اخبار داغ

پیشرفت ۴۰ درصدی طراحی پایه طرح بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: طراحی پایه و بنیادین پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس به پیشرفت ۴۰ درصدی رسید. به گزارش تجهیز نیوز ، هاشم نامور در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در ادامه طرح‌های توسعه‌محور در این شرکت، پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه با محور […]

اشتراک گذاری
06 بهمن 1399
112 بازدید
کد مطلب : 22038

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: طراحی پایه و بنیادین پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس به پیشرفت ۴۰ درصدی رسید.

به گزارش تجهیز نیوز ، هاشم نامور در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در ادامه طرح‌های توسعه‌محور در این شرکت، پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه با محور ساخت واحد کک‌سازی تأخیری و کاهش مقدار نفت‌کوره و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی افزود: مرحله مطالعه فنی و انتخاب الگوی پالایشی با محور ساخت واحد کک‌سازی تأخیری به‌طور کامل انجام‌شده و طراحی پایه و بنیادین طرح با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با ۴۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس تأکید کرد: پروژه بهبود کیفیت محصولات سنگین از طرح‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس و حتی در سطح وزارت نفت است که با هدف کاهش نفت کوره و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست، به‌دلیل الزام‌ها در کاهش تولید نفت کوره، مصرف نکردن در بازارهای داخلی و خارجی و قیمت پایین آن برای صادرات در حال اجراست.

نامور عنوان کرد: ازسوی دیگر با توجه به واردات کک اسفنجی و نبود تولید آن در داخل کشور و مذاکرات با شرکت‌های آلومینیوم‌سازی و ایمیدرو برای تولید کک اسفنجی به‌منظور تأمین نیاز صنایع آلومینیوم‌سازی، روند انجام ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین با تغییر الگوی پالایشی پیشین و طراحی الگوی پالایشی جدید بر مبنای تولید کک اسفنجی در دستور کار قرار گرفت تا کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز و وابستگی به خارج از کشور نیز قطع شود.

نفت کوره تولیدی به کمتر از ۱۰ درصد خوراک پالایشگاه می‌رسد

وی با بیان این مطلب که حفاظت و صیانت از محیط زیست از دیگر اهداف این طرح ملی است، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه افزون بر اینکه مقدار نفت کوره تولیدی به کمتر از ۱۰ درصد خوراک پالایشگاه می‌رسد، مقدار گوگرد آن نیز حداکثر به یک درصد وزنی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با اشاره به چشم‌انداز شرکت پالایش نفت بندرعباس مبنی بر دستیابی به جایگاه برتر پالایش نفت ایران در بهره‌وری، کیفیت فرآورده‌ها و رضایت‌مندی مشتریان، تصریح کرد: برای اجرای بزرگ پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین سه سال زمان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی و برنامه‌ریزی اناجم‌شده، عملیات اجرایی پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

نامور با اشاره به لزوم طراحی واحدهای کیفی‌سازی جدید در این پروژه گفت: به طبع با توجه به فرآیندهایی که روی نفت کوره انجام می‌شود فرآورده‌هایی نیز تولید می‌شود که به‌منظور کیفی‌سازی آنها واحدهای آسفالتین‌زدایی با حلال (Solvent De-Asphalting Unit)، تصفیه DAO، کک‌سازی تأخیری و کک کلسینه و همچنین واحدهای پایین‌دستی تصفیه نفتا، تصفیه نفت‌گاز، تصفیه و تولید گاز مایع و پروپیلن، قیرسازی، هیدروژن و بازیافت گوگرد  با تکیه بر توان و دانش کارشناسان و متخصصان داخلی در این طرح دیده شده است.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین دلایل حرکت در مسیر توسعه و ساخت واحدهای جدید به‌ویژه واحدهای ارتقای کیفیت محصولات سنگین می‌توان به نیاز بازارهای جهانی به سوخت پاک، ضرورت کاهش تولید سوخت‌های با ارزش افزوده کمتر، افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی، تولید فرآورده‌های منطبق با استانداردهای روزآمد دنیا به لحاظ مسائل زیست‌محیطی و بهبود عملکرد اقتصادی و سودآوری بیشتر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *