت‌های خارجی نوعی تماس برقرار می‌کنند تا بتوانند به موفقیت و پیروزی برسند. امام هیچیک از این راه‌ها را برنگزید و انتخاب نکرد، امام آن قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و آنچه تلاش می‌کرد اینکه اذهان و افکار مردم برای آن مسیر و راهی که برای انقلاب انتخاب کرده بود، اقناع شود.

روحانی تاکید کرد: امام از سال‌ها پیش به خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز خواهد شد و او قدرت نرم را برگزیده بود. خود ۱۲ بهمن ۵۷ نشان داد که امام در مسیر راه خود چگونه پیروز شد.

وی تصریح کرد: روز ۱۲ بهمن روزی بود که امام سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشید. روز دوازدهم، بی تردید «یوم‌الخمینی» بود. حالا اگر مردم در روز عاشورا تظاهرات کردند هم عشق به امام حسین (ع) و هم عشق به راه و مسیر امام آنها را به خیابان کشاند، اگر در روز اربعین مردم به عشق شهدای کربلا و انقلاب اسلامی به خیابان‌ها آمده‌اند، اما ۱۲ بهمن نه تاسوعا، عاشورا و اربعین بود. آن روز ویژه امام بود. یعنی همه مردم آمدند به استقبال راهبری که حداقل ۱۴ سال در انتظار چنین روزی بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هرکسی را گرفتند، زندان بردند و تبعید کردند، همان رژیم زندان و تبعید را پایان داد اما امام نگذاشت آن قدرت جباری که او را تبعید کرده بود، او را برگرداند. امام آنها را اول بیرون ریخت و سپس برای آمدن پیروزمندانه خودش به کشور زمینه را مهیا کرد.

روحانی گفت: آن استقبالی عظیمی که از مهرآباد تا بهشت زهرا (س) انجام گرفت، نشان داد که امام دارای چه محبوبیت و نفوذی در میان مردم است. من می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که ۱۲ بهمن اولین نطق امام در ایران بعد از ۱۴ سال بود. آخرین نطق امام به سال ۴۳ مربوط می‌شود که راجع به کاپیتولاسیون صحبت کرد و سپس امام تبعید شد. دیگر سخنان امام و اعلامیه‌های ایشان، یا در نجف یا در پاریس بود. این اولین بار بود که بعد از ۱۴ سال، امام دو مرتبه در این سرزمین با ملت خودش و جهانیان حرف زد.

وی با بیان اینکه نطق امام در روز ۱۲ بهمن، منشور جمهوریت و اسلامیت ماست، گفت: آن نطق به عنوان پایه و اساس نظام ما محسوب می‌شود و ما تا زمانی که با کلام امام (ره) و منطق ایشان در ۱۲ بهمن ۵۷ در تماس هستیم و در کنار آن قرار داریم و مجری آن هستیم، همچنان پیروز خواهیم بود.

روحانی افزود: در بحث‌های سیاسی از امام نجف صحبت می‌شود که راجع به ولایت فقیه سخن گفته‌اند، از امام پاریس بحث می‌شود که آنجا جمهوریت را مطرح کردند، من می‌خواهم از امام تهران، از امام ایران صحبت کنم. نطقی که امام در کنار مرقد پاک شهیدان این سرزمین ایراد کرد و امام ارواح شهدا و همه ملت ایران و جهان را به گواه گرفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: او در آن نطق تنها از مشروعیت دینی حرف نزد بلکه از مقبولیت و رای مردم و حتی از عقلانیت و معقولیت هم حرف زد. او گفت رژیم سلطنت رژیم عقلانی نیست و هیچ عقلی این مسئله را نمی‌پذیرد. ممکن است یک فردی، یک زمانی با کودتا یا بر فرض رأی یا بر بر فرض رأی آزاد روی کار آمده باشد. کاری که ۵۰ سال یا ۷۰ سال پیش انجام گرفته است چه ربطی به ما دارد؟

روحانی تاکید کرد: امام به صراحت گفت پدران ما اولیای ما نیستند و ما باید به آن دولت و نظامی که می‌خواهیم برگزینیم، رأی دهیم. او از آراء مردم سخن گفت، او از خردورزی و عقلانیت سخن گفت، او از مشروعیت و اسلام سخن گفت و با این دلایل محکم مسیر و راه انقلاب آینده را برای ما مشخص کرد.

وی تاکید کرد: امام در همان ۱۲ بهمن ۵۷ به ما گفت نظامی از دیدگاه او مشروعیت دارد که آن نظام عقلانی و مورد رای و نظر مردم و در چهارچوب اساس و موازین اسلام باشد. راه و مسیر همان راهی است که آن روز او برای ما انتخاب کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حتی دولتی که گفت من تعیین می‌کنم، امام گفت من دولت تعیین می‌کنم، به خاطر اینکه مردم به من اعتماد دارند و به واسطه اینکه مردم به من اعتماد کردند من دولت تعیین می‌کنم، این سخن مهمی در اجتهاد شیعه بود، این سخن مهمی در فقه سیاسی اسلام و تشیع بود، او تنها به ولایت شرعی خودش اتکا نکرد بلکه اتکا کرد به اینکه چون مردم من را قبول دارند، من با اتکا به نظر و رأی مردم و پشتوانه آنها دولت تعیین می‌کنم.

روحانی اظهار کرد: بنابراین امام مسیر را به خوبی برای ما مشخص کرد. راه امام راهی است که می‌تواند باعث بقای این نظامی شود که او بنیانگذارش بود. راه امام تنها به این نیست که کلمات امام را بخوانیم. تکرار کنیم، گرچه آن کلمات و جملات برای ما هدایتگر است اما مهم اجتهاد در کلام امام است.

وی ادامه داد: اگر ما امروز فهمیدیم که اگر امام در جمع ما بود چه چیزی می‌گفت، اگر ما از کلمات و راه امام استقبال کردیم که اگر امروز می‌خواست راه حل بدهد چه راه حلی می‌داد. می‌توانیم سراسر زندگی امام را نگاه کنیم. اجتهاد پویای راه امام مهم است. راه امام و توسعه راه امام برای ما اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امام در منشور خود برای ما تبیین کرد ارزش‌های انقلاب البته ثابت است، اگر از جمهوریت، اسلامیت از عدالت، آزادی و استقلال می‌گوییم ارزش‌ها ثابت هستند اما روش‌ها ثابت نیست. در هر زمانی و در هر شرایطی ما باید روش صحیح و درست، منطبق با شرایط زمان را برگزینیم تا به اهداف بلند دست پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد: راه امام به این معناست که امروز به خوبی از سیره و کلام امام استنباط کنیم تا راهمان را به خوبی برگزار کنیم و انتخاب کنیم. امام در آن نطق تاریخی بر آراء نسل حاضر تاکید کرد و حتی اشاره کرد که آراء نسل دیروز نمی‌تواند برای نسل امروز مبنا باشد. در هر مقطعی مردم باید با آراء خودشان نظام مورد نظر خودشان را برگزینند.

وی ادامه داد: امام در همان نطق، به قاعده سلطه اشاره کرد که مردم نسبت به سرنوشت خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند. اینجا آن مسیر و راه درستی است که امام حاکمیت اسلام را با حکومت مردم در کنار هم تلفیق می‌کند و به ما می‌گوید چگونه باید مسیر را ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: من در اینجا می‌خواهم تاکید کنم، اگر انتخابات‌ها نبود، اگر صندوق آراء در طول این ۴۲ سال نبود که تقریباً به طور متوسط هر سال و چند ماه یکبار مردم پای صندوق آراء مدند. در اکثر انتخابات‌های ما گاهی جمعیت بیش از دو سوم پای صندوق‌های آراء آمدند، بیش از ۷۰ درصد پای صندوق‌های آراء آمدند.

روحانی گفت: وقتی دو سوم جمعیت پای صندوق آراء می‌آیند، این رأی تنها به ثمره نیست بلکه به شجره هم هست، میوه‌ای که آدم می‌چیند و به آن اعتقاد دارد از آن درختی است که آن درخت را هم پذیرفته و قبول کرده است. آراء مردم پای صندوق هم به ثمره و هم به شجره است، هم به انتخاب آن فرد در انتخابات است و هم رای به نظام است.

وی ادامه داد: اینکه امام به ما فرمود آراء مردم در هر نسل و در هر زمان، زمانی محقق می‌شود که ما یک انتخابات پرشور و رقابتی پیش پای مردم بگذاریم. اگر مردم هفتاد و چند درصد پای صندوق‌های آراء آمدند، آن منشور ۱۲ بهمن امام ادامه پیدا کرده و آن راه را ما ادامه دادیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: سال بسیار سختی را پشت سر گذراندیم، از بهمن پارسال تا بهمن امسال هم مشکلات جنگ تحمیلی اقتصادی و هم مشکلات کرونا را داشتیم. اما من در محضر روح بلند امام (ره) می‌توانم به جرئت بگویم که همه ما تلاش کردیم در این دوران سخت جنگ تحمیلی و در این دوران سخت کرونا که هر دو دست به دست هم داده بود و مردم ما را در رنج و فشار قرار داد، از همه توان و امکان خود برای کاهش رنج مردم استفاده کردیم. امروز هم علائم اقتصادی و آثار اقتصادی و هم علامت صحت و سلامت جامعه در برابر این ویروس نشان می‌دهد که ملت ما ملت موفقی بوده است.

روحانی اظهار کرد: هر کجا ما در کنار مردم بودیم و آنها را قانع کردیم و هر کجا مردم به صحنه آمدند، ما در هر مشکل و معضل جامعه توانستیم به پیروزی برسیم. امروز هم معتقدیم تا مردم در کنار این نظام هستند و تا مردم پذیرفتند که ما خادم مردم هستیم، می‌توانیم راه و مسیر امام را برای سال‌ها و دهه‌ها و برای قرن‌ها ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: من این دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی را بعد از ۴۲ سال و ورود به چهل و سومین سال انقلاب اسلامی را به ملت ایران و به خاندان بزرگ امام و یادگار عزیز ایشان تبریک و تهنیت می‌گویم. امیدوارم که روح امام از ما راضی باشد و ما توانسته باشیم در حد توان‌مان مسیر و راه امام را طی کنیم و ادامه داده باشیم و در ادامه راه هم تا پایان دولت بتوانیم پیمان خود را با امام راحل تا ساعت آخر حفظ کنیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *