اخبار داغ

فرهنگ مصرف گاز طبیعی نیازمند بازنگری جدی است

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با تأکید بر لزوم مشارکت همگانی در مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: فرهنگ مصرف گاز طبیعی نیازمند بازنگری جدی است. به گزارش تجهیز نیوز، حسن افتخاری در نشست خبری مشترک مدیران حوزه انرژی استان خراسان رضوی که به میزبانی شرکت گاز استان و با حضور مدیران عامل شرکت گاز خراسان […]

اشتراک گذاری
04 بهمن 1399
102 بازدید
کد مطلب : 21462

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با تأکید بر لزوم مشارکت همگانی در مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: فرهنگ مصرف گاز طبیعی نیازمند بازنگری جدی است.

به گزارش تجهیز نیوز، حسن افتخاری در نشست خبری مشترک مدیران حوزه انرژی استان خراسان رضوی که به میزبانی شرکت گاز استان و با حضور مدیران عامل شرکت گاز خراسان رضوی، شرکت برق منطقه‌ای خراسان، شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی، شرکت توزیع نیروی برق مشهد، مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز و مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه تأمین گاز طبیعی بخش خانگی و عمومی در اولویت نخست است، گفت: در ۹ ماهه امسال مقدار گاز تحویلی به همه بخش‌های مصرفی استان افزایش یافته است.

وی افزود: در این مدت در بخش نیروگاهی ۷.۴ درصد، در بخش صنایع ۱۱.۴ درصد و در بخش حمل و نقل ۰/۲ درصد گاز طبیعی مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه امسال در بخش خانگی، عمومی و تجاری یا مشترکان جزء استان نیز در مقایسه با زمان مشابه پارسال ۱۵.۶ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم، تصریح کرد: این در حالی است که فقط ۵ درصد این مقدار مربوط به سهم مشترکان تازه گاز در خراسان رضوی است. این مهم نشان می‌دهد سرانه مصرف بخش خانگی ۱۰ درصد در استان افزوده شده است.

افتخاری در باره موازنه عرضه و تقاضای  گاز طبیعی در استان هم گفت: عمده گاز طبیعی مورد نیاز استان از محل منابع گاز شهید هاشمی‌نژاد و خانگیران در شهرستان سرخس تأمین می‌شود. برداشت از این مجموعه با احتساب بخش ذخیره‌سازی حدود روزانه ۵۴ میلیون مترمکعب است که این مقدار در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز مصرفی استان‌های خراسان‌ رضوی، شمالی و جنوبی و بخش‌هایی از سمنان، گلستان و حتی مازندران بود. مقدار مصرف گاز طبیعی استان در هفته‌های اخیر به ۶۱ میلیون مترمکعب در روز رسید و افزون بر آن، روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر فرآورده نفتی از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحویل نیروگاه ها شد.

وی تأکید کرد: مصرف گاز طبیعی بخش خانگی در زمستان به‌صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد؛ در استان از ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز نسبت به پارسال، پنج درصد مربوط به افزایش تعداد مشترکان بوده و ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف‌کننده اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی افزود: براساس سیاست‌های ابلاغی به شرکت‌ گاز، تأمین گاز بخش خانگی اولویت نخست ماست و در نتیجه مصرف بهینه و منطقی گاز در بخش خانگی سبب می‌شود سهم بیشتری از گاز به سایر بخش‌ها تحویل شود.

افتخاری همچنین گفت: ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان شناخته می‌شود؛ با این حال منابع کشور ما محدود است و به‌نظر می‌رسد تغییر فرهنگ مصرف امروز، نه یک انتخاب که به نوعی یک الزام است. وقتی خانواده‌هایی که سال‌های گذشته از کپسول و گاز مایع استفاه می‌کردند، به شبکه گاز طبیعی وصل می‌شوند، مصرف آنها حدود سه برابر افزایش می‌یابد که این موضوع نشان می‌دهد فرهنگ مصرف گاز طبیعی نیازمند بازنگری جدی است.

وی تصریح کرد: همه مباحث مربوط به مصرف بالای گاز در کشور مربوط به مصرف‌کننده نیست و باید برای مدیریت مصرف صحیح گاز زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد استفاده را بهینه کنیم و در این میان بهینه‌سازی در حوزه مصرف‌کنندگان بزرگ گاز طبیعی از جمله نیروگاه‌ها اهمیت بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک، همه دستگاه‌های دولتی و واحدهای مسکونی و تجاری که دارای موتورخانه مرکزی هستند باید تا سال ۱۴۰۱  نسبت به بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و دریافت گواهینامه استاندارد اقدام کنند. برای این کار شرکت گاز در حال اجرای طرح اصلاح و بهینه‌سازی رایگان موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری است که تاکنون خراسان رضوی با بیشترین استقبال شهروندان از این طرح در کشور روبه‌رو شده است.

افتخاری یادآور شد: یکی دیگر از موضوع‌های بحث‌شده استفاده از بخاری‌هایی با کارکرد بالاست؛ باید به سمتی حرکت کنیم تا به تولید و استفاده از بخاری‌های با رده انرژی بالا برسیم. در این مسیر نیازمند همکاری سازمان صنعت و معدن و سازمان استاندارد و … هستیم.

لزوم مشارکت همگانی در مدیریت مصرف انرژی

رضا ریاحی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان هم در سخنانی در این نشست، گفت: چاره کار در اختیار مردم است. در مقیاس خانگی اثر خاموش کردن هر لامپ اضافه پنج برابر در نیروگاه‌هاست. بدون شک با یاری مردم می‌توانیم از شرایط فعلی عبور کنیم. باید توجه داشت که به‌صورت طبیعی هر سال با رشد مصرف برق روبه‌رو هستیم که برای پاسخگویی به این مصارف پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود.

علی‌اصغر اصغری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی نیز اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر فرآورده نفتی برای استان تأمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *